Bortopererad visdomstand - nervskada?
Fia 69 skrev 2008-08-17 09:21:18 följande:
Jag har själv genomgått en stor käkoperation och blev också informerad om riskerna kring känselbortfall. Jag råkade tyvärr få ett sånt, i vänstra nedre läppen och käken/hakan, men det är inget jag tänker på idag, ett år efter operationen.
Åter till dig: Du ska INTE oroa dig! (jag kan ganska mkt om nerver efter mina egna problem) och det är så att det räcker att kirurgen "retar/nuddar/rör" i nerven för att ge ett tillfälligt känselbortfall eller retningar. Endast 5 % (av alla som gör STORA operationer) får bestående känselbortfall. Känseln kommer tillbaka (oftast!) men det tar tid!!!! Inom några veckor kommer dina nerver förmodligen att böja "koppla" rätt igen, och då kan du få andra skumma symtom som tecken på att något händer. Bli då inte rädd! För det kan pirra/sticka/domna mera/bränna osv, när nerverna jobbar.
Det är sant att nerver läker i upp till 2-3 år, men inom ett halvår märker man oftast hur det ska gå. Jag själv har ex inte fått tillbaka känseln 0och får det säkert INTE, men det gör mig då inget. Man vänjer sig faktiskt, tro det eller ej!
Låt det få ta 2 månader innan du oroar dig på riktigt. Om du inte märkt NÅGON förbättring då, så kanske känseln är borta, men det är ytterst osannolikt att det skulle hända just dig.
Jag förstår dock din oro. Man får panik när det känns konstigt i ansiktet. I början är det så. Men se det som ett TILLFÄLLIGT problem .Du kan ändå inte påverka processen genom att oroa dig. Så då är det lika bra att försöka slappna av och vara glad så länge.. med eller utan känsel. Men självklart ska du ringa kirurgen, men de kommer säga samma sak: att det tar tid.
Sen ska du veta en sak: att det GÅR utmärkt att leva utan känseln. Jag har ett ganska stort känselbortfall och ändå går det bra! Det är INGET jämfört med andra problem man kan få (har haft massor som bla lett till ny operation)!
Jag har också ångrat mig, gråtit, oroat mig mm, men det är ingen idé! Det är som det är! Och oftast går det över! Du har bara haft det i några få dagar! Det är INGEN TID ALLS!
DU blir bra!!!!!!!
Kram!