• olivia 11

många smultronmärken

Hej!
    Fick en liten pojke v 28+4 den 18 mars.Han har väldigt många smultronmärken och undrar om det är något som "drabbar" prematurbarn mer än fullgångna? Någon som också har många ,med många menar jag 20-30 st. Men de är inte så stora och sitter mest på bål och mer skymda ställen som tur är. Det är inget jag är orolig över, han är hur söt som helst.Läste någonstans att det kan ha med moderkakan att göra, någon som vet nå´t?

• Svar på tråden många smultronmärken
  • Proletariatet

Ja, det är vanligare hos prematura barn, tror inte det har med moderkakan att göra, utan det beror på blodkärlsmissbildningar i huden. Man väljer i regel att inte operera, för då blir det ärr, utan man låter de vara eftersom de bleknar och går bort av sig själva. (Det visste du antagligen redan, men ändå)

Vår dotter har bara ett, men en kompis premis har elva. 20-30 stycken är ju verkligen jättemycket, tur att de sitter på "bra" ställen.

• Doris6

Min dotter är också prematur och har två smultronmärken.
    Ett på ryggen, som är påväg bort, och ett i hårbotten.

Hon är snart 2.
    Har också läst att det är vanligare bland prematurer.

• Basses mamma

Hejsan! Min son har likadant, MÅnga smultronmärken, över hela kroppen. Fick ju oxå höra att det är vanligare hos prematurer, men att få så många kan ju inte vara vanligt. Därför kul (ursäkta uttrycket) att hör att det finns fler. Jag har också läst att en teori är att det beror på att celler lossnat från moderkakan och sedan växt fast på fostret. Läste oxå att de kan växa på inre organ och att barn som har fler än tre märken bör undersökas med ultraljud för att se så att det inte växer på något olämpligt ställe. Men detta är inget som vi blivit informerade om, har ni det? Ska iaf till vår barnläkare den 20:e och då tänker jag ta upp detta. Innan jag läste det var inte jag heller orolig, de försvinner ju oftast efter några år, men nu oroar jag mig att han ska ha något på inre organ...

• olivia 11

Hej igen!
    tack för svaren! Min moderkaka "hängde löst" ett bra tag och jag blödde en hel del.Har läst att det kan hänga ihop med en dissfunktionell moderkaka. Kan inte du (Basses Mamma) skriva igen och säga vad din doktor sa. Det skulle vara jättesnällt. Blev lite orolig också när jag läste ditt inlägg... Tack

• olivia 11

Hej igen!
    tack för svaren! Min moderkaka "hängde löst" ett bra tag och jag blödde en hel del.Har läst att det kan hänga ihop med en dissfunktionell moderkaka. Kan inte du (Basses Mamma) skriva igen och säga vad din doktor sa. Det skulle vara jättesnällt. Blev lite orolig också när jag läste ditt inlägg... Tack

• Basses mamma

Hej! Jovisst, det kan jag göra! Var lika för mig, jag hade blödningar från moderkakan under i princip hela graviditeten, så den teorin låter ju inte helt orimlig. Var inte min mening att göra dig orolig! Är förmodligen ingen fara, men jag läser väl för mycket på internet, dr kommer säkert sucka åt mig... Ska som sagt dit på onsdag så jag återkommer med svaret!

• Bennina 82

min son är född v 31 och har 2 st smultron märken. visste inte att det va vanligare på prematura. hur stora blir dom? han är snart 5 månader och jag tycker att dom inte växt nåt nästan alls nu. i början växte det ju ganska fort. när försvinner dom ungefär? hur stora har era barn.? noels är nu som en lillfingernagel. hur länge växte erat barns "märke"?

• Lillan7704

Min dotter är född i v. 32 och har inga alls, men min son som jag gick 9 dagar över tiden med har ca 10 st som sitter i en samlad klunga på magen. Ser nästan ut som ett enda stort märke. Det är stort som en enkrona ungefär, var som en 50-öring från början. Men det är inte speciellt upphöjt, utan mer platt.. Wilmer är 5 månader och det har inte växt alls den senaste månaden.
    Jag hade inga problem med moderkakan. Allt var precis som det skulle..

• olivia 11

Hej!
    Min sons största märke är kanske max 0,5 cm diameter. Dom är inte stora men många...... Han är nu ca 5månader okorr. men märkena växte bara de första 3,5 månaderna. Först syntes de inte alls när han var nyfödd, men ju närmre BF vi kom ju mer märken kom. (född v 28 )Nu har flera börjat bli lite gråa och inte lika "bulliga" och så gör de när de är på väg bort har jag läst.
    Allra senast vid skolåldern ska de ha försvunnit, men troligtvist mkt tidigare har de sagt till oss. Våran "mellandotter" hade ett på huvudet och det har varit borta ett bra tag nu. Hon är 2,5 år.

Svar på tråden många smultronmärken