• Amandamamman

Från vilken ålder minns barn?

Det skulle vara intressant att veta från vilken ålder barn minns. Hela sommaren har vi gjort massa mysiga saker med dottern som vi föräldrar kommer kunna tänka tillbaka på när hon blir stor. Men kan hon minnas själv vid 2½ år? Är inte det lite för tidigt?

• Svar på tråden Från vilken ålder minns barn?
  • Cecese

Är nog olika från barn till barn. Min första dotter har alltid haft bra minne och minns saker från hon var riktigt liten. Min andra dotter minns knappt vad hon gjorde för 5 minuter sen typ, nja kanske inte så illa men hon minns inte alls lika bra som första barnet.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • valkyrian

jag minns saker från två års ålder ungefär, men bara vissa utvalda saker och väldigt fragmentiskt... Mest minns jag känslorna och dofterna.... Minns faktsitk när min lillebror föddes och lägenheten vi bodde i då.. jag var ett år och 8 månader när han föddes

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Mayen

Dottern är 2 år och 5 mån och jag tror att det är circa 3-4 månader som vi märker att hon minns allt.
    Har man tex sagt att du får "glassen efter maten", så rusar hon till kylskåpet efter maten och ber att få glassen.

Fast nu kanske du menade om de minns vad som hände för länge sen?

Vi bor utomlands och åker till Sverige 2-3 gånger per år. Det minns hon tydligt. Hon pratar om vad vi såg där och vilka som bor där och att man åker plan osv.

• Kristin24

är olika ,men är vanligt man har minnen från 4 årsåldern, men är det något som var extra minnesvärt så kan de nog vara runt 2,5år.

Go och glad Kexchoklad
  • valkyrian

På tal om det, min dotter minns faktiskt en hel del, tomten och så, redan förra sommaren, den sommar då hon fyllt två tjatade hon om tomten, men detta år minns hon vad som hände förra året, vad som hände i början av våren och så.. att vi var på kolmården och att giraffen ställde sig vid bussen och så... fast hon är ju fyllda tre nu så.

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Piaf

Mina tioåringar och min femåring minns jättemycket sedan de var runt två. Jag blir lika förvånad varenda gång de säger något om DÅ-tid, som man knappt själv kommer ihåg.

Pay it forward
  • Spartacus

minns du när du var 2,5? där har du svaret

jag minns tidigast från 6-7årsåldern, men ibland dyker dofter upp som jag minns, och tydligen så stannar doftminnena kvar tidigare!

• Spartacus

ska lägga till, jag tror INTE på att ungar minns något från före 4-5 årsåldern, då rör det sig nog snarare om minnen som blivit upprepade av föräldrar genom foton och prat... sånt snappar dom snabbt upp!

• norgesessan

tror det sägs runt 3 år....har typ tre-fyra minner från den tiden, vi flyttade när jag var 4.5, så 4 kommer jag iallafall ihåg ifrån..
    Nej, fler minnen....den sommaren var jag hos min moster och hennes man eftersom det var flytt, och jag kräkte på väg hem, och det var hål i påsen så den som inte körde fick sppringa ut med den...Men då var jag som sagt 4....

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • bellanbus

Rent teoretiskt så bör man ju kunna minnas från födslen, smaker och dofter och sådant kan ju väcka känslor ibland som man inte riktigt kan plocka fram bildminnet för, men man känner tydligt att man minns.

Toys and flavours....tjoss
Svar på tråden Från vilken ålder minns barn?