• Tualisa

Tillväxt hämmad?

jag har varit med om exakt samma sak. Fick läggas in i uppsala i vecka 24+2. låg sammanlagt i 7 veckor då dom kollade flöden varje dag.. min flicka föddes i vecka 31+2 och vägde då bara 1055 gram. Vi är hemma nu efter många veckor på sjukhus och allt har gått bra.
    vet dom varför bebisen inte växer? imitt fall var det blodtrycket som gjorde det. Domhittade sedan efteråt att det var en infarkt i halva moderkakan som dom inte sett under alla UL.

Lilla Alva är här
  • Tualisa

Då var flödet sämre till bebisen. Fram till dess så var det "ok". FLödet på ena sidan till livmodern var dåligt men det räckte till bebisen ett tag iallafall. DOm ville ha mig under uppsikt så att dom kunde dra ut på det så länge som möjligt.. så dom bestämde sig dagen innan att det skulle bli kejsarsnitt.

Lilla Alva är här
  • Tualisa

Till mig sa dom i uppsala att i vecka 28 så är chanserna över 90%. Och att när dom är över vecka 30 så är det lika stora chanser som fullgångna barn. Domkan mäta fel. I nyköping mätte dom att det var 40% tillväxthämning... men det var enligt uppsala 25%... Men om du bara får vila och ha kvar bebisen ett tag till så kommer det gå jätte bra!

Lilla Alva är här
  • Tualisa

om bebisen fortsätter växa och tillväxthämningen inte blir förstor... och att flödesmätningar ohc ul ser bra ut, så tror jag att dom kommer vänta ut dig så länge det går. Och som du säger själv, om det var allvarligt så skulle dom ta ut bebisen nu eller iallafall lägga in dig för observation. Mig skickade dom direkt från ett sjukhus till ett annat. jag mådde jätte bra , men dom ville ta de säkra före det osäkra. Eftersom man faktiskt är så långt gången, det är stora chanser för bebisen i din vecka.

Lilla Alva är här
  • Tualisa

Förstår dig mer än väl hur du känner dig! usch. Men du får tänka positivt, ohc att ditt blodtryck är bra så då kanske det stannar upp.

Hoppas verkligen att du kan fördröja det ett tag. När ska du in nästa gång?

Lilla Alva är här
Svar på tråden Tillväxt hämmad?