• Soffiie

Tillväxt hämmad?

Hej
    Var idag på fldesmätning och tillväxt och då såg man att bebisen inte vill växa som den ska. för två veckor sedan vägde den uppskattningsvis 622 9% under kurvan nu idag vägde den 672 alltså nästan ingenting har den vuxit på två veckor. Fick genast gå till spec mvc och lämna urinprov blodryck och ctg allt såg fint ut. Läkaren tror min moderkaka inte fungerar riktigt och att jag ska ställa in mig på en för tidig födsel. Är i v 26+1 nu och är skit orolig. Är det någomn som vart i liknande sits och hur har det gått för er?

• Svar på tråden Tillväxt hämmad?
  • Tualisa

jag har varit med om exakt samma sak. Fick läggas in i uppsala i vecka 24+2. låg sammanlagt i 7 veckor då dom kollade flöden varje dag.. min flicka föddes i vecka 31+2 och vägde då bara 1055 gram. Vi är hemma nu efter många veckor på sjukhus och allt har gått bra.
    vet dom varför bebisen inte växer? imitt fall var det blodtrycket som gjorde det. Domhittade sedan efteråt att det var en infarkt i halva moderkakan som dom inte sett under alla UL.

Lilla Alva är här
  • Soffiie

nja flödet är väl inte perfekt på ena sidan, men flödet i navelsträngen var bra. jag fick min första son i v 31 pga hellp så dem misstänker väl att det är på väg dittåt. Att moderkakan inte fungerar så bra.
    Varför bestämde dem sig för att ta ut henne då i v 31
    ?

• Tualisa

Då var flödet sämre till bebisen. Fram till dess så var det "ok". FLödet på ena sidan till livmodern var dåligt men det räckte till bebisen ett tag iallafall. DOm ville ha mig under uppsikt så att dom kunde dra ut på det så länge som möjligt.. så dom bestämde sig dagen innan att det skulle bli kejsarsnitt.

Lilla Alva är här
  • Soffiie

ok. åh jag är så nervös. tänk om dem måste ta ut den nästa vecka eller något.. hur kommer den klara sig då? ja det är väl olika men klarar sig så små barn? när min son föddes i v 31+ vägde han 1450 medans ul sa 1800 så jag är orolig tänk om bebis är mindre än ul säger..Kandet vara stor skillnad på vilka som mäter också?

• Tualisa

Till mig sa dom i uppsala att i vecka 28 så är chanserna över 90%. Och att när dom är över vecka 30 så är det lika stora chanser som fullgångna barn. Domkan mäta fel. I nyköping mätte dom att det var 40% tillväxthämning... men det var enligt uppsala 25%... Men om du bara får vila och ha kvar bebisen ett tag till så kommer det gå jätte bra!

Lilla Alva är här
  • Soffiie

förra gången jag var på mättning det var för två veckor sedan då var det en annan läkare. och även denna läkaren jag hade idag har sagt att jag ska få en pojke två gånger medans han som mätte förra gången och gången innan har sagt flicka. så snacka om att dem är veliga. Jag försöker tänka att omdet vore akut skullle dem lagt in mig redan men alla prover var ju bra. så det är väl därför men hon sa vila så mycket du kan men det är itne lätt med två aktiva pojakr på sex och sju här hemma och en man som jobbar hur mycket som helst..
    Otroligt söt er dotter är =) Är det något du tycker jag sak va observant på om jag känner att det blir annorlunda eller så? Jag är ju i v 26+1 nu så då är det två veckor kvar tills den magiska gränsen då helst längre så klart.. Men om bebisen fortsätter växa men lite och mår bra tar dme ut den ändå tidigare?

• Tualisa

om bebisen fortsätter växa och tillväxthämningen inte blir förstor... och att flödesmätningar ohc ul ser bra ut, så tror jag att dom kommer vänta ut dig så länge det går. Och som du säger själv, om det var allvarligt så skulle dom ta ut bebisen nu eller iallafall lägga in dig för observation. Mig skickade dom direkt från ett sjukhus till ett annat. jag mådde jätte bra , men dom ville ta de säkra före det osäkra. Eftersom man faktiskt är så långt gången, det är stora chanser för bebisen i din vecka.

Lilla Alva är här
  • Soffiie

tack för uppmuntran man känner sig helt tom.. speciellt närjag förlorade en dotter i v 22 också i dec 07 pga skelettsjukdom. sitter bara och försöker leta info men dåligt om de tycker jag,,

• Tualisa

Förstår dig mer än väl hur du känner dig! usch. Men du får tänka positivt, ohc att ditt blodtryck är bra så då kanske det stannar upp.

Hoppas verkligen att du kan fördröja det ett tag. När ska du in nästa gång?

Lilla Alva är här
  • Soffiie

på torsdag nästa vecka för flödes kontroll. ska innan de ta Bt oss bm.. ja fy vilken oro..

• camillajo
    Svar på #10
    Hej på dig!
    Vill önska dig all lycka till! Har varit i ungefär samma situation men min lilla skrutt mådde mycket sämre än din.. Gjorde ett tillväxtultra i v. 27 + 5 och då uppskattade de vikten till ungefär 700 gram. Flödet var inget vidare och han verkade inte må riktigt bra alls Läkaren som gjorde ultraljudet gav oss inte mycket hopp. Jag fick nästan direkt en kortison spruta och efter ungefär 12 timmar ytterligare en. Fick ligga med ctg under natten och snittades på fm. Lillskrutten vägde 628 gram, skrek när han kom ut, kämpade men mådde inte så bra. Fyra dramatiska månader på neo men nu mår han som en prins.

Hade din lille mått dåligt på något sätt så hade personalen reagerat på ett helt annat sätt. Förhoppningsvis behöver du ta det riktigt lungt så kanske den lille plutten växer till sig lite och men får komma ut lite tidigare än beräknat. Neo vården idag är fantastisk så du ska se att det går bra. Förstår din oro. Vill du ha kontakt så är det bara att höra av dig!

Sköt om er och hoppas att allt går bra! Tänker på er.

Kram Camilla med lilla moses
  • Soffiie

Tack fö era svar.. ska på flödes mätning och ctg på torsdag. jag har en undran dessa olika förkortningar pi och delta vet ni vad dem står för och vad marginalerna är för dem lågt och högt..??

• gohappy

beklagar ang dina små innan....men försök...vet att det är lätt att säga..men försök att inte oroa dej för mycket, stress och oro gynnar inte bebis!
    Vet...har varit i liknade sits som du, med dålig tillväxt och lite fostervattten.
    stor varm kram och stort lycka till!

Svar på tråden Tillväxt hämmad?