• Strangely

behov av pepptalk :D Skiträdd.

hejsan alla :) Nu är jag i v.31 och det börjar sakta men säkert närma sig förlossning. Har inte varit så nervös eller rädd innan men nu har jag tyvärr blivit det.
    Jag är en person med fruktansvärt dåligt självförtroende när det gäller att prestera något, tror alltid att de värsta ska hända och inställd på att jag inte klarar det. Har även vaginism (slidkramp) som gör att musklerna spänns vid sex osv.. Barnnmorskan säger att detta inte påverkar förlossningen, vilket jag tror på. Hjälp, hur ska jag komma på andra tankar?

tacksam för svar. Mvh Nina

• Svar på tråden behov av pepptalk :D Skiträdd.
  • kariba

Jag har fött två barn, ska få mitt tredje i november.

Det jag har lärt mig genom min erfarenhet är:

*Skriv en lista på önskemål som du tar med dig till förlossningen. Skriv att du är rädd, skriv vad du tänkt dig i smärtlindring..osv.
    När man väl ligger där är det inte säkert att man kan tala för sig själv så lätt. Involvera även mannen i vad du vill eller inte vill.

*När du närmar dig v.40 kommer du förmodligen känna att du vill föda! Med mina två har jag varit lite rädd för smärtan innan, men när man är övergravid vill man bara få ett slut på det hela

*Föda barn kommer vara det häftigaste du gjort i livet, jag lovar!
    Jag har en kompis som fick barn nyss som jag sagt det till, hon sa samma sak-wow!

Lyssnar du till din kropp kommer allt gå bra, koncentrera dig på att andas lungt och slappna av-följ med kroppen istället för att spjärna emot.

Med mitt första barn tyckte jag att det gjorde skitont, kunde inte slappna av. Med mitt andra barn lyckades jag andas genom hela förlossningen-helt suverän!

Till sist så vill jag skriva att DU ÄR FÖDD TILL ATT FÖDA BARN! Din kropp kan detta och det kommer gå jättebra!

Kram

• Rebeckan

Jag är skiträdd för sprutor och nålar och har en bebis i säte(vändningsförsök misslyckat )så om 6 dagar har vi vårt planerade kejsarsnitt och då få ja gå igenom min stora rädsla, ryggbedövningen!!!!..så jag vet hur det är att vara rädd inför en förlossning..men det enda jag fokuserar på är att vi snart ha ett fantastiskt litet barn hos oss..det är så jag tänker för att föröska komma över rädslan!..och jag tror att du kommer vara så fokuserad på att föda fram barnet att all rädsla försvinner!..lita på vad din bm säger, jag tror det kommer gå kanon för dig!!..det finns ju trots allt lite jävla anamma i oss kvinnor;)..håller tummarna för dig!!!...Kram

6 dagar kvar tills du är här hos oss!!
  • Neko

Var inte orolig, tänk på att det är din kropp som ska göra jobbet, du behöver inte göra så mycket egentligen, utan bara stå ut och ta det lugnt och slappna av =)

Jag hade vestibulit/vaginism när jag fick barn och det enda som var annorlunda mot en vanlig förlossning var att det sved en del efter att barnet hade kommit ut - dock så kan man ju få bedövning då så det var ingen fara egentligen ^^

• kariba
    Rebeckan skrev 2008-07-31 18:34:18 följande:
    Jag är skiträdd för sprutor och nålar och har en bebis i säte(vändningsförsök misslyckat )så om 6 dagar har vi vårt planerade kejsarsnitt och då få ja gå igenom min stora rädsla, ryggbedövningen!!!!..så jag vet hur det är att vara rädd inför en förlossning..men det enda jag fokuserar på är att vi snart ha ett fantastiskt litet barn hos oss..det är så jag tänker för att föröska komma över rädslan!..och jag tror att du kommer vara så fokuserad på att föda fram barnet att all rädsla försvinner!..lita på vad din bm säger, jag tror det kommer gå kanon för dig!!..det finns ju trots allt lite jävla anamma i oss kvinnor;)..håller tummarna för dig!!!...Kram
    Precis!
    Jag är rädd för ryggbedövning men var tvungen att ta det med ettan... jag överlevde ju det också
    Eftersom man kan kapa sin högra hand för sitt barn kan man stå ut med nålar också
    Lycka till!
  • Rebeckan
    kariba skrev 2008-07-31 18:38:12 följande:
    Precis!Jag är rädd för ryggbedövning men var tvungen att ta det med ettan... jag överlevde ju det också Eftersom man kan kapa sin högra hand för sitt barn kan man stå ut med nålar också Lycka till!
    Ja andra ha ju överlevt det så det ska jag med göra;)..Tack för stödet=)..kram
  • Strangely

tusen tack tjejer för alla bra ord! Jag är mycket lugnare :)

Måste bara fråga Neko, försvann din vaginism efter förlossningen? Vet precis vad du menar med "svid" det finns ju alltid där vid sex, så det är jag van vid.

• londonkarin

Hej! Jag var ocksa jatte radd for att foda barn, sa radd att jag onskade att jag kunde fa gora kejsarsnitt men nu efterat ar jag overlycklig att det blev en "vanlig" fodsel. Jag tror inte att man kan forbereda sig helt pa nagot som man aldrig gjort forut utan lita pa din barnmorska och se till att bli peppad av din partner. Sa fort du far se ditt lilla pyre sa kommer all smarta forsvinna! Det kommer ga jatte bra! Lycka till!

• Neko
    Strangely skrev 2008-07-31 18:43:50 följande:
    tusen tack tjejer för alla bra ord! Jag är mycket lugnare :)Måste bara fråga Neko, försvann din vaginism efter förlossningen? Vet precis vad du menar med "svid" det finns ju alltid där vid sex, så det är jag van vid.
    Vestibuliten försvann men inte vaginismen tyvärr ^^ Dock var vestibuliten värst för mej så jag är jätteglad att den försvann =) Så nu har jag inget svidigt efter sex mer =) Dock krävs det fortfarande lite krångel för att kunna ha det men när jag väl har det så gör det inte ont =)
  • Toyna

Du kommer att klara din förlossning jätte bra tror jag:) Visst det kommer att göra så jäkla ont men jag lovar att det kommer du att ha glömt bort smärtan sen när du får se din fina bebis.

Och det där med självförtroendet. Jag har samma problem. Men jag planerade ingenting om hur jag ville ha min förlossning, utan jag lät barnmorskan guida mig igenom förlossnigen och det gick jätte bra:)

lycka till!
    kramar

• Strangely

okej :) Har bestämmt mig för att ta ryggbedövning, är det den effektivaste tycker ni?

Svar på tråden behov av pepptalk :D Skiträdd.