• Ajo

klassens tönt

Åh vad ledsen jag blir när jag läser din tråd.

Vet inte om jag har så mycket att komma med, men kanske att du försöker lägga band på din oro och inte visa sonen.  Kanske inte "leta" efter signaler om du förstår hur jag menar.
    Däremot har din erfarenhet gjort att du kanske snabbare märker om det skulle visa sig att han blir mobbad och kan sätta in resurser.

En del barn är nog lite avvaktande och blyga och det är inte alltid en nackdel. Sen att han kanske gör som andra barnen säger, kanske är flera barn som gör? De kanske pushar på honom för att vara snälla och se till att han hänger med? Det är svårt att avgöra vad barnen gör och i vilken mening.

Men han är lycklig som har en mamma som ser honom! Lycka till med allt!

• Ajo

Hej igen.

Jag kanske uttryckte mig lite korkat, men mobbing gör mig ledsen, det gör mig även riktigt jävla urförbannad (om man får säga så)
    Jag tycker faktiskt inte att folk tar mobbing på allvar.  .
    Det kommer ofta så halvtama ursäkter " det är ju bara barn", "men det var ju bara på skoj"osv osv.
    Ingen vill ta ansvar.

Trippelmamman skrev 2008-08-02 23:57:34 följande:
    Är själv fd mobbad och har många gånger funderat på vad jag kan göra annorlunda än vad min mamma gjorde och det enda jag kommer underfund med är självkänslan.Självförtroende har man i det man gör och beror alltså på hur mycket man tränat på det man ska göra.Självkänsla där emot handlar om hur man ser sitt eget värde. Känner man sig älskad eller behöver man kompisarnas acceptans för att duga+Det som gör skillnaden är positiv uppmuntran och konstruktiv kritik som inte kränker. Att visa att barnet är älskat oavsett vad de gör, visa att de har ett värde även om de gör tvärtemot vad omgivningen vill.Supersvårt om man vill "uppfostra" sitt barn men jag försöker minnas barnpsykologen Louise Hallins ord "Föräldraskapets uppgift är att förbereda sina barn på vuxenlivet"
    Tycker det var så bra skrivet!!
    Jag önskar iaf dig och din son det allra bästa!
Svar på tråden klassens tönt