NervVraket skrev 2008-08-02 23:51:49 följande:
Svar på #3Jag håller med om att självsäkra personer vanligtvis inte mobbas. Och att det är osäkra fega personer som mobbar för det mesta. Lära honom säga i från är det viktiga, just nu när dem är så små är det lätt hänt att dem inte gör det speciellt Linus.
Tja, nu kan jag inte hålla med om detta. Visst kan man säga att ett agressivt- nedlåtande, terroriserande beteende inte kommer från en helt säker och trygg unge- men man kan också mobba- bli mobbad om man hamnar fel , helt av en slump. Mobbare väljer ju ibland ut sina offer och de kan ju hitta ngn som utåt sett inte verkar vara ngn som kan ta åt sig av mobbning.
Mobbning är så mycket mer komplext än så. Se bara på hur killar och tjejer var gentemot varandra för 20- 15 år sedan. Små pojkar som drog i tjejernas BH band, kallade varandra för små fula saker , allt detta utan att ngn vuxne reagerade. Inte ens de som blev utsatta, för sådan var jargonegen då. Idag skulle man direkt kalla detta beteende för sexuella trakasserier...
Med all rätt egentligen. Men mobbning är ju något som både en person kan göra på eget bevåg och flertal kan göra. Och man kan ju säga saker som sårar en annan individ, ngt som blir till en mkt subjektiv bedömning för vi alla har olika toleranströskar för vad som är Ok att säga, vad som sårar.
Att inte bjuda ngn i sin klass på sitt kalas, är det mobbning?
Jag tycker att detta kommer upp till yatn allt oftare- mobbning som vi vuxna tolererar, att våra barn säger och gör tokiga skaer mot andra barn.
Jag säger bara en sak- man ska inte acceptera att ens barn kallar ngn annan för "ful, tjock, äcklig, eller hota- varken verbalt eller fysiskt. S det är upp till oss föräldrar att se til att våra barn inte MOBBAR snarare att skydda dem mot mobbning. Resultatet kan ju inte bli ngt annat än bra då!