EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11
Molly i Skåne skrev 2008-09-21 12:10:21 följande:
Molly i Skåne skrev 2008-09-21 12:10:21 följande:
Vi ska till Neo den 2:e Det är halvårs kontroll tror jag, han kommer i alla fall vara 5 månader korrigerat då. Men det är bara ett återbesök, så tror mest det är för att jag ska få ställa alla mina frågor.
vi blev utskrivna det datum som sonen skulle varit född, men vi ska ändå dit på återbesök i ett par år. men det känns bra, för de vet ju mycket mer om prematurer än t.ex BVC och är mer uppmärksamma på avvikelser.
Pojke 080110 24+2 (MsBeauty)
Astrid 080426 25+0 (Valters familj)
Elin 080422 25+2 (Jodli)
Gabriel 080429 25+5 (bebisvagga)
Idag var vi på kontroll på Neo, lyckades övertala dem att min son ska få Synagis. De hade inte planerat att han skulle få den, men skrev upp honom på listan nu.
Annars var de jättenöjda med honom, han kan allt som en 5 månaders ska kunna, fast han rullar inte runt än. Kommer bara halvvägs.
Synagis är vaccin mot RS.
På BVC kollar de allt korrigerat här och på Neo är det nog både och.
Sonens läkare sa att barn som varit utan syrgas i mer än 6 månader inte är riskpatienter (om de är friska i övrigt och inte har BPD osv.)
Eftersom det är 5 månader sedan sonen hade syrgas och han blev vaccinerad mot RS i våras, så gick han med på att sätta honom på listan. Det var jag själv som tog upp det eftersom jag läst om det här.
Sonen har sovit genom natten sen han var 1 månad korrigerat, så det är jätteskönt
Jag sitter och funderar över det med vaccin för influensan.. Är det nåt jag ska ta upp med BVC, Neo eller ska jag själv kontakta mottagningen för att boka tid?
Okej Ska fråga först. Men ska jag ringa till Neo och fråga, även om vi inte är inskrivna? Sonen går fortfarande dit på uppföljning en gång i halvåret, men annars går vi bara till BVC.
Emmy K skrev 2008-10-14 10:39:21 följande:
vad roligt jag hälsar på neo nån gång i månaden, men bor 10 minuter promenad därifrån.
Vad fin bild Kan man ha skumbad till bebisar? torkar inte det ut huden?
Nu har min son blivit sjuk tror jag... Han har haft diaree efter varje matning i 2 dagar och nu har han kräkts också. Senaste gången kräktes han upp allt han ätit. Jag ringde till BVC men de svarar inte och på Sjukvårdsrådgivningen fick jag bara recept på nån vätskeblandning (vatten+socker+salt). Han är pigg och glad annars och har ingen feber, så det är väl ingen fara. Men jag är orolig att han inte ska gå upp i vikt när han inte kan behålla maten. Visst, det viktigaste är att han mår bra, men han är fortfarande liten och vikten betyder en del. Vi går ju på extra kontroller på BVC fortfarande varannan vecka, eftersom han inte väger så mycket. Han är 5 ½ månader korrigerat och väger 6,8 kg (förra veckan).
Okej Nej det är bara sånt tjat om hans vikt på BVC hela tiden, så det är ju direkt det jag tänker på. Men huvudsaken är väl att han får i sig tillräckligt med vätska i alla fall...
Min son fick feber båda gångerna, men dagen efter var det borta.
min son kommer inte heller få det... hans läkare tyckte också det var onödigt. Men synagis ska han få...