Inlägg från: Valters familj |Visa alla inlägg
  • Valters familj

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

A har fått sina vanliga vacc + prevenar ggr 3 okorrigerat...
    Mot RS är det fler som fått den?
    Hmm får vi kolla upp!
    Förvånar mig eg att ingen nämnt det...

Vi gör vägningar o det "vanliga" på bvc, sen åker vi till neomottagning, eller kommer att göra med några månaders mellanrum. Där det e kopplat ett team m sjukgymnast o dietist, kurator, ssk o avd läkaren som vi haft under de sista 2 mån av vårdtiden, känns tryggt!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Valters familj

Livsglädjen, tack för förklaringen ska ta o läsa på lite senare!
    Känner igen de där kommentarerna du fått av Edvin, sist när jag fråga Valter om pottan, o sa då att stora killar o mamma o pappa har ju inte blöja så sa han, mamma jag kan köpa stora blöjor! Jaja...

Mirre, behövde ni bli inlagda m Killian när han blev dålig? Kände man att med ändå hade hjälpt?
    Håller tummarna redan at K slipper det iår!

StinaB, ja då va han liten!
    Hoppas febern släpper för honom snart.
    Astrid va nästan lite stor med sina 700g o 31 cm i v 25, sen har hon varit liiiten under hela vårdtiden för att hemma hulla på sig lite!
    Bara dem mår bra o e pigga så kan ju vågen kvitta!
    Kul att han kan koncentrera sig så på att bygga klossar så, roligt när det inte bara ska rasas ner..hihi!

• Valters familj

Ögat o hjärnan e ju lite skeva med våra små..jag upplever Astrid ungefär lika stor som Valter va i samma ålder (5mån) o det  e ju inte alls sanning...!

• Valters familj

Willep, så roligt att läsa att det verkar fungera bra på ert nya dagis! Allt som händer er med lite äldre barn är så glädjande för mig med bebis ännu!

Basses mamma,då får du se imorgon om dr o bvc ssk har samma åsikt om ögonen, ibland e det ju inte så lika....
    Tyckte du skrivit innan att du inte upplevde det så!?
    Hoppas ni får träffa nån av er fd favvo personal, gör gott att visa upp sitt underverk!

Här hemma e det lugna gatan m båda barnen på sina rum o sover middag!
    Lillan har sen ett par dagar inte ätit på natten o det tas tacksamt emot av trötta jag...20-08! Tänk om  man bara kunde gå o lägga sig i tid också...!

Hoppas allt bra med er alla!
    M

• Valters familj

Det e ju inget som varken hon eller jag gjort medvetet, men hon sover gott o nöjer sig m nappen/tummen på natten.
    Bra e det ju för mig men ingen bedrift direkt...

• Valters familj

Sömn är guld värt!

Sitter o funderar det samma..ska ringa neo o fråga NU, ang både synagis o influensavaccinet vad de säger.
    BVC får nog bli dem som ger det sen, samma som vår dsk så då kan vi gå hela familjen!

• Valters familj

E så kluvet här med, bvc, barnmottagning o neo på annan ort.
    Ringde neo idag men de har inte ringt tillbaka, brukar få bäst svar därifrån o sen förmedla det till bvc.

Vår bvc ssk har eg ingen koll alls på nåt som rör för tidigt födda o allt runtomkring men hon e så gullig så det gör inget o hon fixar gärna o tar reda på saker om man vill!

Det som e tråkigt är ju att det e så olika med vad man informeras om tex nu med olika vacc o att de dessutom har olika kriterier för allting.

Vi får väl ligga på lite o få våra svar allihop!

• Valters familj

Ett stort grattis på ett års dagen!!

Vilken stor dag för er alla, härligt!
    Hoppas ni får en jättefin dag!

• Valters familj

Nä den e bortplockad min gb...

Alla namnen är jättefina o passar så bra ihop!

• Valters familj

Ja precis..romantiskt men ändå krutkärring!!

• Valters familj
    Mirandas mamma skrev 2008-10-16 18:50:44 följande:
    Hej!Jag tänkte höra med er här inne om ni vet från vilken vecka man kan rädda förtidigt födda barn på olika sjukhus i landet?
    Från v 23 är det ju på de sjukhus som har intensiv neonatal, är det risk för att föda så tidigt så blir man förflyttad till ett sånt sjukhus.

Vi tex låg i lund från att Lillan var 25-28 v sen fick vi komma till Kristianstad där de tar emot "stabila" prematurer från v 28.
  • Valters familj

Ja 23+0...jag vet inte norröver men Lund har upptagningsområde upp till Växjö.

• Valters familj

Grattis...o grattis! Hoppas ni får fina födelsedagar...en massa paket..o go tårta!?

• Valters familj

Astrid blev förkyld efter andra prevenar + infanrix,
     o feber o förkyld efter tredje.

Hoppas det släpper snart för S!

Madde

• Valters familj

Idag fick jag svar av läkaren på neomottagningen att han tyckte det va ok o bra att hela familjen inklusive Astrid fick influensavaccinet. Så hoppas vi kan få det när hon ska på bvc på !6mån! kontroll på fre!
    På sön på riktiga "födelsedagen" blir det lite fikakalas!

Däremot synagis får hon inte, ett regionbeslut i skåne att det är begränsat till de barn som har gått hem m sin syrgas.

Fick också svar på hennes senaste rakitrtg o nu var det "normalt" utvecklat!

Ha en fin kväll allihop!

• Valters familj

Mammamys06
    Låter som ni har en härlig 2åring hemma hos er!
    Fruktansvärt att ni höll på att förlora honom....men skönt att hör att han mår bra nu!

Har ni fått mkt info eller sett bilder från när er kille va så liten? 

På fre blir det vacc för hela vår lilla familj på bvc...
    Känns hemskt eg att vacc speciellt vår 2½ åring men det går ju över så fort...så det gäller att jag o mannen håller god min om vi får våra först!
    Lillan får nog vänta till sist...

Solen skiner!!
    Madde

• Valters familj

Ja det e klart han e underbar!
    Hihi...
    Så skönt att d kändes så direkt, att han hörde till er!

Vi ska få influensavacc.

• Valters familj

FruEdberg o Basses mamma...härligt m framsteg, speciellt kul när de kan överraska  så med att både stå o gå!

• Valters familj
    Molly i Skåne skrev 2008-10-23 21:23:44 följande:
    Basses mamma- Sååå fin!Blir lite orolig när jag läser  om alla som ÍNTE har hjärt/lungsjuka barn men ändå oroar sig för diverse djukdomar!!!Min lille kille har mindre än halv lungkapacitet-HUR skall det då gå för honom!Nu blir han influensa vaccinerad imorgon-men allt annat!!!Skall nog inte träffa en kotte före maj nästa år-så känns det...
    Försöker förstå dig...
    Men med det här som med allt annat så lever man ju bara i sin egen värld, o kan inte jämföra m nåt annat.
    Jag e orolig för Astrids del eftersom hon fortf känns liten o skör för mig, sen får vi se hur det går, mest är det väl det...ovissheten i hur känslig hon kommer att vara...
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11