Inlägg från: Valters familj |Visa alla inlägg
  • Valters familj

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Snurrar inom här jag med med min lilla Astrid som kom i april i v 25+0, har smygläst här inne ett par dagar o ni anar inte så kul det är att läsa om era stora lite äldre underbara barn. Då förstår jag lite mer att det faktiskt e på allvar, vår lilla sparv e på gång...hon kommer att fixa det här o vi blir alla starkare för varje dag!

Vi låg en månad i Lund  o sen avslutade vi med 2månader i Kristianstad.

En fråga...har ni nån lista här inne på när era barn föddes?
    Som nykomling hade det varit kul o se hur gamla barnen ni skriver om är!

Astrid..och jag, blev förkylda när vi varit hemma ett par veckor. Hon har Airomir o pulmicort om/när hon är förkyld, jätteskönt att ha hemma eftersom man aldrig vet hur de kommer att reagera.
    Hade jag haft den där handboken som skrevs om för ett par sidor sen så hade livet varit så mkt lättare...hihi!

Hoppas ni har en fin kväll allihop!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Valters familj

Ja herregud vad mkt känslor som kan finnas inne på en sjukhussal!
    Fina ni va på kortet, glömde visst skriva det i förra inlägget...

Jag o mamma satt inne på neo idag o mitt i skiftbyte blev det många beundrande blickar på Lillan i vagnen! Mysigt...sen blev det en spruta i vardera tjocka lår, mindre kul men som tur e gick det över fort!

Men dåså..då börjar jag då!

Astrid 080426 25+0  (Valters familj)

• Valters familj

Vad kul att se hur gamla barnen är!
    2 års intervall ungefär, tänk så stor skillnad det är när dem är små...sen helt plötsligt e dem tonåringar o de 2 åren är bortsuddade!

O ännu äldre sen då...min man gick på högstadiet när jag börja skolan...

Feber för Astrid inatt o idag...tacka den ena sprutan för det, hoppas det inte blir mer bara!

Båda barnen sover middag här..underbara synkade barn!

• Valters familj

Förresten..det stora som hände för Astrid igår var att hon äntligen blev frisläppt från ögon, på 15e undersökningen tyckte de att det var utom fara!
    Nu slipper vi köra 20 mil för det en gång i veckan!

O min tjej blir 5 månader idag...fira lite extra m äppelpaj som jag o store killen gjorde innan vilan!

• Valters familj

Ystad - Kristianstad det blir en del mil!

Hihi...lite lustigt o lite skumt när man börjar tänka på det här m åldrar...!!

Hur härliga barn man än har så är de ännu härligare när man fått en stund för sig själv! Valter e snart 2½ o han är inte tyst 2 sekunder på en dag känns det som, språket utvecklas för varje dag!
    Men desto tröttare blir man...'

• Valters familj

Nä fy inge kul att inte vara nära om det händer ngt, gäller ju både en själv o barnen...

De sa till oss nu på ögom att det e "ok" att skela tills barnen e ett halv år, efter det skulle man ta kontakt för ev lappbehandling..men om ni inte märkt av det själv kan det inte va mkt han skelar!?

Skönt att komma till nån man känner sen innan!

Kul o höra lite snack från Gabriel, härligt när de e så pratiga nu förtiden!

• Valters familj

Rosiee..ja det låter verklogen som en "dålig" såpa.. Hoppas det löser sig på bästa möjliga vis!
    Låter iallafall som du har ett mysigt barn som mår bra att njuta av!

Mirre...vet ju inte vad ni har gått igenom men har läst ts o kan tänka mig att det är överväldigande med alla undersökningar, verkar på många som det lätt hopar sig sig med allt sånt.
    Men då verkar det vara postitivt det som hänt nu, bra avlastning m vatten när han har ont o stödteckna hjälper ju honom både nu o det är jättebra att kunna för honom senare när det lossnat också!

• Valters familj
    M I R R E skrev 2008-09-27 10:09:52 följande:
    Valterfamilj, Vi är ju mest bara glada att finns men det är jobbigt att efter 2.5 år märka alla spår hans tidiga födsel satt. Det är inte det att vi lägger någon vikt i vad han kan eller inte. Vi låter honom ta sin tid, jag tror man ska skynda långsamt. Problemet ligger i oron för framtiden. Hur det ska bli för honom i skolan. Mobbning oroar jag mig för mest.
    Ja det förstår jag..mobbning e det man ororar sig i alla lägen´..när man väljer namn osv, er inställning till skynda långsamt måste ju vara den bästa att ha!

Jag som e rättså ny prematur mamma oroar mig för just det ni går igenom, inte för problemen i sig men ovissheten om de kommer o om/när man börjar märka att Lillan kanske utvecklas annorlunda än storebror.

När har ni här inne märkt saker med era små underverk?
    Eller är det så med vissa saker tex kroppsligen som man redan från början varit förberedd på?
    Den första saken är ju om nån månad när man börjar m smakisar...hur kommer det att funka m maten...

Än så länge "kan" lillan här det som hon ska i korrigerad ålder, o det får ju vara som det är inget går ju att tvinga fram....även om man ibland skulle vilja!

Storebror här hemma förstår inte alls att han vart bebis o att Lillasyster ska bli stor o leka m honom är totalt obegripligt...hihi!
    Roligt bara nu när de kan "komminicera" lite o han kan få henne att le, mysigt!
  • Valters familj

Aaa just det, det fanns ju en "födelselista" satt här o hmm undrar hur gammal den o den e...
    Men Pilea jag hittar inte din Alve på den!
    Men vad skönt att ni är ett blöjbarn mindre!

Vår stora kille som e 2½ har inte mkt intresse för pottan, ibland ibland inte..får väl bli seriös träning efter overall årstiden!

Har Alve o Erik varit "små" hela tiden?
    I princip alla har sagt att nästan alla prematurer e o kommer att vara små ett tag.
    Astrid e i sin korr ålder på "normal" kurvan på huvudet o vikten..lite kort på längden.
    Där har aldrig storebror ens varit i närhet...han håller sig stadigt på den under igen på vikten.

MsBeauty, vad e Synagis?
    Alltid kul när ens underverk "visar" upp sig o kan det som förväntas!

Hur e det på era bvc? Här gör vår kontrollerna okorrigerat, men alltid m tanke på den korr åldern.
    På neomottagningen går de bara på den korrigerade åldern på besöken där.

E här fler här inne som hade dagisbarn när de små kom?
    Lät ni dem gå på dagis, o hur blev det m alla smittor?

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11