Inlägg från: Basses mamma |Visa alla inlägg
  • Basses mamma

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11

Hej hej! Jag har Sebastian som föddes i vecka 26+3 den 9 november 2007. Han blir alltså 9(6) månader om lite drygt en vecka! Vi blev utskrivna från neo den 17 januari i år, ungefär 4 veckor före bf. Har klarat sig från infektioner såhär långt, vilket varit väldigt skönt. Klarade sig även från några allvarliga komplikationer. Men vi är lite oroliga nu för att han blir lite tungandad ibland, var till dr och kollade det i maj, det var inget att oroa sig för sa han, men fick ändå låg dos vätskedrivande. Senaste veckan blev han lätt andfådd igen, så vi fick utskrivet Ventoline av läkare på hälsocentralen. Nu vill jag bara att vår barnläkare ska komma tillbaka från semestern så att vi kan diskutera det här med honom. Vill att de ska göra en ordentlig utredning för att se vad det beror på, allergi eller astma ex.
    Annars så rullar allt på, full fart är det om dagarna nu! Han växer och utvecklas som han ska, kan inte alls tänka mig nu att han var så liten!

• Basses mamma

Morotsstavar: Vi kommer förmodligen heller inte att gå på någon kontroll på neo. Men vi går ju på regelbundna kontroller (var 3:e månad fram till ett år) hos barnläkaren här på barnmottagningen, och det tycker jag räcker, han är väldigt bra. Sedan så har vi även varit på en kontroll hos sjukgymnast när S var 6 månader, ska tillbaka till henne när han är ett år. Så jag tycker det verkar som att ni inte fått någon bra uppföljning. Särskilt med tanke på att T oxå har problem med andningen. Vi ska till barnläkaren för 9 månaders kontroll i augusti, och då ska jag ta upp det här med andningen så får de kolla upp det ordentligt.

• Basses mamma

Ms Beauty: här får alla prematurer, iaf de mkt tidiga, gå på kontroll hos sjukgymnast. Det är för att de tidigt ska kunna upptäcka eventuella avvikelser. Var iaf den förklaringen vi fick av vår sjukgymnast. Men det är säkert olika beroende på vilket landsting man tillhör.

• Basses mamma

Vi bor i Bollnäs (Hälsingland). Blev ju inlagd i Uppsala innan S föddes, de tar inte så små barn i vårt landsting. Men vi blev flyttade till neonatalen på Gävle sjukhus efter bara tre dagar. Trivdes väldigt bra där, men vi bor 10 mil därifrån, så därför kollade de upp möjligheten för oss att få gå hos läkare här på barnmottagningen på sjukhuset. Läkaren vi har jobbade tidigare från Astrid Lindgrens barnsjukhus, där han bla jobbat med prematurer, så vi känner att vi har förtroende för honom. Har funkat bra hittills. Sen så går vi även på läkarkontrollerna på bvc, vilket vi egentligen tycker är ganska onödigt. Räcker med att han blir vägd och mätt där. Vi har fått gå till vår barnläkare när S var 3 och 6 månader, ska gå igen när han är 9 och 18 månader. Sjukgymnasten igen när han är ett år, och så ögonkontroll när han är 18 månader (tror jag). Utöver det vet jag inte om det blir några mer särskilda kontroller.

• Basses mamma

Hej! Eftersom det varit så lugnt här i tråden ett tag nu igen tänkte jag avlägga en liten nulägesrapport. Vi var på läkarundersökning idag. Så nöjd med vår läkare. Pratade mycket om lungorna och andningen. Fick för första gången höra (av en läkare) talas om BPD. Han sa att det förmodligen är det som orsakar tungandningen, men att det är en väldigt lindrig form som kommer att växa bort. Han lyssnade på lungorna och tyckte de lät helt bra, så han satte ut Impugan. Ventoline tycker han att vi ska fortsätta med vid behov. Vid minsta tecken på att det blir värre ska vi vända oss till honom igen. Han sa att det inte är omöjligt att han kan komma att behöva Bricanyl och Pulmicort över vintern, men det fick vi se framöver. Frågade även om infektionskänslighet och dr sa att han tyckte vi skulle fortsätta vara försiktiga i vinter oxå. Jag frågade om vaccin mot RS, så nu kommer Sebastian bli vaccinerad i vinter. Väldigt skönt tycker vi. Konstigt bara att han inte blev vaccinerad i vintras... Annars var allt bra och han var väldigt nöjd med Sebastians utveckling. Det betyder verkligen otroligt mycket att vi har en läkare som vi trivs med och har förtroende för.

• Basses mamma

En liten undran; har era barn oxå haft stort huvud när de var små? Isf, när växte kroppen ikapp, s.a.s? S huvudomfång ligger lite över "normalkurvan". Vår läkare förklarade att kroppen prioriterar huvudet, men intressant att se om det är så för alla extremprematurer.
    Och så en sak till, hur gamla var/har ni tänkt att era barn ska vara när de börjar på dagis? Vi ska iaf vänta till 2 år, men borde man vänta längre? Inte lätt när man är två som jobbar heltid.

Just nu känns det som att det är något nytt som händer varje dag, fått två tänder, sitter stadigare och stadigare, säger "baba" och "aaaa-boo", osv osv. Han blir ju bara roligare och roligare!

• Basses mamma

Morotsstavar: skönt att ni fick en inhalator till slut! Vilken medicin är det? Bricanyl eller Airomir kanske?
    Funderar på om jag inte ska ta och ringa till dr och fråga om han kan skriva ut luftrörsvidgare på inhalator så att vi har om S blir förkyld. Är riktigt orolig nu när förkylningssäsongen dragit igång igen. Till slut är det väl dags för hans första förkylning, och det är inget jag ser fram emot... Så rädd att han ska få riktigt svårt att andas och att vi måste ringa ambulans. Och nu tänker de dra ner på öppettiderna på akuten här, så att den bara har öppet 17-23. Vilket betyder att vi har 10 mil till närmaste sjukhus om något händer på natten! Blir galen på politiker...

Molly i Skåne: tråkigt att du råkat ut för sådana klumpiga kommentarer. Jag blev själv väldigt upprörd i en tråd där någon (samma som ms beauty och stinaB råkat ut för, tror jag) i princip skrev att man inte ens borde försöka rädda de riktigt små barnen eftersom de ändå kommer få så mkt allvarliga men. Men nu har jag helt enkelt börjat ignorera istället, man lär sig ju rätt snabbt vilka personer här på fl som mest skriver för att provocera och få uppmärksamhet.

Annars så rullar allt på här, S har lärt sig sitta utan stöd nu. Jag har börjat jobba lite smått, någon lördag och söndag då och då, jättekul att komma tillbaka! Och upptäcka att jag faktiskt inte bara är mamma! Så nu känns det inte lika jobbigt att tänka tanken att jag ska börja jobba heltid igen i slutet av januari.

• Basses mamma

Jag kunde inte komma in och se programmet. Men jag verkar vara tvärtemot i hur jag känner, jag tittar på allt och läser allt jag kan om förtidigt födda. Och tittar på våra bilder från neo-tiden. Antar att det är mitt sätt att försöka bearbeta. Brukar titta på Sjukhuset bla där de visar från neo i Uppsala. För min del är det nog graviditeten som är jobbigast och som jag mår dåligt över , mer än tiden på neo. För under graviditeten kände jag en sådan oro varje dag som inte går att jämföra med oron jag kände när S väl föddes och sedan låg på sjukhuset. Svårt att förklara, men det är så jag känner.

• Basses mamma

Morotsstavar: nu tog du upp precis det som jag oroar mig över, nämligen allergi. Har tänkt flera gånger att tänk om han är pälsdjursallergiker... Tänker ta upp det nästa gång jag är till dr. Förmodligen beror ju andfåddheten på hans tidiga födsel, men man kan ju aldrig veta säkert. Ang. medicinerna så pratade ju dr om att han trodde att det kan behövas kortison och luftrörsvidgare för S när det blir kallare ute. Du kan väl rapportera om hur det går för Tyra med medicinerna?

Plutten Augusti07: grattis till sonen! Vi var väldigt försiktiga fram till det blev sommar (vi kom hem från neo 17 januari i år) och förkylningssäsongen var över. Med det menar jag att vi inte tog honom med till affärer, ingen som var sjuk fick komma hit (och det får ingen nu heller), alla som kom hit fick tvätta händerna osv. Och första månaderna var det bara närmaste familjen, dvs mor- och farföräldrarna och våra syskon som fick hälsa på. Nu när förkylningssäsongen är tillbaka tänker vi återgå till att alla får tvätta händerna, och han får inte heller följa med in i affärer. Vi frågade vår läkare om hur försiktiga vi skulle vara i vinter, och han tyckte att vi skulle fortsätta vara lika försiktiga som förra vintern.

• Basses mamma

Jaha, då sitter jag och väntar på att en dr ska ringa upp... Ringde till barnmottagningen här på vårt sjukhus för att fråga om inhalator. Då är inte vår dr där den här veckan, och det gick att träffa honom tidigast den 15 oktober. Så då blev jag hänvisad till barnkliniken i Hudiksvall, 10 mil härifrån. Och nu ska dr där bestämma om de ska skriva ut Airomir direkt eller om vi måste åka dit först... Vi bor i fel stad helt enkelt, här är ingenting enkelt och smidigt när det gäller sjukvård.

Tråkigt med alla förkylningar, hoppas att det går över fort för Elias!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr11