• linda1985

erfarenhet av tidig igångsättning???

Var hos en läkare igår och pratde igenom min förra vaginala förlossning som var väldigt besvärlig o höll på i 3 dygn me komplikationer o skit. jag fick igenom ett kejsarsnitt i vecka 39 men hon skrämde upp mig angående det så pass så ja får panik o inte vet vad som är bäst längre. hon sa oxå att om ja vill så kan vi sätta igång förlossningen i vecka 36 för att inte få lika stort barn som förra gången o bara ha utvalda bm med på förlossningen. hade aldrig hört talas om detta förut. någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden erfarenhet av tidig igångsättning???
  • Heahog

Men ursäkta? Jag tycker det låter som läkaren är helt puckad... Varför uppmuntra till att snitta redan i v 36? & dessutom för att undvika att få lika stort barn som förra gången?? Lyssna inte på människan!

Att du är rädd är en sak, jag var livrädd förra året (2grav) efter min första för nu 11 år sen, men, jag sa exaktt som det var till min BM, men hon tyckte vi skulle diskutera förlossning gången efter. Så långt kom vi inte, jag hamnade på sjukhus i v 32+1 pga prematura vattenavgångar & låg sen inne i nästan en månad (varav 16 dagar med nyfödd prematura), men läkarna på Huddinge var jättebra. Jag var livrädd, men jag gav mig fan på att föda vaginalt med löfte om snitt om nåt höll på att gå galet.

Om jag vore du skulle jag vänta till v39, så barnet får utvecklas klart, jag skulle verkligen inte bry mig om det blev en jättebebis, huvudsaken att h*n skulle må bra & vara frisk..

Hur känner du själv? Tycker det låter som du inte är sugen på att snittas så tidigt?

• Heahog

Hmm.. Du får ursökta om det lärt surt först, det var inte meningen att det skulle låta surt till dig *S* Det var om läkaren jag kände så :)

• Lycklig2012

Vad vill du helst då?

Jag har oxå blivit erbjuden VIP behandling om jag ska föda normalt... att man skriver kontrakt och att man skriver i journalen bla bla bla... men jag fick INGEN bedövning när jag födde mina tvillingar.. och tyvärr så tycker jag att det bara rent etiskt redan där är helt fel.

-Om jag kommer in och ber om ryggbedövning, då får jag det kanske beroende på bm egna åsikter... -skriver jag ett kontrakt, då gäller plötsligt det jag vill? Nä, jag gjorde ett snitt sist och ska snittas nu igen.

Min egna erfarenhet av igångsättning eller värkstimulerande dropp rättare sagt är att värkarna blir intensivare.

Jag tycker att om du vill föda normalt, men är rädd efter sist, försök och gör det ändå med den hjälp du kan få... Man hör ju sällan om någon som råkar ut för flera traumatiska förlossningar. Det är ju en mängd faktorer som spelar in..

vill du innerst inne ha ett snitt, lita på din känsla och stå på dig!

• Leija

Men i vecka 36 blir det ju prematur barn... Hur bra är det att råda till det då?
    Gör dom ens så?
    Och hur stort var ditt förra barn? I vecka 36 väger dom ju typ 2,5 kilo väl?

• blackangel

Många ggr går det ju lättare andra förlossningen efter att ha haft en jobbig första gången. Då är du omföderska.
    Du menar en igångsättning i v36, eller ett snitt v39?
    Varför inte en igångsättning runt v38? Beräknas detta barnet vara stort?

• linda1985

Dom menade då att jag skulle bli igångsatt i vecka 36 eftersom hon sa att barnet är helt färdig uvecklat och skulle må bättre av det än snitt. mitt förra barn vägde 4030 och detta beräknas bli större. pga trngt bäcken så gick det knappt sist. fick bäckenförskjutning och kunde inte gå normalt på 3 månader. sonen var oxå mycket medtagen av det lnga förloppet och syrebristen.

blackangel skrev 2008-07-23 11:33:36 följande:
    Många ggr går det ju lättare andra förlossningen efter att ha haft en jobbig första gången. Då är du omföderska.Du menar en igångsättning i v36, eller ett snitt v39?Varför inte en igångsättning runt v38? Beräknas detta barnet vara stort?
    jo visst man har ju hört den visan många ggr, tyvärr verkar min och sambons släkt vara ett undantag där d bara blir värre, min mamma höll på att stryka med sista grav :(
    Leija skrev 2008-07-23 11:31:33 följande:
    Men i vecka 36 blir det ju prematur barn... Hur bra är det att råda till det då?Gör dom ens så?Och hur stort var ditt förra barn? I vecka 36 väger dom ju typ 2,5 kilo väl?
    ja tyckte oxå d va konstigt att dom råder t att göra så tidigt, men hon sa att d görs en bedömning p barnet me ul och sen görs igngsättning så fort barnet e färdigutvecklat.
  • blackangel

ja, är det pga trångt bäcken då blir det väl inte lättare andra gången ifs. Tänkte att det var pga andra skäl.:)

• Heahog

Märkligt. Barnen är inte alls färdigutvecklade i v36. Om de varit det så skulle de födas då, inte i v 40. V36 är prematurt, precis som Leija skrev. Jag tycker att du ska prata med en annan BM om din rädsla & svaren du fått av din nuvarande BM.

Hoppas att du får vettiga svar :)

• Käringen

Man behöver inte vänta tills v. 39 om det finns risk för att barnet ska bli stort. Jag fick göra kejsarsnitt förra gången på grund av att mitt barn beräknades vara för stort för mitt bäcken. Den här gången ska de sätta igång det i v. 36 eller 37 beroende på hur det utvecklas storleksmässigt. Barnet växer väldigt mycket de sista veckorna och det är anledningen till att man sätter igång det tidigare.
    Källa: Min moster som är barnmorska.

• dogcatbird

Vaddå sätta igång, det är väl det sista man vill? Är det inte då man får bara en enda lång helvetesvärk och spricker för att det går för fort istället för att låta kroppen sköta sitt och öppna sig som det var tänkt?

Källa: egen fördom

Svar på tråden erfarenhet av tidig igångsättning???