• linda1985

erfarenhet av tidig igångsättning???

Var hos en läkare igår och pratde igenom min förra vaginala förlossning som var väldigt besvärlig o höll på i 3 dygn me komplikationer o skit. jag fick igenom ett kejsarsnitt i vecka 39 men hon skrämde upp mig angående det så pass så ja får panik o inte vet vad som är bäst längre. hon sa oxå att om ja vill så kan vi sätta igång förlossningen i vecka 36 för att inte få lika stort barn som förra gången o bara ha utvalda bm med på förlossningen. hade aldrig hört talas om detta förut. någon som har erfarenhet av det?

• Svar på tråden erfarenhet av tidig igångsättning???
  • linda1985

Dom menade då att jag skulle bli igångsatt i vecka 36 eftersom hon sa att barnet är helt färdig uvecklat och skulle må bättre av det än snitt. mitt förra barn vägde 4030 och detta beräknas bli större. pga trngt bäcken så gick det knappt sist. fick bäckenförskjutning och kunde inte gå normalt på 3 månader. sonen var oxå mycket medtagen av det lnga förloppet och syrebristen.

blackangel skrev 2008-07-23 11:33:36 följande:
    Många ggr går det ju lättare andra förlossningen efter att ha haft en jobbig första gången. Då är du omföderska.Du menar en igångsättning i v36, eller ett snitt v39?Varför inte en igångsättning runt v38? Beräknas detta barnet vara stort?
    jo visst man har ju hört den visan många ggr, tyvärr verkar min och sambons släkt vara ett undantag där d bara blir värre, min mamma höll på att stryka med sista grav :(
    Leija skrev 2008-07-23 11:31:33 följande:
    Men i vecka 36 blir det ju prematur barn... Hur bra är det att råda till det då?Gör dom ens så?Och hur stort var ditt förra barn? I vecka 36 väger dom ju typ 2,5 kilo väl?
    ja tyckte oxå d va konstigt att dom råder t att göra så tidigt, men hon sa att d görs en bedömning p barnet me ul och sen görs igngsättning så fort barnet e färdigutvecklat.
  • linda1985
    dogcatbird skrev 2008-08-06 23:21:12 följande:
    Vaddå sätta igång, det är väl det sista man vill? Är det inte då man får bara en enda lång helvetesvärk och spricker för att det går för fort istället för att låta kroppen sköta sitt och öppna sig som det var tänkt?Källa: egen fördom
    nej inte enligt min erfarenhet men det är väl individuellt. för mig tog det ett par dygn med hjälp av värkstimulerande dropp. har oxå hört tvärtom att det tar längre tid.
    Käringen skrev 2008-08-06 17:52:06 följande:
    Man behöver inte vänta tills v. 39 om det finns risk för att barnet ska bli stort. Jag fick göra kejsarsnitt förra gången på grund av att mitt barn beräknades vara för stort för mitt bäcken. Den här gången ska de sätta igång det i v. 36 eller 37 beroende på hur det utvecklas storleksmässigt. Barnet växer väldigt mycket de sista veckorna och det är anledningen till att man sätter igång det tidigare.Källa: Min moster som är barnmorska.
    skönt o höra från någon som vet :D
  • linda1985
    jelt skrev 2008-08-20 19:13:18 följande:
    Jag var på samtal idag och de sa att man inte gärna sätter igång för tidigt pga att är man inte mogen kan det bli en långdragen och jobbig förlossning.Jag har fått tid i v.38+0 för kontoll inför igångsättning.
    mm ja har hört det oxå. det görs en läkarbedömning av barnet och livmoderstappen innan tidig igångsättning görs. har precis legat inne för prematur värkar nyligen o d va verkligen ingen rolig upplevelse, har fått info om prematurer och det är verkligen inget man önskar sitt barn.har fått kortison för att skynda på lungornas utveckling, så d e bara o hoppas att han stannar några veckor till. men from vecka 37 så är barnet redo och fullt utvecklad så då ska det inte vara någon fara.
  • linda1985

den 24:e september i vecka 36+6 sätter dom igång det. om bebben fortfarande är kvar då som läkaren sa eftersom ja käkar bricanyl mot förtidiga värkar sen vecka 31 o har legat inne för det så e risken ganska stor att han kommer tidigare. är ju trots allt redan öppen 2 cm, men får hoppas han stannar till dess

• linda1985
    Heahog skrev 2008-09-04 23:01:03 följande:
    Håller tummarna att bebben vill hålla sig inne ett tag till då, så h*n iaf hinner utveckla lungorna ordentligt. Min son låg kvar 10dagar efter att vattnet gick i v32+1 & tack vare lungmognaden så andades han finfint :)Han behövde bara hjälp med värmen & sond första 2 veckorna, ingen solning eller så, men det var inte skoj att ligga inne nästan en hel månad & ständigt oroa sig :(
    nä fy det förstår jag! skönt att han klarade sig så bra iaf ja va inne igår igen (vecka 33+6) minaa bricanyl har slutat verka så ja har pinvärkar var 40:e sekund. då gjorde dom ett ul för o se lungorna och det såg jättebra ut så det lugnar en ju en hel del. fick dock med en massa andra tabletter hem, dexofen o blodtrycksänkande. känns inte alls bra o knapra när man e gravid
  • linda1985
    TereseA skrev 2008-09-08 01:28:26 följande:
    TS..Har du gjort tillväxt ul? där ser dem ju om alla organ är utveckade och vikten?antagligen räknar väl doktorn att barnet ska vara så pass stor redan i v 36..annars hade dem väl inte tagit den risken på en helt frisk bebis.
    hej hej! japp dom har gjort det 2 ggr så dom vet att alla organ e utvecklade, har ju fått cortison för lungmognaden tidigare med. det är ju i vecka 36+6 så barnet e ju beräknat fullgånget då. vikten vet ja inte riktigt hur d är med. han var liten på det senate ul, men inget alarmerande sa dom, det blir troligen så då min kropp konstant jobbar för o föda men stoppas med mediciner. dom kan ju sina saker läkarna
  • linda1985
    TereseA skrev 2008-09-08 09:46:41 följande:
    ja..du behöver nog inte vara orolig.njut av den sista tiden nu som gravid..den kommer du sakna senare..vad hade du för avvikelse på vikten...procent alltså?
    hehe ne fy ja kommer definitivt inte sakna att vara gravid, får bara en massa problem, likadant förraq grav då ja fick havandeskapsförgiftning, nu e d pinvärkar ist   vissa e inte gjorda för o vara gravida procent har ja inte en aning om, men han vägde 1600 när han sulle vägt mellan 2000-2200.
  • linda1985
    Konvaljen skrev 2008-09-08 13:52:47 följande:
    Jag blev igångsatt i vecka 37 och det slutade med ett akutsnitt.Jag vill inte skrämma upp dig, varje förlossning är ju unik men jag kommer ALDRIG mer gå med på att bli igångsatt så tidigt. Nästa gång blir det snitt, nu har jag ändå haft nio månader på mig att bearbeta.Jag tycker att du ska vara medveten om att det är stor risk att en tidig igångsättning slutar med akutsnitt
    usch då, va jobigt att det blev akutsnitt för dig. hoppas du får det bättre nästa gång. tyvärr har jag ingen möjlighet att välja snitt pga olika anledningar och dom vill inte att ja ska gå så mycket längre o riskera barnets hälsa, så ja har inte så mycket val. men tack för informationen, lite irriterande att man inte fått nån info från bm om det :-/
Svar på tråden erfarenhet av tidig igångsättning???