• nightdevil

Laxeringsmedel?

Vill så klart ha det innan förlossningen. Trodde att det var självklart att man fick det. Men en bekant sa att hon inte ens blev erbjuden och att Bm hade sagt att de inte ger det??! stämmer detta? och kan man i såna fall köpa själv, hur många dagar innan bf kan man börja använda? har hört att det inte är så bra att ta laxeringmedel? någon som vet vad som kan hända? Nu blev det många frågor på en gång:O) men hoppas på svar.

• Svar på tråden Laxeringsmedel?
  • marsed

Om man inte haft avföring/haft problem med hård mage strax innan förlossning börjar så kan man säga det när man kommer in och får då lavemang eftersom en fylld tarm kan förhindra bebisens väg genom förlossningskanalen så att det blir extra jobbigt. Men även efter lavemang så finns det som oftast lite rester kvar som kläms ut i samband med utdrivningen. Det här är vad jag hört av BM iaf....
    Fast oftast brukar ju kroppen själv "rensa" tarmen dagarna innan det är dags....naturen är ju finurlig i sig själv.

• Ellpi

I Malmö blev jag erbjuden lavemang direkt då jag kom in på förlossningen och det var ingen liten fjantig microlaxtub utan en rejäl flaska som åkte in i baken . Inte så kul att bajsa med värkar kanske men jag tyckte det var skönt att ha tarmen tömd faktiskt inför krystandet. Tänker ta lavemang vid nästa förlossning också om jag hinner förstås.

♥ älskar M och längtar efter bebisen i magen♥
  • nightdevil

Ja ok då vet jag:O) laxeringsmedel och lavemang är samma sak...varför man vill ha det? för att unvika att man skiter på sig under förlossnigen...

• Ellpi
    nightdevil skrev 2008-07-22 12:57:00 följande:
    Ja ok då vet jag:O) laxeringsmedel och lavemang är samma sak...varför man vill ha det? för att unvika att man skiter på sig under förlossnigen...
    Ja det är väl framför allt därför. Men jag har ingen aning om det kom bajs när jag krystade, det kan det ju ha gjort ändå. Men det man inte vet det har man inget ont utav .
  • Leather Cravat
    nightdevil skrev 2008-07-22 12:57:00 följande:
    Lavemang är ju vätska som man sprutar in i rumpan, laxeringsmedel är väl något man tar "oralt"?
  • molly 81

Laxeringsmedlen finns både om oralt och rektalt. Microlax är ju rektalt, upp i rumpan ju. Men vanligast är ju att man tar en tablett eller flytande!

• EllenDell

Jag tror det är olika rutiner vid olika landsting. Jag tillhör Örebro landsting och jag har hört att här blir man inte erbjuden och även om man frågar så kan man få ett nekande svar, BM på förlossningen tycker inte att det behövs. Min BM på MVC var också av den uppfattningen att det var onödigt, men jag kommer att tjata mig till det. Tycker det vore hemskt pinsamt att baja undr förlossningen faktist.

• Ellpi
    molly 81 skrev 2008-07-22 19:50:45 följande:
    Laxeringsmedlen finns både om oralt och rektalt. Microlax är ju rektalt, upp i rumpan ju. Men vanligast är ju att man tar en tablett eller flytande!
    Är det vanligast på förlossningen verkligen?
  • Storasyster yster

Ska man ta laxermedel på förlossningen så är ju inte oralt ett alternativ, eftersom det brukar ta ett tag innan det ger nån effekt. Tror att det mest är microlax man ger, men man måste nog be om det.

Vid min första förlossning tog jag inget microlax, men denna ggn tänker jag ta det. Inte för att jag är rädd för att bajsa på mig, utan för att jag blev så vansinnigt trög i magen efter förlossningen pga epiduralbedövningen. Inget kul när man är så öm ändå därnere.

• molly 81

Oftast ä det vattenlavemang man får. Och även om du tar det, så kommer det bajs. Jag var helnojjig över det innan. Men jag märkte inget under förlossningen, man har andra saker att tänka på. Kissade på mig med..

• svalan77

till mig sa de att man inte ger vattenlavemang längre för att det är en för stor påfrestning för kroppen (stockholm). Jag hade skrivit i förlossnigsbrevet att jag ville ha lavemang, men jag tog ändå inget för jag hade varit så lös i magen timmarna innan att det nog var slut.

• Leather Cravat

molly 81 skrev 2008-07-22 19:50:45 följande:

Fast Microlax är ju lavemang, trots sitt namn.
  • slangbella

En kompis till mig berättade att de slutat erbjuda lavemang/laxermedel på S-valls sjukhus med anledning att det är bra för barnet att komma i kontakt med bakteriefloran som uppstår om man inte tömt tarmen. Jag kommer dock att kolla upp detta själv innan. För får jag det inte där så kommer jag att göra vad jag kan för att förbereda det själv i så fall (om tid finns).

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • molly 81

Jo, visserligen är micorloax lavemang. Men inte av "den större sorten" om du förstår hur jag menar?!

Här i Kristianstad är det vattenlavemang som gäller när det är förlossning på G! Men jag tror precis som Svalan77 skriver, att det är en påfrestning för kroppen. Jag tog ju dulcolax, och mina värkar drog igån rätt bra av det, just för att tarmarna retar livmodern. Sen hade jag en extremt känslig livmoder, så det kan säkert ha påverkat mig lite mer..

• anbih

"Förr i världen" fick dom flesta lavemang när dom kom in på förlossningen för att föda. Det slutade vi med i Umeå någon gång på -90 talet. Det finns viss tro till att ett lavemang kan "köra igång" värkarna lite mer (om dom är svaga eller oregelbundna) anledningen till att man slutade var i första hand just det att det var väldigt jobbigt att trlavemang samtidigt som man hade mycket värkar. Och som någon redan sagt, det kommer oftast lite avföring i alla fall. När det kommer en tjej till förlossningen och vill ha ett lavemang så får hon givetvis det, i alla fall i Umeå :)

• annakesa

Hejsan

Min BM ansåg att jag inte behövde lavemang men när jag tjatade så fick jag det. Det var mest för trygghets skull kändes det som. Sen kunde jag slappna av från den oron i alla fall.

• Tokfia 7
    slangbella skrev 2008-07-24 15:37:07 följande:
    En kompis till mig berättade att de slutat erbjuda lavemang/laxermedel på S-valls sjukhus med anledning att det är bra för barnet att komma i kontakt med bakteriefloran som uppstår om man inte tömt tarmen. Jag kommer dock att kolla upp detta själv innan. För får jag det inte där så kommer jag att göra vad jag kan för att förbereda det själv i så fall (om tid finns).
    Jag hade en teori om det, men var lite nojig för om man skulle bajsa på förlossningen. Pratade med BM innan på MVC och på Danderyd brukar de inte erbjuda det som jag förstod, att det är vanligt att mamman bajsar lite och inget konstigt utan de torkar bara bort det. Tog inte lavemang. Nån skrev i tråden att det var jobbigt att bajsa efteråt, tips är att ta en vanlig binda och hålla emot med handen när man måste krysta (annars känns det som allt ska trilla ut och ont gör det, ja).
  • Gullet x

Tja, vad kan man säga? Jag är övertygad om att bm struntar i bajs... det sker nog i de flesta fall i alla fall.
    Tog lavemang men det kom avföring ändå vid krystandet, och det var inte ett dugg pinsmat. Det var inte riktigt i mitt eller omgivningens fokus En snabb avtorkning så var det ur världen.

Kanske jag tar lavemang denna gången med, är inte emot det, men är egentligen inte nojjig över att det skulle bli pinsamt.

Svar på tråden Laxeringsmedel?