Inlägg från: 3fraimsdotter |Visa alla inlägg
  • 3fraimsdotter

Problem med sköldkörteln? Del 10

Åh men det är en medlemssida... men spontant när jag såg ditt T4 och ditt T3 så låg de ju lågt även om ditt TSH låg normalt. Det som skulle kunna vara till hjälp är ju om de tog antikropparna på dig. Har du antikroppar så är ju något troligtvis snett. Vi är alla olika känsliga också. Det som vissa inte alls reagerar på ställer till jättelika problem för andra.

Jag hade ju t ex inte jättedåliga värden (långt ifrån PB's TSH t ex) men tjena, jag hade ju TPO på 1000. Det är långt över gränsvärdet. Inte undra 17 att jag stilla somnat in i en frusen komavärld. Och mina värden var på väg upp i rasande takt så det hade bara dröjt några veckor så hade mitt TSH varit rejält mycket högre.

• 3fraimsdotter

anti-TPO är de antikroppar man mäter om man har Hypo och det finns olika ref.värden på dem. "Mitt" labb har 70 som övre gräns men det finns olika bud om den gränsen beroende på vem som testar. Vanligtvis ligger man bra mycket över den gränsen om man är obehandlad och sjuk så det brukar inte vara någon diskution om att något inte stämmer.

TRAK är den typen av antikroppar som Hyper har och de har en helt annan skala men jag tror man ska vara under 2 eller något sådant.

• 3fraimsdotter

Jo det borde det vara. Jag ögnade snabbt igenom de olika sköldisvarianterna och såg då att det finns en hypovariant som har det som du beskriver.

FASS citat: Central hypotyreos ger lågt S-TSH och lågt fritt-T4.

Kan vara värt att kolla. Det går ju inte att bortse från hur du faktiskt mår faktiskt. Det som förvirrar är ju att ditt TSH visserligen rör sig men är klart normalt åt det lägre hållet och att T4 också ligger i det undre spannet.

• 3fraimsdotter
    Mammatilltretroll skrev 2008-09-09 13:29:38 följande:
    Nu har jag pratat med VC igen och enligt dem ligger jag inte alls lågt på T4 eller konstigt med TSH.Enligt den läkaren var referensvärdena på T4 8-14 och jag hade 11 vilket var perfekt!Och TSH referens tyckte jag hon sa 0,2-4 och jag hade först 1,2 och sen 1,7 och det var ju också perfekt enligt henne.Så hon såg ingen anledning att ta antikroppar.Dock tjatade jag och hon skulle "fundera och överväga med kollega och återkomma i slutet av veckan till mig.Jag frågade också efter remiss till endokrin? och hon sa att det får vi väl ta om det händer något med dina värden som gör att du bör gå dit.Så tydlgen ligger jag perfekt..Hon tyckte även att alla mina symptom kunde förklaras med andra saker (som jag skrivit inom parantes nedan):- Bröstsmärtor (stress)- Depressioner/känslomässig instabilitet (behöver inte bero på sköldkörteln)- Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla (vissa människor är frusna av sig)- Förstoppning (eller diarré ) (vanliga magproblem som vem som helst kan ha) - Glasbubble-känsla och "brain-fog" (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Huvudvärk (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning (stress, trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Ingen ork, lust (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Ingen/låg sexlust (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma) - Ledvärk - Lättretlighet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma) - Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation) (vissa har så) - Minskad aptit - Muskelvärk - Nervositet (vissa personer är så bara) - Ont i nacken (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma) - Panikångest (kan man ha utan att ha sköldkörtelrubbning)- Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande (tyckte typ att det lät märkligt....)- Stelhet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Trötthet (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Kissnödig ofta och kissar mycket- Viktuppgång eller viktminskning (hormonell inbalans efter graviditet och i samband med amning)- Värmeintolerans (vissa gillar inte värme..)- Yrsel (trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma)- Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon) (vanliga problem med torra ögon)Så nu avvaktar jag hennes samtal i slutet av veckan för att se vad hon kommit fram till och hoppas hon vill ta antikroppar eller remittera mig!
    Ja du, när man inte faller inom ramen för vad som kan anses som medicinskt i en läkares ögon så kan man avfärda folk med "trötthet och sömnbrist pga två små barn hemma". Jag hade utmattningsdepression t ex enligt en läkare. Det var inget större fel på mig fysiskt minsann. Jag hoppas du får lite mer gehör för att du inte mår bra.
  • 3fraimsdotter

Tilde å Nova skrev 2008-09-16 12:56:20 följande:

Jag fick veta av min mamma strax efter att jag fått diagnosen att hon också har det tydligen.. och mormor hade också det.. ville inte tro det, men läste sedan på nån sida på nätet att det tyvärr är ärftligt..*gaah*Jag vill ju inte föra över det här jobbiga till mina döttrar.. Finns det hopp eller är det så att de kommer få det i framtiden också?
    Det är inte skrivet i sten att de kommer att få samma som du. Det kan bli så men det kan också bli så att de får en helt annan autoimmun sjukdom, eller ingenting alls. Eftersom det nu är klarlagt att det finns i tre släktled så är det nu egentligen bara till hjälp eftersom dina barn kan vara på alerten och slippa gå länge med problem och bråka med sjukvården om det skulle visa sig att de är drabbade precis som du, din mamma och din mormor. Jag visste ju inte ens att det fanns så mycket autoimmuna sjukdomar i min släkt vilket gjorde att jag fick gå så mycket längre med problemen. Det ska iaf inte mina barn behöva göra. :)
  • 3fraimsdotter

Men om du ligger så pass "bra" så borde förändringen komma ganska snart. Det tar en månad så där för kroppen att sparka igång ordentligt men sedan så blir det bara bättre, jag lovar! Sånt här tar tiiid.

Efter att jag kom ner så tog det väl gott och väl en månad innan jag plötsligt "vaknade" och började orka saker och sedan tog det ytterligare några veckor innan kilona började rinna av mig, smygande men dock. Idag har jag tappat uppåt en 7 kilo utan att göra ett dugg. Ja jag kan inte så göra så mycket eftersom jag haft dåliga järnvärden, varit rejält förkyld och nu senast varit tvingad till stillhet för att jag har oroväckande sammandragningar.

Hade jag kunnat röra på mig hade nog mer försvunnit misstänker jag. Men det är ju ingen stress, jag är ju preggofant så det är väl bra om jag inte rasar för mycket i vikt.

• 3fraimsdotter
    Svar på #506
    Ja jisses. Det är rent ut sagt beklämmande det hela. Ju längre tiden går desto mer får man höra om hur folk blir behandlade, eller inte behandlade rättare sagt. Det är ju för fan inte klokt! Detta är ju ingen direkt unik sjukdom om man säger så och ändå så är okunskapen enorm.
  • 3fraimsdotter

smultron smulan skrev 2008-09-21 12:43:29 följande:

Ropar på EFRAIMSDOTTER som också är gravid nu.
    Ja jo, jag är här nu... har hållit en låg profil i helgen (alltså inte varit inne på fl alls) för att jag blev lite trött på forumet.

Jag ser att svar givits på Discosmurfens frågor så det finns väl ingen anledning att upprepa något av det. Det jag kan tycka är sorgligt i sammanhanget är att ingen faktiskt gjort något innan! Det är faktiskt fanimej oförlåtligt. Nu vet jag inte vad T4 ligger på, men TSH ska ner bums och fort! Och man ska kollas hela tiden medan man är gravid (vart 4:e till var 6:e vecka) och även när man ammar och efter amning så är det viktigt att man håller ögonen på värdet för att se om detta var en tillfällighet eller om förändringen är permanent. I så fall får du fortsätta att äta Levaxin resten av livet. Men Levaxin skulle du ha igår.

Nu är ju ditt TSH-värde inte väldigt högt men jag låg lägre (var redan under behandling men hade inte fått ordning på mina värden än) när spec.MVC och endokrinologen satte som högsta prioritet att trycka ner mina värden så fort det bara gick. Man ska inte ligga över 2.0 för barnet är beroende av att du kan producera sköldkörtelhormon för er båda.

Jag vill inte heller vara någon som målar fan på väggen men det finns faktiskt en mycket god anledning till varför detta är så viktigt, nämligen att fostret kan ta skada av att det inte får sköldkörtelhormon från mamman. Detta gäller i synnerhet fram till vecka 12 ungefär men under hela graviditeten så finns ett ökat behov av sköldkörtelhormon. Av den anledningen är det anmärkningsvärt att ingen sagt eller gjort något förrän din BM tog upp detta.

Jag hoppas att du får hjälp omgående! Ge dig inte! När värdena väl kommit ner tar det ett tag innan man piggnar till och så där. Räkna med en månad iaf.

*kram*
  • 3fraimsdotter
    Pernilla3 skrev 2008-09-22 11:27:10 följande:
    Tack så jätte mkt! Uppskattar verkligen att ni tar er tid =)Jo jag har pratat med en sjuksköterska på endokrinologen på sjukhuset som tyckte det verkade konstigt också. Hon undrade samma om de inte riktigt visste vad de pratade om. Försökte få ut provsvaren men den bm jag pratade med idag kunde inte få tag på dem.hon på endokrinologen förstod situationen och sa att jag behövde få hjälp med det här.men är det vanligt att värderna går tillbaks till normalvärde igen? vilket vore skönt, men samtidigt känns det ju konstigt eftersom jag ändå har symtom som denna trötthet.
    Så bra att det händer något positivt!

Det kan vara så att detta enbart beror på graviditeten men det vet man inte förrän efter graviditeten och amningen är avslutad. Då måste man ta regelbundna prover för att se hur kroppen reagerar. Det finns de som det går tillbaka på men det kan också vara ett problem som kvarstår. Att kolla om du har antikroppar är en grej man kan se huruvida det kan bli ett kvarstående problem. Ligger du högt där är det troligt att du har en kronisk nedsatt funktion.

Nu hoppas jag att det blir ordning på det här för din del när du nu fått kontakt med endokrinologen!

annne, välkommen hit! Detta är en tråd för alla som har bekymmer med sin sköldkörtelfunktion så känn dig som hemma. Nu kan inte jag svara så bra på dina frågor eftersom jag har nedsatt funktion och det är ju lite annorlunda men det finns flera här som har Hyperthyreos och de kan nog dela med sig av sina erfarenheter!

Däremot ska du ringa dem med en gång så du får reda på dina värden och så där. Var tydlig med att du faktiskt vill veta dina värden. Ofta vill läkare inte berätta dessa utan hävdar bara att de är bra eller dåliga men om du inte vet dina värden kan du inte i förlängningen ställa dem i relation till hur du faktiskt mår. Dessutom har du rätt att få veta allt som står i din journal så de kan inte neka dig denna information.

Det är tyvärr ganska vanligt att vi som har funktionsproblem av det här slaget måste läsa på om våra sjukdomar och ligga på vården för att få den hjälp vi har rätt till. Om du inte redan gjort det så sätt dig ner och börja med att läsa Fass om detta, sjukvårdsrådgivningen har ofta bra sidor också samt besöka thyroid.se. Det finns massor av information ute på nätet, man får bara komma ihåg att sila kamelerna lite grand.
  • 3fraimsdotter

väntar i Kina kön skrev 2008-09-25 19:09:42 följande:

Någon annan som har börjat med 75 mg(levaxin)? Tänk om de på apoteket läste fel och det skulle vara 25 mg(handskrivet recept)
    Man ska börja lågt eftersom kroppen ska vänja sig vid att få hormonet igen. Går man ut för hårt får man ofta biverkningar som hjärtklappning, svettningar, oro, känner sig stressad och får sömnproblem. De flesta tror jag börjar på 25 mikrogram (det gjorde jag och de jag känner som äter Levaxin) för att öka dosen allt eftersom tills man hittar rätt nivå.

Har du kollat upp medicinen du får för kolesterolet? Det är viktigt att de två inte krockar så du inte får ut effekt på någon av dem. Kalcium och järn ska t ex inte tas ett visst antal timmar före och efter man tagit sitt Lecaxin. Det finns vissa mediciner som kolliderar med Levaxin och helt enkelt gör Levaxinet verkningslöst.
  • 3fraimsdotter

Men varför sluta tvärt? Det verkar väl väldigt dumt. Du behöver ju Levaxinet och att hålla på sådär att rycka in och ur medicinering är ju inte bra för kroppen alls. Att dra ner lite på dosen så att du fick lugna dig lite vore väl ett bättre val i så fall.

Mina värden när jag kom under behandling var:
    TSH 12 (0.4 - 4.0)
    T4 16 (12 - 22)
    T3 4.5 (3.6 - 6.3)

Anti-TPO-s 1000 (0 - 70)

Som du ser var mina T4 och T3-värden helt normala medan jag hade väldigt höga antikroppsvärden och mitt TSH rusade (jag har en labbrapport 5 dagar innan denna och hade då TSH 11 så TSH var på väg upp med stormsteg). Hade det gått några veckor till hade jag förmodligen rasat åt skogen i alla värden för det gick snabbt och återhämtningen med medicin har gått mycket långsamt. Mitt T3 fortsatte t ex att sjunka trots medicinering för att ligga som lägst (3.6) i april, 3½ månader efter att jag börjat äta Levaxin. Märkligt nog låg T4 stilla och TSH sjönk så sakteliga.

Jag mådde väldigt dåligt trots att vissa värden låg helt okej. Min vikt skenade, jag orkade inte röra mig, satt och frös och skakade oavsett hur varmt jag hade på mig, hade en tydlig svullnad på halsen, sov hur mycket som helst, tappade tussar av hår... listan var enormt lång. Jag tror iofs att anledningen till att jag reagerade så som jag gjorde berodde på att jag haft problem i åratal med en sköldkörtel som inte haft ordningen på produktionen av hormon (jag har varit en pendlare). När den till slut lade ner produktionen så behövdes det inte så mycket för att min kropp skulle reagera och ta stryk på det här viset.

• 3fraimsdotter
    Svar på #635
    Men hur känner du dig? Har du Hypersymtom? Att ligga så lågt på TSH brukar ge det nämligen. Oberoende av vad du har så ligger du ju utanför referensvärdet, så mår du inte bra så är det inte heller bra.

Jag har aldrig lyckats komma så lågt så jag vet inte om jag slår över i Hyper om jag kommer ner så lågt t ex. Å andra sidan så mår jag som bäst när jag får ligga åtminstone väldigt nära den nedre gränsen för referensvärdet.
  • 3fraimsdotter
    Soffeli skrev 2008-10-01 12:30:26 följande:
    Enligt min endokrinolog kan det mycket väl vara så att man kan ligga väldigt lågt i TSH, om man mår bra av det vill säga. Referensvärdena är gjorda för personer som inte äter medicin. Det är bra riktvärden, men sträcker sig över ett stort spann. Han säger även att det är väldigt individuellt var i detta spann varje person ska ligga då vi ligger olika i vårt naturliga läge. Det hade varit till god hjälp om man mätt upp sina värden innan man blev sjuk för att ha ett riktigt mål för sig själv.Jag vet inte själv var jag mår bäst, men vet att jag mår ok när tsh är kring 1, men då får jag ett riktigt högt T4, så mycket lägre i TSH bör jag nog inte ligga.
    Jo men det vet jag ju. Jag har ju Hashimotos och ska ligga lågt, men har man hyper mår man ju oftast inte kuckelimuffens när man ligger under referensvärdet. Att bara säga att jag har dessa värden utan att säga hur man mår säger ju ingenting. Det var det jag menade med det jag skrev. Det lät ju som att det var ett ifrågasättande av om det verkligen var så bra i inlägget.
  • 3fraimsdotter
    felisa skrev 2008-10-02 08:12:45 följande:
    Nu vet ju inte jag vad hypersymptom kan innebära, då jag tidigare har haft underfunktion. Men både jag och min syster mår bra. Har inte märkt så jättestor skillnad överhuvudtaget egentligen sedan jag började med levaxin, förutom att jag fick tillbaka mensen och blev lite mindre frusen. Men hur märker man att man bör sänka sin dos?
    Tja, tycker du att du mår bra så är det utmärkt. Hyper innebär att man börjar svettas, kan få hjärtklappning, känner sig stressad, magen kan bli nervöst lagd, man får svårt att sova... Men det behöver man inte drabbas av. Har man Hashimotos tex så kan man ligga på värden som ger andra dessa symtom men må utmärkt själv. Det viktiga är att man själv tycker att man mår bra!

smultron smulan: varsågod!

Jag mår fortfarande bra när det kommer till hypon, men resten är fan skit. Jag är så satans less på det här året så hälften vore nog. I början på september fick jag en rejäl höstförkylning som sedan gick över i bihåleinflammation. Samtidigt fick jag kraftiga värkar och det blev sängläge pga det. Som om det inte räckte så fick min katt en flipp i söndags och flög på mig och klöste och bet som fan så jag fick en rejäl inflammation. Gick till VC och fick en antibiotika som jag sedan fick en kraftig reaktion på.

När jag hamnade på Spec.MVC idag så konstaterade överläkaren där att det var en onödig och inte helt ofarlig hästkur jag blivit satt på och att om det var så illa från början med infektionen så skulle jag hellre blivit skickad till infektionen så de fick ta hand om det hela så jag sluppit allt detta ståhej och att bli så sjuk. Om jag härdat ut så hade detta kunnat sluta illa.

Jag är så trött på att det aldrig tar slut. När jag nu äntligen började må bättre efter förkylningen och värkarna lugnade sig så blir min katt galen och så är jag tillbaka till ruta ett igen, fast med en ny uppsättning besvär. Hela året har gått åt till att kämpa mot hypon och sambons cancer och sedan när det borde ljusna så fan trot men då bara kommer det mer och mer skit farandes.

Jag har god lust att krypa under täcket och vänta tills våren kommer. Jag orkar inte med mera smärta och att det aldrig verkar ljusna någon gång. Jag var så glad när mina värden blev bra och jag fick tillbaka orken och livet, men vad hjälper det om min karma är så taskig att det bara kommer annan skit i hypons ställe?
  • 3fraimsdotter

väntar i Kina kön skrev 2008-10-02 19:12:19 följande:

Har fått provsvaren idag. T4 16.72T3 4.92och något annat som hade med levaxinet att göra var på 0.19Fick inte prata med någon läkare förrän nästa vecka utan det var sköterskan som gav resultaten.Burkar ni vara fastande förre provtagning? fick information att jag inte skulle ta medecinerna 24 timmar innan(kolestrol, levaxin prover)Vad tror ni om dessa värden? Fick informationen att levaxin dosen var för hög(kanske) men säker var hon inte.
    Fastande behöver man inte vara men man ska inte ha tagit Levaxin på åtminstone 8 timmar enligt endokrinologen jag har. Jag tar mitt Levaxin på morgonen så jag väntar helt enkelt med att ta Levaxinet tills jag varit på provtagning. Då har det gått 24 timmar och det borde väl ge det bästa svaret hur det egentligen ligger till med värdena.

0.19 skulle kunna vara TSH, för det är det värdet du inte har med. Beroende på om du har hyper eller hypo så betyder det olika saker. Har du underfunktion, hypo så kan det fungera, men det beror på hur du mår. Alla värden måste ställas i relation till hur du faktiskt känner dig. En person kan må väldigt bra på vissa värden medan andra mår väldigt dåligt.
  • 3fraimsdotter

Hu ja, det där med borrelia är inte kul. Hjärtat mitt åkte upp i halsgropen när min Lillstrumpa kom hem och hade blivit fästingbiten för en månad sedan. Tack ock lov så blev det inget av det.

Darling är färdigbehandlad nu och officiellt inte sjuk längre, men han kommer aldrig att bli friskförklarad. De närmsta två åren är de mest osäkra för uppstår metastaser så är det främst de första två åren som det händer. Nu ska han gå på kontroller var tredje månad och sedan blir det en gång om året tills det gått fem år. Sedan... ja, har inget hänt innan dess så är risken väldigt låg att han får ett återfall men som sagt, det kan aldrig uteslutas. Vi kommer att få leva med detta resten av hans liv.

Han är lugn och stark så jag har gott hopp om att det kommer att sluta väl och det är så skönt att se nu när håret så smått börjar komma tillbaka. Hans ögonbryn har kommit den här veckan! De är mest som skuggor ännu men det är en så skön påminnelse om att det är över nu, åtminstone för den här gången. Till våren kommer han nog att envisas med slutspelsskägg som vanligt igen - om nu HV-71 går till slutspel förstås.

Det är väl aldrig så att livet går sin "gilla gång" tycker jag, men om en sak går snett så kommer ofta följdreaktioner på något vis. Det goda i situationen är väl att detta har svetsat oss samman rätt ordentligt och vi har verkligen kommit underfull med att vi trivs tillsammans. Vi har haft långa tunga perioder ihop när vi inte sett så mycket annat än hemmets 4 väggar och varandra och det är inte alla förhållanden som tål det.

Men visst, jag hoppas att det ska ljusna lite nu. Om inget annat så för att det tar så mycket på en att vara gravid i det senare skedet och att en bebbe tar mycket kraft. Det räcker liksom så bra "bara" det.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10