Mammatilltretroll skrev 2008-09-04 10:18:49 följande:
Det är sant att vissa symptom är samma på båda..Verkar väl som att jag är Hypotyreos?Ja men alla mina blodprover har ju alltid varit normala men nu börjar jag tro att blodprover aldrig kommer att visa avvikelser men att jag ändå har Hypotyreos och det är det jag tänker säga min läkare idag.
Jo jag tycker nog mest att det liknar Hypo jag också. Har du bett att få ut din journal för att titta på värdena? Det kan vara så att du ligger på gränsen till Hypo och att det är därför du blir avfärdad. TSHs sk referensvärden ska ligga på 0,4-4,0 (ungefär, det kan slå liiite beroende på vilket labb som testar men i princip är det så) och T4 ska vara mellan 12-22.
Sedan finns det T3 också som kan vara värt att titta på. Om det är lågt men alla andra värden är bra så ska du behandlas ändå för att få upp T3. T3 ska ligga inom 3,6-6,3 men många mår inte så bra om de ligger i det nedre spannet.
Sedan finns det en faktor till och det är antikropparna. Har man Hyper kollar man TRAK och vid Hypo kollar man TPO. Är de höga så kommer man inte att må bra om man är obehandlad. Om du nu har höga antikroppstal och du ligger på låt säga TSH 3,5 och T4 12 så kommer du troligtvis att ha Hypo-symptom.
För friska kvinnor så ligger TSH på runt 2,0 och man ska ner dit åtminstone för att må bättre. Har man antikroppar och har värden som är på väg åt Hypo-hållet så är det troligt att du har eller håller på att utveckla Hashimotos och då bör TSH tryckas ner väldigt långt, under 1,0 och T4 högt, upp mot 22.
Och förlåt en förkyld bomullshjärna som skriver fel på användarnamn... Det är ju Buffy och inte Duffy...