• VIP

Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!

Är i v. 35 nu, med andra barnet. Var väldigt förlossningrädd förra gången men inte den här gången.

Fram tills nu då jag har börjat föreställa mig att jag kommer bryta ryggen eller svanskotan när jag föder. Jag är inte superorolig för detta men jag tror att jag kan jaga upp mig själv om jag fortsätter. Och tyvärr vet jag inte hur jag ska sluta.

Jag tror att mycket hör samman med att jag har stora problem med foglossning och är rädd för att bli invalidiserad pga den eller att jag bryter/har sönder något vid förlossningen.

Har ju hört om folk som blivit skadade för livet. Finns det någon här som blivit det? Hur vanligt är det? Ska jag ta min oro på allvar?

• Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!
  • Linny

Ska lägga till att jag heller inte tror det är speciellt vanligt. Har aldrig hört någon förutom mig som råkat ut för det (alltså som jag känner/som känner folk jag känner osv. På nätet skulle jag säkert kunna söka upp folk förstås). Så det verkar ju inte som var och varannan råkar ut för det.

Jag har förstått att det är vanligare att det händer i halvsittande läge/gynläge. Det blir som en sorts uppförsbacke för barnet då och man har rumpan uppåt... Nu hade jag inte mycket val utan ombads sätta mig i halvsittande läge, precis när huvudet var på väg ut, för att sonens hjärtljud dippade rejält och de ville ha koll ifall de behövde vidta åtgärder (det tog bara en minut så var han ute, så det behövde inte göra något..)

• snusmumriken2

Kan inte svara på hur vanligt eller ovanligt det är att bryta svanskotan (ryggen tror jag inte att man bryter ) men jag kan tala om hur det var för mig. Jag vet inte om jag bröt svanskotan eller fick en spricka eller om den bara var ordentligt tilltygad, men jag hade fruktansvärda smärtor i den efter förlossningen! Ibland kunde jag inte gå! Min bm sa att det var vanligt att den åkte på lite stryk o att den läkte av sig själv.
    Efter några månader försvann det onda Nu är jag gravid med nr två o jag börjar känna av smärtan igen... Om det är svanskotan eller foglossning låter jag vara osagt

• Frums

Jag bröt svanskotan på min andraförlossning... tog över ett halvår innan jag kunde sitta hur jag ville och jag känner offta av den (2år sedan) tror den har läkt snett... Jag hade aldrig hört om det innan men efteråt vet jag fler däribland min egen mamma när hon fick mig... de hade hon aldrig talat om... jag vet att hon har känningar av den men inte anledningen... Skönt att höra att de flesta inte har problem med sina svansar då är iallafall det ovanligt att man lider av den lite då och då 2år efter... men de har inte avskräckt mig.. om allt går vägen kommer det en till i februari =)
    Jag tror absolut att det berodde på en stor bebis och gynläge! Han vägde 4720,55cm och så fastnade han så dom slet ut honom och de var då de small i svansen!!
    Jag tror det kommer gå så bra för dig..
    ALL LYCKA TILL DIG!!

• marsed

En väninna till mig bröt svanskotan under förlossningen med sitt barn. Förklaringen hon fick var att hennes svåra foglossningar var en bidragande orsak.
    Jag har själv svåra foglossningar och ramlade dessutom illa för några veckor sen då jag landade rätt på svanskotan. Kan fortfarande knappt sitta upp pga smärtan även om det blivit bättre. När jag frågade min BM i veckan om jag ev kunde fått en spricka eller nåt var HENNES svar att det var inte alls troligt eftersom JUST foglossningar gör alla leder så mjuka som på ett litet barn. Skilda meningar alltså! :-S

• Majsan70
    marsed skrev 2008-07-19 18:11:45 följande:
    En väninna till mig bröt svanskotan under förlossningen med sitt barn. Förklaringen hon fick var att hennes svåra foglossningar var en bidragande orsak. Jag har själv svåra foglossningar och ramlade dessutom illa för några veckor sen då jag landade rätt på svanskotan. Kan fortfarande knappt sitta upp pga smärtan även om det blivit bättre. När jag frågade min BM i veckan om jag ev kunde fått en spricka eller nåt var HENNES svar att det var inte alls troligt eftersom JUST foglossningar gör alla leder så mjuka som på ett litet barn. Skilda meningar alltså! :-S
    Just svanskotan och foglossning hör inte ihop på något sätt. Oftast så får man en fraktur på svanskotan för at barnet ligger o trycker på där o man kanske har fel ställning och då blir påfestningarna för stora. Tror tom. nån har skrivit det längre upp i tråden om jag inte minns fel?

I mitt fall fick jag en fraktur eftersom min dotter blev liggandes mot just svanskotan o stampade länge eftersom jag blev värksvag. Eftersom jag blev trött av pinvärkarna så blev jag lliggandes lite på rygg o då orkade kotan stå emot längre.
  • marsed
    Majsan70 skrev 2008-07-19 18:53:45 följande:
    Just svanskotan och foglossning hör inte ihop på något sätt. Oftast så får man en fraktur på svanskotan för at barnet ligger o trycker på där o man kanske har fel ställning och då blir påfestningarna för stora. Tror tom. nån har skrivit det längre upp i tråden om jag inte minns fel?I mitt fall fick jag en fraktur eftersom min dotter blev liggandes mot just svanskotan o stampade länge eftersom jag blev värksvag. Eftersom jag blev trött av pinvärkarna så blev jag lliggandes lite på rygg o då orkade kotan stå emot längre.
    Som sagt...det var den förklaring hon fick av BM den gången iaf.
  • Majsan70
    marsed skrev 2008-07-19 18:59:20 följande:
    Som sagt...det var den förklaring hon fick av BM den gången iaf.
    Dåligt informerad personal!
  • Linny

Konstig Bm... Jag bröt ju min svanskota och hade inte en tillstymmelse alls till foglossning under hela min graviditet. Jag vet inte ens hur det känns (men lär säkert få veta denna gång). Det är snarare trycket från när barnet ska ut, som kan göra det. Speciellt om man då är i ett läge där rumpan är lite uppåt (tex. halvsittande ställning/gynläge)

• Linny
    Linny skrev 2008-07-19 20:56:39 följande:
    Konstig Bm... Jag bröt ju min svanskota och hade inte en tillstymmelse alls till foglossning under hela min graviditet. Jag vet inte ens hur det känns (men lär säkert få veta denna gång). Det är snarare trycket från när barnet ska ut, som kan göra det. Speciellt om man då är i ett läge där rumpan är lite uppåt (tex. halvsittande ställning/gynläge)
    Däremot verkar en redan bruten svanskota reagera på en ny graviditet. Min har jag ju inte kännt av på mer än 2,5 år, men nu börjar den "klicka" igen och det kan ömma när jag sitter på vissa sätt (speciellt på mjuka underlag). Kanske beror det på att fogar har börjat luckras upp. Håller som sagt tummarna för att det är det enda "onda" jag får av foglossning och att jag inte kommer känna av den "vanliga" foglossningen som så många får.. Men sån tur lär jag väl inte ha
  • VIP

hmm, verkligen konstigt att de säger olika. Då ska jag försöka att bara tro på att man har lättare förlossning när man haft foglossning

Ska också försöka att ligga lite mer på sidan för att avlasta. Vill ju prova allt

Linny: håller tummarna för dig att du ska slippa dumma foglossningen.

• Linny
    VIP skrev 2008-07-20 18:39:48 följande:
    hmm, verkligen konstigt att de säger olika. Då ska jag försöka att bara tro på att man har lättare förlossning när man haft foglossningSka också försöka att ligga lite mer på sidan för att avlasta. Vill ju prova alltLinny: håller tummarna för dig att du ska slippa dumma foglossningen.
    Tack

Stående på knä i sängen, hängandes över sänggaveln (ryggstödet), är också bra (nu pratar jag alltså om när du föder) Undvik halvsittande och gynläge om du kan
  • VIP

Linny, ska ge hängandet ett till försök. Var så slut att jag inte orkade säga till att jag inte orkade hänga på den, men då hade jag försökt hänga på en saccosäck innan det.

bra, en sak till jag måste skriva i förlossningsplanen: "fråga mig om precis allt så att jag kan nicka eller skaka på huvudet för jag orkar nog inte prata"

• Linny
    VIP skrev 2008-07-20 21:43:07 följande:
    Linny, ska ge hängandet ett till försök. Var så slut att jag inte orkade säga till att jag inte orkade hänga på den, men då hade jag försökt hänga på en saccosäck innan det.bra, en sak till jag måste skriva i förlossningsplanen: "fråga mig om precis allt så att jag kan nicka eller skaka på huvudet för jag orkar nog inte prata"
    Ah, nä orkar man inte så är det ju klart! Det är ju lätt för mig att säga som hade en så kort förlossning. Jag hann ju inte bli trött. Men orkar och kan man så är det ju bra om man kan undvika liggande och halvsittande Lycka till nu!
  • Miska

Jag bröt svanskotan under min första förlossning. Men inte under min andra. Har haft foglossning under bägge graviditeterna. Mer under första graviditeten. Första barnet var bara lite större än andra. 3210g. Jag hörde när det hände. 2-3 mån efter förlossningen kändes det bra igen. Var rädd att bryta nu igen men klarade mig. Har hört en som brytit svanskotan under sina tre förlossningar och den sista gjorde att hon blev inkontinent. men det är något som kan hända ändå. Detta är säkert extremt ovanligt.

• Moonbride

Jag skadade svanskotan (bryta är väldigt ovanligt) vid förlossningen! Kände inget då för att jag hade ryggbedövning! Men aj aj vad ont det gjorde sen och 5 v fram i tiden.... har fortfarande ont när jag sitter länge (min dotter är 10 månander nu) Men oj vilken underbar känsla att föda ett barn!! Det är så underbart när dett barn har blivit fött att enligt mig all smärta i världen är värd det!!! Jag hade också hemsk foglossning, men det kände jag inte alls av under förlossningen. Det försvann också helt ca 1-2 v efter förlossningen. Du behöver inte vara orolig! Läkarna och barnmorskorna idag är så duktiga och gör allt för att undvika att du ska må dåligt! Jag har aldrig hört att någon skadat sig så allvarligt att de fått hemska men för livet! Tvärtom, underbara minnen för livet, trots smärtan. Lycka till!!!

♥ Alicia - 22 sep 2007 ♥
Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!