• Linny

Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!

Jag bröt svanskotan vid förlossningen med min son. Kände inte ett dugg Ändå hade jag ingen bedövning, inte ens lustgas.

Kotan var lite öm och knäppte i någon månad eller två, efter förlossningen. Var öm när jag satt mjukt. Satt jag framåtlutad eller på nåt hårt kändes det inte. Efter 1-2 månader så verkade den ha "växt fast" eller nåt igen.

Nu är jag gravid igen och den verkar ha "lossnat" igen. Förmodligen pga. uppluckringen. Känner dock ingen smärta eller nåt.

• Linny

Ska lägga till att jag heller inte tror det är speciellt vanligt. Har aldrig hört någon förutom mig som råkat ut för det (alltså som jag känner/som känner folk jag känner osv. På nätet skulle jag säkert kunna söka upp folk förstås). Så det verkar ju inte som var och varannan råkar ut för det.

Jag har förstått att det är vanligare att det händer i halvsittande läge/gynläge. Det blir som en sorts uppförsbacke för barnet då och man har rumpan uppåt... Nu hade jag inte mycket val utan ombads sätta mig i halvsittande läge, precis när huvudet var på väg ut, för att sonens hjärtljud dippade rejält och de ville ha koll ifall de behövde vidta åtgärder (det tog bara en minut så var han ute, så det behövde inte göra något..)

• Linny

Konstig Bm... Jag bröt ju min svanskota och hade inte en tillstymmelse alls till foglossning under hela min graviditet. Jag vet inte ens hur det känns (men lär säkert få veta denna gång). Det är snarare trycket från när barnet ska ut, som kan göra det. Speciellt om man då är i ett läge där rumpan är lite uppåt (tex. halvsittande ställning/gynläge)

• Linny
    Linny skrev 2008-07-19 20:56:39 följande:
    Konstig Bm... Jag bröt ju min svanskota och hade inte en tillstymmelse alls till foglossning under hela min graviditet. Jag vet inte ens hur det känns (men lär säkert få veta denna gång). Det är snarare trycket från när barnet ska ut, som kan göra det. Speciellt om man då är i ett läge där rumpan är lite uppåt (tex. halvsittande ställning/gynläge)
    Däremot verkar en redan bruten svanskota reagera på en ny graviditet. Min har jag ju inte kännt av på mer än 2,5 år, men nu börjar den "klicka" igen och det kan ömma när jag sitter på vissa sätt (speciellt på mjuka underlag). Kanske beror det på att fogar har börjat luckras upp. Håller som sagt tummarna för att det är det enda "onda" jag får av foglossning och att jag inte kommer känna av den "vanliga" foglossningen som så många får.. Men sån tur lär jag väl inte ha
  • Linny
    VIP skrev 2008-07-20 18:39:48 följande:
    hmm, verkligen konstigt att de säger olika. Då ska jag försöka att bara tro på att man har lättare förlossning när man haft foglossningSka också försöka att ligga lite mer på sidan för att avlasta. Vill ju prova alltLinny: håller tummarna för dig att du ska slippa dumma foglossningen.
    Tack

Stående på knä i sängen, hängandes över sänggaveln (ryggstödet), är också bra (nu pratar jag alltså om när du föder) Undvik halvsittande och gynläge om du kan
  • Linny
    VIP skrev 2008-07-20 21:43:07 följande:
    Linny, ska ge hängandet ett till försök. Var så slut att jag inte orkade säga till att jag inte orkade hänga på den, men då hade jag försökt hänga på en saccosäck innan det.bra, en sak till jag måste skriva i förlossningsplanen: "fråga mig om precis allt så att jag kan nicka eller skaka på huvudet för jag orkar nog inte prata"
    Ah, nä orkar man inte så är det ju klart! Det är ju lätt för mig att säga som hade en så kort förlossning. Jag hann ju inte bli trött. Men orkar och kan man så är det ju bra om man kan undvika liggande och halvsittande Lycka till nu!
Svar på tråden Rädd för att bryta ryggen eller svanskotan vid förlossningen. Erfarenheter sökes!