Inlägg från: Anonym (Helt ny :)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helt ny :))

Dominans, 24/7 och TPE

Anonym (Kanske?) skrev 2008-07-18 16:38:56 följande:

Eller ännu bättre, säg åt mig att göra det.Men det fungerar bara så länge som jag känner att jag är ärligt uppskattad och respekterad. Men de flesta kan inte ta all den villighet att behaga utan att börja ta en förgiven.
    Jag med *räcker upp handen*!

Jag frågade lite i förra tråden och är jätteglad att den här kom igång; tack allihopa (fast det inte bara var för min skull ;))!

Jag har analyserat mig själv så himla mycket de senaste veckorna, dels för att jag inlett ett förhållande med någon som är villig att smiska mig och bestämma i sängen, dels för att jag började läsa på de här trådarna på familjeliv :D.

Jag har förut letat efter män (utan att veta varför) som har varit starka och gärna aningen "farliga" men jag tror att det har varit dominansen jag sökt egentligen. Men de (ett långt förhållande, ett kort) har inte uppskattat mina ug-sidor, och det har lett till att jag har velat behaga (till en början åtminstone) och inte fått någon positiv reaktion, och då istället distansierat mig emotionellt.

Jag har vetat länge att jag definitivt vill bli dominerad i sängen (smisk och tvång) men det är egentligen inte förrän nu som jag har börjat fundera på varför det fattats en stor bit av vad jag velat ha i förhållandet förut. Och jag misstänker att det handlar om att få leva ut min ug-personlighet.

Fast jag är kanske inte den typen som vill ha 50-talslivet tillbaka eftersom jag inte har någon hemmafruläggning, att laga mat och städa är jag varken bra på eller intresserad av...?

Om jag inte känner något tvång att behaga genom att städa extra mycket eller laga mat - är jag inte riktig ug då?

Anonym (bondage) skrev 2008-07-19 20:43:03 följande:

Jag kikar på diskussionen och tycker den är jätteintressant Jag har för mig att saan78 berättade i den andra tråden att hon och hennes man har en väldigt jämställd fördelning av hushållsarbetet trots att hon lever som slavinna i en 24/7-relation. Så hur det ser ut med städning behöver ju inte säga så mycket om ens undergivenhet.
    Bra :D!

Jag vet att frågan kanske verkade dum, men det är lite annorlunda "tänk" som jag behöver sätta mig in i om jag ska förstå mig själv....

Ja, fast det är ju inte bara upp till mig... Vi får väl se vad mannen ifråga vill/kan också ;). Det skulle baske mig finnas studiecirklar i ämnet :D.

Anonym (alfa) skrev 2008-07-22 12:04:34 följande:

Är vi ute i naturen gäller samma som i sängen, hans ord är lag. Så jag kan alltså förstå hur man kan låta besluten gå över till någon annan,men hur får man bort den fula vanan med "vad var det jag sa...? Det skulle jag verkligen vilja få bort hos mig själv för oavsett om vårt förhållande är vanilj eller nåt annat. För då jag hör mig själv säga det så hör jag hur respektlöst det låter. Kan ni se okritiskt på det beslut som den andra har tagit?Hur är det om något behöver göras i hemmet? Kan ni "säga till" om saken direkt eller gör ni det genom antydningar eller inte alls? lite frågor...
    Jag undrar också en del om det här.

Jag har funderat och funderat (som professor Baltazaar ;))

För mig finns det vissa områden där jag egentligen inte tror att jag skulle kunna släppa avgörande beslut till någon annan, och det gäller hur husdjuren tas om hand (har inga barn) och hur och när jag umgås med min familj.

Det är mina allra viktigaste och känsligaste punkter. Så hur de yttre ramarna än skulle se ut så skulle det ju bli topping from the bottom- eftersom om någon fick för sig att utnyttja makten (om man föreställde sig mig i ett "typ" TPE-förhållande)när det gällde de områdena så skulle jag bli tvungen att lämna den personen. Och gjorde de inte det, utan lät mig ha dem besluten kvar, så har ju jag så att säga lagt ner grunden för spelplatsen och då blir det ju också "fel".

Efter mycket svammel blir frågan; ni som lever i maktförskjutning, har ni verkligen inga områden som är "era" och hur hanterar ni detta om de finns?

Anonym (Calliphora) skrev 2008-07-23 14:03:54 följande:

Helt ny - Djuren är mitt ansvarsområde när det kommer till skötseln, men han HAR möjligheten att ta dem ifrån mig. Det handlar om att välja sin Herre med omsorg och inte bara lämna över makten till första bästa som erbjuder sig. Han har inte tagit den makten från mig, utan har genom sitt agerande långsiktigt byggt upp en grundtrygghet som gör att jag en dag frivilligt kunde lämna den ifrån mig.Idag vet jag att han aldrig skulle han ta ett beslut som innebar att göra sig av med djuren om det inte var sista utvägen. Han kan reglera när jag kan åka till stallet och tiden jag har där, om han anser det viktigt för honom. Ibland kan det reta mig till vansinne inledningsvis men märkligt nog finner jag alltid ett lugn till slut. Det är när han utövar sin makt över mig och står fast, även när jag går i taket, jag verkligen upplever maktförskjutningen och det får mig att må bra.
    Jag tror jag förstår, fast det är svårt.
    Jag skulle aldrig kunna skiljas från vovvarna, det finns bara inte. Å andra sidan skulle jag inte kunna leva med någon som inte också satte djurens välmående i första rummet så egentligen är det kanske irrelevant.
    Tack för ditt svar!

Anonym (smiskad) skrev 2008-07-24 01:59:25 följande:

...att jag inte ska vara rädd för han vill inte bryta ner mig, bara få mig undergiven och lydig.
    GUD så underbart det låter!!!!

Anonym (Kanske?) skrev 2008-07-24 21:37:18 följande:

Usch vad jag känner mig ensam och vilsen nu ikväll. Men så blir det alltid när vi inte hörts/setts på ett par timmar.
    Och jag känner mig väldigt ledsen för att jag inte känner så...

En annan fråga:

Jag surfar vidare för att lära mig så mycket som möjligt... och har träffat på begreppet Domestic Discipline.

Är 24/7 och TPE mer BDSM-uttryck, och DD "för andra"?

Kan någon reda ut begreppen?

Men indikerar inte DD i sig att det har skett en maktförskjutning och att det är på heltid?

Så kan man säga att TPE eller 24/7 med någon form av fysisk tillrättavisning egentligen är DD?

I see ;)

De websidor där jag har läst om DD beskrev att det handlade om maktförskjutning i relationen Man/kvinna och osexuellt smisk, MEN i största samförstånd.

Fast sidorna var noga med att det inte var BDSM, och det fanns en del av det där "som naturen har skapat oss bla bla..." och det tycker jag är rätt patetiskt.

Å andra sidan tyckte jag att det fanns en del material som passade väldigt bra in på mitt sökande efter att kunna sätta ord på vad jag vill ha.

Så jag har alltså hittat lite fler länkar att skicka till Mannen...
    Tycker att det är ett utmärkt sätt för oss nybörjare att börja känna efter! Vi läser och diskuterar :).

Hittills verkar han var helt positiv till att testa vidare med mig! Det blir bara bättre... :)

Oh ja, jag hittar massor av sidor :D

Calliphora har rätt i att namnen inte är så viktiga, men jag är mer teoretiker än praktiker av naturen och jag behöver verkligen hitta orden för min egen del- bara sån jag är.

Ja, det känns roligt och jag har mycket att fundera kring just nu. Mitt problem är väl att jag är så otålig, vill att allt bara ska falla på plats och ske NU. Trots att vi inte varit ihop länge alls.
    För mig själv är nog rollen mer självklar, medan han behöver mycket mer tid på sig... tror jag ;)

Men kul har vi! :)

saan78 skrev 2008-07-29 15:37:33 följande:
    Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-29 14:59:00 följande:
    låter underbart:)en tanke; att han inte vill lika mycket eller fort som du kan ju bero på att hans roll är så mycket svårare?
    Absolut, och det är jag mycket medveten om! Han behöver all stöttning han kan få! Och jag funderar på hur jag bäst ska beskriva mina behov så att han kan förstå utan att känna det som om jag ställer krav... :)
    Svar på #89

Han är verkligen oerfaren. Och vansinnigt snäll ;). Han är gärna dominant sexuellt, men allt det andra är inte lika självklart, även om han säger att han njuter av min lydighet och uppskattning när han tar initiativet.

Jo det är nog topping from the bottom för närvarande. Men det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så...?

Jag har svårt att se att vi kan gå någon annan väg än att vi börjar med att "läsa in oss" på ämnet, och ha helt öppna diskussioner, där jag får säga hur jag tänker och tycker och behöver, och han beskriver sina känslor. Vi har ju inte ens känt varandra särskilt länge...

Jag hoppas att när den fasen är över, när vi vet var vi har varandra, så kommer han att blomstra upp och bli både sträng och styrande... ;)

Kanske kommer han aldrig att vara super-dom, men jag är å andra sidan ingen besvärlig ug... tror jag. Jag hoppas att vi kommer att hitta en form av 24/7 med DD där vi båda kan känna oss harmoniska och mycket mycket nöjda :D

Anonym (Calliphora) skrev 2008-07-30 09:43:53 följande:

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-30 07:49:19 följande:
    Ett exempel kan vara att du skriver dagbok som han har tillgång till - och där i texten beskriver du dina tankar och hur du upplever dina behov.Försök också att låta honom få utrymme att vara din Herre, så du inte automatiskt går in och "styr upp" det som händer. Lägg tid på att ge honom vad du vet att han njuter av, så att han kan slappna av och tillåta sig att vara den som kontrollerar utan att nödvändigtvis behöva tänka på dig.Räkna sen med att det tar tid, ni ska ju nu lära känna varandra på djupet. Det går inte i en handvändning. Ibland blir det fel men då får man lära sig av misstaget och sen ta nya tag.
    Det där lät alldeles underbart bra. Jag blir nästan tårögd av hur fint du uttrycker dig. Jag ska verkligen både börja skriva dagbok och lägga all min kraft på att fokusera på Honom när vi är tillsammans (bor på olika orter).
    Tack för era fina råd Saan78 och Calliphora!!

Anonym (Arla) skrev 2008-07-30 21:26:25 följande:

Hm... Alltså det där med att försöka locka fram dominans hos någon som inte naturligt har det draget.Jag kan tycka att det skevar. Skevar på samma sätt som det skulle göra, om en man försökte att medelst lock och pock, div. artiklar,hintar och beröm omforma sin driftiga och dominanta kvinna till en bullbakande hemmafru. Varför inte ist. söka en partner som redan från start har det man egentligen lockas av?Är jag ute och cyklar nu?
    Menat åt mig antar jag.

Ja, såklart du har rätt. Men ibland kanske det handlar om att våga ta för sig/ våga utveckla sidor hos sig själv...?

Jag begår kanske ett misstag. Jag vet inte.

Anonym (smiskad) skrev 2008-08-01 01:42:06 följande:

calli: Min ev. ägare säger att han tar ansvar för mig. Om jag skulle vara rädd skulle han pausa, ta handen under mitt ansikte och prata med mig, och sedan slutföra det, för att efteråt låta mig vila ut i hans famn. Vilket låter helt underbart...
    Får jag ställa en dum fråga igen?

Kan ni beskriva en situation där det där skulle kunna hända? Handlar det om smärta/bestraffning eller något annat?

Jag vill bara berätta att jag är mycket lycklig. Jag tror inte ens jag kan kallas helt ny längre... ;). Så mycket har ramlat på plats den här helgen och jag är nykär och vansinnigt nöjd med ALLT!
    Jag känner mig så balanserad och trygg! Jag har fått en hel del underhållssmiskning ;) och jag har verkligen försökt att vara respektfull och lydig och han har UPPSKATTAT det. Jag är bara så jäkla nöjd :D

KRAM på er alla! Utan de här trådarna... ja då kanske jag inte skulle vara här idag (ögonen tåras nästan...)

Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE