• Sensi

Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?

Vad tycker ni om att döpa sin dotter till Liv?

Jag har det som förslag men jag får minst sagt blandade reaktioner på det. Många vill till och med påstå att det inte är ett namn utan ett ord och att barnet kommer bli retat för ett sånt namn. En annan sak jag fått höra är att man inte kan ropa Liv utan att folk kommer döpa om till "Livan, Livisen, Livolina" och jag förstår inte detta riktigt. Själv skulle jag inte döpa om en "Max" till "Maxen" men det kanske händer med folk som har namn på 3 bokstäver? Korta namn utan A på slutet går inte att ropa?

Vad tycker ni? Är Liv ett fint tjejnamn som man kan heta eller ligger det något i alla som har åsikter?
    Jag vill ju så klart inte döpa min dotter till något som hon får lida för eftersom alla andra döper sina barn till "Emma", "Ida", "Nova", "Tuva" och "Ebba" och det mest naturliga är att ha ett mjukt namn med A på slutet.

Jag älskar namnet Liv men är osäker på om jag ska välja detta om de reaktionerna jag nu möter är något hon kommer stöta på i framtiden.

Alla åsikter är välkomna, både hiss och diss..

• Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?
  • MaPaFrid

Vår tös heter Liv, det vackraste namnet man kan ge sitt barn tycker min syster. Större än så blir det inte.

Klart att vi har smeknamn på henne, men det har vi på storebror Algot också.

• HelenS

Jag älskar Liv. Passar vår dotter alldeles utmärkt! Framför allt när hon var en liten kämpe är hon kom till oss...

Vi kallar henne ofta Livan, några dagiskompisar kallade henne innan för Livan-Sivan, allt på ett härligt kärleksfullt sätt.

• HelenS

Förresten valde vi ett ännu kortare namn till lillasyster - My

• vackrastarflow

Liv är supersött!!

• Tjoflöjt

Jag tycker Liv är ett jättevackert namn och begriper inte varför någon skulle göra om namnet.

• Sensi

Vad roligt att läsa om allas döttrar eller barnbekanta som heter Liv :)

Jo, namnet är stort och för många verkar det ha en större mening - så även för mig. Liv är ett enkelt namn men ändå så stort.

• SpecialK

Jag älskar det namnet, skulle kunna tänka mig det själv om jag fick ett dotter till om det inte var för att pappan är från England och det skulle uttalas som "leave!"

• Micki

Jag tycker Liv är jättefint,det står högt upp på vår lista

• Gabzan

jag heter liv, min mormor heter liv, det är efter henne jag fått det, fast jag heter det i mellan-namn, men när jag har sagt det till folk så har jag bara fått positiva reaktioner.

Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?