• Sensi

Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?

Vad tycker ni om att döpa sin dotter till Liv?

Jag har det som förslag men jag får minst sagt blandade reaktioner på det. Många vill till och med påstå att det inte är ett namn utan ett ord och att barnet kommer bli retat för ett sånt namn. En annan sak jag fått höra är att man inte kan ropa Liv utan att folk kommer döpa om till "Livan, Livisen, Livolina" och jag förstår inte detta riktigt. Själv skulle jag inte döpa om en "Max" till "Maxen" men det kanske händer med folk som har namn på 3 bokstäver? Korta namn utan A på slutet går inte att ropa?

Vad tycker ni? Är Liv ett fint tjejnamn som man kan heta eller ligger det något i alla som har åsikter?
    Jag vill ju så klart inte döpa min dotter till något som hon får lida för eftersom alla andra döper sina barn till "Emma", "Ida", "Nova", "Tuva" och "Ebba" och det mest naturliga är att ha ett mjukt namn med A på slutet.

Jag älskar namnet Liv men är osäker på om jag ska välja detta om de reaktionerna jag nu möter är något hon kommer stöta på i framtiden.

Alla åsikter är välkomna, både hiss och diss..

• Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?
  • mistierioso

Namnet Liv tycker jag är jättefint! Vår son skulle ha hetat det om han varit en tjej vid födseln men nu var det en underbar pojke istället

• Vaniljlatte

Jag gillar namnet. Absolut.

• Lizard

Jättefint! men lite svårt att ropa. "Liiiiiv!" men så är det ju med alla enstavliga namn :) go for it

• Solskensmor

Vår yngsta heter Liv, vi älskar det namnet. Visst, det blir ju Livan ibland när vi gosar och så, men vad gör det... Det finns ju många namn som ger smeknamn...

• Ericaste
    Valkyriah skrev 2008-07-15 15:00:36 följande:
    Livia är också fint.
    Förut tyckte jag absolut inte att man kunde ge sitt barn namnet Liv men nu tycker jag att det är jättefint och då känner jag inte ens någon som heter det. Tycker annars också att Livia är ett jättefint namn om man vill ha ett lite längre namn och/eller ett A på slutet!
  • Frida och Pricken

Liv är jättefint! Livia är ju ett alternativ om man vill ha 2 stavelser. Namn med en stavelse kan kännas "svåra" att säga och ropa men man vänjer sig.

• Noll åttan

Fint. Vår dotter heter det.

• Aurora Borealis

det är jättefint ju

• Jagbyttenick

Liv är ett av flicknamnen som står högt på vår lista om vi får en flicka nästan gång!
    Och varför kan man inte ropa Liv?
    Vår son heter Sam och det är inga problem att kalla honom det

Svar på tråden Flicknamnet Liv, fint namn eller ett kort ord?