Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Kenzie
    Ok. Jag låg på 33g kolhydrater igår. Får se hur det blir idag! Man lär sig väl så småningom vad som är "bäst" att äta. Men jösses vad mycket ägg det blir! Igår åt jag totalt 5,5 ägg! Och inte behövde jag den där korvbiten med brie igår kväll, det var rent okynnesätande! Men å andra sidan behövde jag det för att inte hamna på 7% kolhydrater så det kanske var nödvändigt ändå... 1996 kcal blev det igår. Har egentligen ingen aning om det ska ligga (om man räknar kcal alltså) men det känns ändå som att det var rätt bra.

Idag ska jag äta lunch med en kompis på kinaresturang, vi ska ta buffén. Något speciellt man ska akta sig för? Riset förstås! Hade tänkt ta typ biff med bambuskott och wokgrönsaker och sånt. Jordnötssås och kycklingspett måste väl vara ok?

• Smurfan 81
    MrsFreckles skrev 2008-09-30 09:09:21 följande:
    Maste man rakna varje dag hur mycket fett/kolisar mm man ater eller racker det (iallafall tills man marker att man inte gar ner...) att ata enligt Annikas rekommendationer tror ni? Tycker det ar sa trist att halla pa att rakna. Tycker vagen star stilla men som sagt, mar mycket battre, kanske tar ett tag innan kroppen staller om sig. Ater ju inte mycket rott kott och klarar bara inte av synligt fett pa kott, urk, sa antar att det ar OK att ata mer ost/gradde?!
    Hur åt du innan du började med LCHF? Jag läste en intressant artikel igår där det stod att om man gått på svältdiet innan kan man till och med gå upp i vikt i början eftersom du ökar i muskelmassa och organstorlek! För när man svältbantar minstar organen nämligen. För vissa kan det tydligen ta upp till ett halvår innan man börjar gå ner i vikt, men det är så klart väldigt individuellt.

Jag tänkte räkna nu i början mest för att få lite bättre kolla på vad man bör och inte bör äta, men sen kommer jag inte orka räkna. Det var ju däför jag gick över hit från ViktVäktarna för att slippa räkna! Jag mår också otroligt mycket bättre och är väldigt sällan hungrig och (hittills) aldrig sugen!
  • Smurfan 81

Är det nån som har gjort Fiberhusk-brödet i ugnen och vet gradtal och tid?
    Jag gillar inte att göra brödi micron och dessutom har jag ingen bra form som passar i micron.

Åt precis OE Polarbröd med smör och prickig korv. Ruskigt gott var det! Smakade precis som en prickig korv-macka! Nu är ju inte prickig korv det bästa kanske, men inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Ska köpa hem skinka nästa vecka när jag storhandlar så kan jag äta skinkmackor. (en BabyBel slank ner efter mackan också!) Så nu är jag redo att äta lunch ute!

• Smurfan 81

Usch vilken dålig kinaresturang! Inga wokgrönsaker, inga kycklingspett, ingen jordnötsås (inte för att jag tänkte ta nån, men det fanns inte ens). Det fanns ingen mat som inte låg i sås! Jag tog bigg med bambu får det måste vara bättre än kyckling i sötsur sås i alla fall! Till det åt jag vitkålssallad och oliver (samt ett litet smörpaket). Så trist när man känner att man börjar komma igång! Hur ska jag registrera den lunchen på minmat nu då?

• Smurfan 81

Nu sitter jag och smaskar Fiberhusk-bröd med ost! Himla gott faktiskt! Det knastrar lite när man tuggar, undrar vad det kan vara...

• Smurfan 81

Hittade på Kolhydrater i Fokus.

2 ägg som vispas. Smält 25g smör.

Blanda 3,5 msk Fiberhusk, 1,5 tsk bakpulver och 0,5 msk brödkryddor (jag hade bara anis hemma så det blev lite tråkigt... men variera med kummin, fänkål, kardemumma osv.)
    Sen stod det bara "blanda ihop allt" men RÖR inte vispa. Allt reagerade jätteroligt och blev en smet. I en liten smord form och in i ugnen på 175 grader i ca 15 min. (micron full effekt 3 min enligt receptet, men jag tror inte på att laga mat i micron...). 5 skivor bröd fick jag ut av det!

• Smurfan 81

Sen kan man göra polarkaka på ägg och keso, har inte det receptet i huvet men det fanns också på Kolhydrater i Fokus. Hittade även ett pajskal som var helt ok. Inte optimalt, men ok. Det testa jag testa till helgen!

Svar på tråden LCHF tråden 3