• Kenzie

LCHF tråden 3

Dame72 skrev 2008-08-22 22:03:34 följande:
    Att dricka vin så här i början är ingen bra ide. Du tillför alldeles för mkt kolhydrater genom att dricka. Så du går ur den ketos du ev redan kommit in i. Och att gå i och ur ketos är inte spec nyttigt för kroppen (ska försöka hitta lite evidens för det). Men håller du dig till ett enda glas vin och är stenhård under resten av dagen, samt tillför massor av vatten så ska det nog funka. Men alla är vi olika och alla tål vi olika mkt kolhydrater under en sån här "diet".
    .
    Torrt vin innehåller iof runt 3g kolhydrater per flaska så det är inte p.g.a kolhydraterna man ska ta det försiktigt med vinet. Däremot koncentrerar sig kroppen på ett förbränna alkohol ist. för fett så viktminskningen kan stanna av några dagar.
  • Kenzie
    Kattmor skrev 2008-08-26 00:08:22 följande:
    Enligt Skaldemans lista är rädisa den grönsak du kan äta mest av!!Hela 300g (75 st) kan du äta innan du kommer upp i 6 gram kolhydrater!Vart har du hört att man inte får äta rädisa?
    Jag reagerade också på det teek taak skrev om rädisa men tror att hon menar att man får äta rädisa trots att den växer under jord (lite krångligt formulerat dock).
  • Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-08-26 15:56:59 följande:
    Men vitaminer då? Häller ni bara grädde på proteinet eller vad? Tycker grädde är äckligt nämligen :S
    Det finns massor utan vitaminer i animalisk föda och de allra flesta äter även grönsaker. Och nej du behöver inte äta grädde Läs gärna på kolhydrater.ifokus.se om du vill lära dig mer.
  • Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-08-26 19:13:36 följande:
    Men du ska ju äta frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvälls mat eller?
    Nä det behövs inte alls när man äter lchf. Om man går på kolhydratrik kost krävs det däremot mellanmål eftersom blodsockret pendlar så mycket.

Däremot får man ju givetvis äta mellanmål om man vill (speciellt i början kan man vara riktigt hungrig och behöva fylla på lite). En fet ostbit, några oliver, skink och ostrullar, ett kokt ägg är några tips.
  • Kenzie
    Maddisen80 skrev 2008-08-27 08:16:17 följande:
    Svar på #1258Ni säger att man inte ska äta bär med lchf ,men jag är medlem på kostcoachen ,det är lchf där var de smoothies som frukost,så stämmer inte det då?
    De flesta som äter lchf äter inte frukt nej men det är givetvis upp till var och en. Om man försöker hålla sig under 20 g kolhydrater om dagen (vilket är ganska standard) finns det inte utrymme för frukt. Det jag stört mig på vad gäller dig är att du ger råd till nya medlemmar i tråden om att dom ska äta frukt när det egentligen inte bör ingå i lchf-kost. Den främsta anledningen är att frukt innehåller socker och det är väldigt svårt att bli av med ett sockerberoende om man hela tiden matar kroppen med socker.
  • Kenzie
    Maddisen80 skrev 2008-08-27 08:46:23 följande:
    Svar på #1263kenzie ja men jag har ju sagt förlåt för de ,hur många gånger ska jag säga det???????????????????????
    Det verkar ändå som att du inte riktigt förstått vad lchf-kost innebär eftersom du ifrågasätter huruvida man bör äta frukt eller inte. Mitt råd till dig är att låna några böcker och bli medlem på kolhydrater.ifokus.se Om man försöker äta lchf-kost men dessutom äter för mycket kolhydrater går man upp i vikt istället.
  • Kenzie

Som jag skrev så äter somliga mer kolhydrater än andra. Jag äter varken frukt eller hasselnötter. Men vill man vara säker på att klara av lchf-kost så tycker jag inte att man ska äta frukt öht, fruktsocker är inte bättre än strösocker liksom.

• Kenzie

Maddisen: Vadå får du inte äta något alls? Ja lchf verkar vara en idealisk kost om man har ibs, många har blivit mycket bättre.

AnnaLind: Det beror helt på köttet. Viss kebab innehåller enbart nötkött och kryddor medans det i någon annan är fullt av socker och tillsatsämnen. Fråga på restaurangen. Jag har ätit kebab när jag varit ute och snurrat och har inte märkt något. Såserna innehåller ofta socker så passa dig för dom.

• Kenzie

lärjunge: Dame72:s inlägg var riktat till Bobbenn som var nojig över fett.

Ang kaloriräkning så bör man nog ha någorlunda koll ifall man inte har särskilt mycket vikt att gå ner. Jag som vill gå ner ca 7 kg till kan inte smälla i mig 3000 kcal om dagen som en person som väger 150 kg kanske skulle kunna göra. Men man behöver absolut inte jaga kalorier som man gör med t.ex viktväktarna.

• Kenzie
    lärjunge skrev 2008-08-27 13:11:31 följande:
    Men jag skulle aldrig avråda folk att prova på LCHF, Kenzie. Visst ska man läsa vad man får äta o inte äta, det finns på Dahlqvists blogg. Eller hennes böcker. Man behöver inte vara experter på en gång i början
    Nej absolut inte. Men däremot tycker jag inte att man ska börja med lchf om man inte är säker på vad det faktiskt innebär. Att börja och t.ex äta för mycket kolhydrater för att man är okunnig är ingen höjdare.
Svar på tråden LCHF tråden 3