Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

Ni som gör egen jordnötssås - vilket jordnötssmör använder ni? SKippy? Eller gör eget? Hjääälp!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    drömhus skrev 2008-08-09 14:19:00 följande:
    Oj, jordnötssmör låter väldigt förbjudet, det är det väl en massa socker i? Gör egen i så fall, med mycket smält smör i eller nåt så att du inte får så mycket kolisar.
    Ja, jag kände det också, men det ligger ett recept i recepttråden,därför undrar jag.

Drömhus: Kan inte du lägga in länken till recepttråden i ts??
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Great!

• Linda1976

Hej tråden!! Det är hopplöst att ha semester och äta på olika ställen.... Var på SAABmuseét igår.... Dagens där: köttbullar&mos, vårrullar&nudlar, vegbiff&pasta.... GAH!!! Vad fan gör man.... Äter köttbullar och mos och tänker på annat.

SKIT.

Jag längtar till måndag, jobb, vardag och MATLÅDOR!!!

• Linda1976

Hello dear!!

Japp, man kan lätt tappa 2 kilo första dygnet, speciellt om redan känner sig  svullen och semesterpluffsig, haha....

Vikrgrejer funkar bra här, tror inte vikttråden är så superaktiv. Eller vad vet jag, jag har inte vägt mig på läääänge, i ren självbevarelsedrift alltså! Risken finns för tankar som "buhuhuhäää.... det är inte lööööönt, ge mig lite chips"

• Linda1976

Hej!

Jag är verkligen inte nån moralhöjare just nu, så jag ska knipa käft om mina utsvävningar, återkommer när jag tagit mig i den berömda kragen.... Jag är trött på att ha semester

• Linda1976
    February skrev 2008-08-13 15:04:20 följande:
    Nötter är väldigt bra snacks, men tänk på att om ni äter mycket nötter och frön så ät också en hel del fet fisk för att inte rubba på omega3/omega6 balansen allt för hårt.
    Nja, innehåller ju en del kolhydrater så man får passa sig. Jordnötter innehåller ca 10 gr kolh/100 gram.
    Muminski skrev 2008-08-13 15:11:35 följande:
    Idag ringde doktorn som jag var hos igår för min onda rygg. Hon sa bekymrat att jag hade ketoner i urinet. Men så bra utbrast jag glatt.  Jag går på gi och då betyder väl det att jag är i ketos nu. Så då fick vi det utrett.

Nej nej nej!! Du går på LCHF!!

BTW: Nu är jag back om track igen, efter en tillfällig svacka efter potatismosincidenten!

• Linda1976

Ja, jag vet att nötter är bra. För mig som allergiker är det dock bara jordnötter som funkar, om jag vill ha livet i behåll.

De flesta i denna tråden håller sig runt 20 gr kolhydrater per dag, och ca 5% av dagsintaget totalt.

Skulle jag äta 100 gram kolhydrater per dag så skulle jag INTE ligga i ketos, det är alldeles för högt. På bla viktklubben.se anges 50 gram som ketosgräns, och det verkar stämma rätt bra.

Läser man SSS så är 20 gram max, men så extrem är inte jag. Jag ligger nog runt 25-30/dag. Å andra sidan, eskimåerna är nog inte mer korkade än andra, och de äter ofta inga kolisar alls, så den teorin köper jag inte, att det är skadligt för hjärnan att ligga under 20 gr.

• Linda1976
    E: Hejhej!! Hur var Ullared?? En massa fynd? Duktiga du som inte föll för Yoggi Jalla och äcklig macka i automaterna där inne

Köp Ketosstickor på Apoteket, att kissa har aldrig varit så roligt Ju vinrödare utslag på stickan desto roligare... Ja, vaffan.... man har inte roligare än man gör sig.

Idag testade jag coleslaw:en. GUD så gott. Först åt jag den till lunch till lax, och sen till kvällsmat med lite stekt fläsk. I det fallet är det bra att mina skånska gener är dominanta. jag älskar stekt fläsk. Förr i tiden åt jag det till mormors stuvade makaroner.... NO MORE FOR ME!!!  Men till coleslaw var det också riktigt gott..
    Nilsson1 skrev 2008-08-13 20:11:28 följande:
    Jag har äntligen börjat å använda minmat.net...Skriver varje dag. Men jag undrar varför inte mina dagliga intag stannar kvar sen på sidan när jag e klar å har tryckt spara ? Ja iaf så får man ju så mkt mer koll !! Jag såg att ni snackade om antal kollisar..jag äter totalt 12 gram kollisar per dag oftast. Blev rädd över att d faktiskt va så lite..men det är ju bra i denna livstil ! Såhär såg min tabell ut..Kollisar : 3 procentProtiener : 19 procentFett : 78 procent..Vad tycker ni ?
    Låter ju som vääääldigt lite kolh eller? Vad äter du som ger så lite? *nyfiken*

Allmän fråga: Ni som skriver i på minmat.net - hur många kcal kommer ni upp i? Jag veeet att man inte ska räkna kcal, men det sitter kvar i huvudet iaf, och kan vara intressant att veta. Jag brukar ligga på 1500-1700 ungefär... Ibland mindre och ibland lite mer.
  • Linda1976
    Innerjoin skrev 2008-08-13 21:12:31 följande:
    Läs detta, det är sååå bra:airamsmat.webblogg.se/2006/december/dagordnin...
    Verkligen!

Även om jag HAR behov av lite grönt, så är det precis så det är.

Jag tål inte kolhydrater i form av bröd, ris, pasta osv... Nu åt jag det ÄNDÅ mån+tis och igårkväll så jag höggravid ut, jag lovar. Jag såg ut att va i 7e månaden, och jag mådde urk. Det ÄR inte värt det längre.
Svar på tråden LCHF tråden 3