Inlägg från: tessan8micke |Visa alla inlägg
  • tessan8micke

LCHF tråden 3

Halloj!

Har läst lite i tråden ett tag nu, men inte skrivit något. Jag vet egentligen inte exakt vad LCHF innebär, men jag har i ca 3 veckor ätit så lite kolhydrater som möjligt, samt mer fett än vanligt. På dessa 3 veckor har jag gått ner 4 kg, fantastiskt!

Hur som helst, idag får vi gäster och jag undrar om nån har något kul recept på en god efterrätt?

Jag har hittat recept på en äppelkaka som verkar smarrig, men i den ska man ha sötningsmedel som motsvarar 1 dl socker, vad menas med det? Vad är sötningsmedel?

• tessan8micke
    JewelGirl skrev 2008-10-05 10:06:07 följande:
    Jag brukar göra pannacotta på 40% grädde, utesluta socker helt och smaksätta med tex kaffe, vanilj eller hallon. Pannacottan blir rätt mäktig på så fet grädde så man behöver inte servera i så värst stora glas
    Pannacotta är ju alltid gott, det gör jag rätt ofta (fast då innan jag började med det här så då har jag ju haft socker i).
    Blir det inte lite tråkig smak utan sockret?
    Det är ju hur bra som helst om det funkar att göra utan socker och det fortfarande smakar gott!
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 20:18:18 följande:
    10 ägg1 dl vispgrädde200 g riven ostpepparstekt baconVispa ihop ingredienserna, stek bacon och klipp ner i muffinsformarna, häll i smeten och grädda i 175 grader i 20 minuter.Jag halverar receptet och gör 12 muffins på det. Ikväll har jag gjort 6st med bacon enligt orginalreceptet, 3st med fetaost/oliver och 3st med mozzarella/soltorkad tomat. Ska testa en av dem imorgon, ska bli spännande! Jag gillar som sagt variation...
    Jag som har liite svårt för massa ägg, men det lät ju ändå rätt gott. Det får jag nog testa nån dag. Det lät smarrigt med de grejerna du hade i!

Tack för receptet!
  • tessan8micke

Det har stannat upp för mig också, gick ner 4kg snabbt men nu har det inte hänt ngt på ett tag. Äter precis som innan, varför blir det så här?

• tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-09 21:13:04 följande:
    Jo, det är väldigt likt, det är ungefär som GI. Det jag var lite nyfiken på var hur de tänkte med sitt godis när de säger att en påse innehåller 0,5g nettokolhydrater. Betyder det då att ajg ska lägga på 0,5g på mitt kolhydrat intag den dagen om jag äter en påse sånt godis? För 0,5g kan jag offra! På lördagen vill man ju gärna ha något när maken sitter med sin godisskål...Och ja, det är sötningsmedel i det godiset men eftersom jag klarar av att äta sötningsmedel utan stoppa i mig massa extra så spelar det ingen roll för mig.
    Jag har beställt lite godis därfifrån häromdagen, har inte fått det än dock, så jag vet inte hur det smakar.
    Det låter ju väldigt bra iaf, så jag hoppas det är ok att äta lite!
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-10 08:38:19 följande:
    Igår fick jag hem det jag beställt. Jag hade tänkt att ha det som lördagsgodis. Köpte 6 påsar så att man kan göra en egen liten skål med lite blandat. Så tanken är att de där 6 påsarna ska räcka ett bra tag. Till ikväll har jag gjort en liten sats "sega brownies" efter recept på KiF. Ändrade lite i receptet... Den är väldigt hård, men det ska nog gå att äta ändå. Smakade på en kant igår och jösses vad stark chokladsmak det blir när man använder 70% choklad! Men med en stor klick creme fraiche eller grädde blir det nog gott.
    Jo, jag tog också 5-6 påsar som är tänkt att de ska räcka länge
    Men brownies, gud så gott! Vad är KiF?
  • tessan8micke
    Smurfan 81 skrev 2008-10-10 10:39:01 följande:
    Kolhydratger i Fokus, länk i TS. Finns massa roliga recept där!Fast jag vet inte om jag skulle kalla det brownies, men nåt ska det ju heta!
    Ah tack!
  • tessan8micke

Gjorde polarbröden för första gången tidigare idag..jag kan väl inte påstå att jag är så förtjust i dom men sambon och dottern älskade dom!

• tessan8micke
    Tristanya skrev 2008-10-12 20:01:03 följande:
    när jag åt dom första gången var jag väl inte så jätteförtjust i dom, tyckte dom smakade massa ägg, men efter att jag hade haft dom i kylen över natten o åt dom på morgonen så var dom underbara! testa igen imorgon!
    Tog faktiskt en nu för en stund sen med smör och skinka på, helt ok!
  • tessan8micke

Nu har jag inte gått ner ngt alls på flera veckor...gör jag ngt fel?! Först gick det jättefort, 4 kg sa bara poff. Och visst förstår jag att det händer mest i början, men det händer ju inget alls nu..
    Jag har inte ändrat något i kosten sen jag började..

• tessan8micke
    Tristanya skrev 2008-10-13 21:19:25 följande:
    testa o ta bort dom MINST feta mjölkprodukterna, tex om du använder mjölk i nått eller andra "light" produkter.. drick mer vatten.. va stenhård på maxgränsen på 5g kolhydrater/100g.sen så kan man tydligen ha perioder då man står still.. jag har haft sånna, även gått upp lite ibland, o sen rasat 0,7kg på en dag.. så det går lite upp o ner! (men fuskar lite ibland, o håller inte alltid mig till 5g kolhydrater!)
    Ska testa det, både att ta bort mjölk osv och dricka mer vatten, vilket jag ä extremt dålig på..
    Hoppas det bara är en "period" då och att det händer något mer snart! Tack för tipsen!
  • tessan8micke
    Mama M skrev 2008-10-14 00:06:32 följande:
    Jag har ätit enligt lchf i fem månader nu. De första tre veckorna gick jag ner 4 kg sen har det stått stilla. Nu har jag t.o.m. gått upp 3 kg av dem trots att jag äter strikt lchf efter konstens alla regler. Jag har dessutom fått en olidlig magkatarr som inte ens novalucid hjälper på. Mina levervärden har blivit för höga och mitt blodsocker har höjts avsevärt.Det borde ju ha varit tvärtom. De första två månaderna mådde jag suveränt bra, men sen har det bara gått utför. Nu har jag haft så ont i mellangärdet att jag fått sluta med den kosten. Har tvingats gå över till köttfri kost. Dvs. nu äter jag mycket protein i form av bönor, quorn m.m. har infört en aning kolhydrater i form av quinoa och fullkornsris. Nu får jag inte lika ont i magen när jag äter. Äter väl snarare enlig GI metoden nu, men helt vegetariskt. Jag har alltid ätit kött och trodde inte jag skulle kunna leva utan det, men efter dessa smärtorna i magen känns det definitivt som jag har överkonsumerat kött och det mår inte min kropp bra av.Har någon annan haft liknande erfarenheter och vad har ni gjort åt det.
    Men usch, vad läskigt
Svar på tråden LCHF tråden 3