Inlägg från: Mary Cherry |Visa alla inlägg
  • Mary Cherry

LCHF tråden 3

drömhus skrev 2008-08-02 10:49:37 följande:
    Det är jättebra! Alla framgångar är super och du ska ta det i din takt. Jag slutade tvärt, men jag är sån som person också. "Allt eller inget". Jag jobbar på det, livet är inte svart eller vitt.  Man måste tex inte hoppa av programmet för att man tog en kaka efter frukost.
    Åh, det där är jag i ett nötskal. I min värld är det svart eller vitt och funkar det inte på en gång lägger jag ner.

Jag läser här och samlar mig inför måndag när jag ska börja om med lchf. Sambon började i våras, sen hakade jag på ett litet tag, men efter midsommar har det bara varit godis och glass och kakor. Nu är det nya tag som gäller!
  • Mary Cherry
    Linda1976: Är inte dadlar ganska sött? Jag får för mig att det borde vara ganska mycket kolhydrater i det.
  • Mary Cherry
    Linda1976 skrev 2008-08-03 18:06:24 följande:
    Näringsvärden: Energi 288 kcal/1205 kJ, Vatten 22 g, Protein 2,0 g, Fett 0,4 g, Kolhydrater totalt (ej fiber) 68,0 g, Kostfiber 6,0 g, Kalium 650 µg, ß–karoten 30 µg, C–vitamin 0 mg. Från min länk ovan - var kommer 34 ifrån? Hm....
    34% var färska dadlar.
  • Mary Cherry
    Linda1976 skrev 2008-08-03 20:02:53 följande:
    Men var hittar du den faktan? För länken tidigare var ju ett inlägg från en "vanlig" människa i en tråd, jag vill gärna hitta det nånstans i en vetenskaplig tabell liksom
    Det var bara det jag hittade. Men det måste väl gå att ta reda på om man orkar googla mer.
  • Mary Cherry
    Linda1976 skrev 2008-08-03 21:04:12 följande:
    Jupp, och 68 verkar (tyvärr) stämma bättre än 34. Men å andra sidan, några dadlar på en lördag, är ju långt bättre än kakor, glass och godis. Ens värderingar ändras snabbt när man blivit en LCHFare
    Helt sant. Fast jag frossar i slisk ikväll, imorgon är det ju slut med sånt.
  • Mary Cherry
    JewelGirl skrev 2008-08-04 23:02:00 följande:
    drömhus: Är väl bara otålig Nej, jag kommer nog att fortsätta i samma takt men har lagt märke till att jag dricker mindre vatten än i början så det ska jag iaf ändra på.Callina: Här använder jag Lohmanders och Rydbergs bearnaisesås. Tror Lohmanders var snäppet bättre. Sen har jag inte orkat kolla om det finns någon bättre Socialen: Tror visst att tuggummi är hindret för ketos. Kolla på påsen/förpackningen. Det måste vara några sockerämnen/kolhydrater i det?
    Rydbergs har en som heter Gourmet Bearnaise eller nått sånt, påsen är svart istf röd. I den är det mycket mer fett och mycket mindre kolhydrater  än i den andra, dessutom är det färre e-nummer.
  • Mary Cherry
    JewelGirl: Jag testade länken, enligt den ska jag ha 28% kroppsfett, det tror jag inte på, jag tror det är betydligt mer. Jag hade en annan länk förut, där man skulle mäta på många fler ställen, enligt den hade jag nästan 50% fett, tyvärr tror jag mer på den... Fundersam

I den röda bearnaisen, Rydbergs alltså, är det 5 g kolhydrater, 39 g fett och 370 kcal per 100 gram. I den svarta (som heter Gourmet Sauce Bearnaise) är det 0,3 g kolhydrater, 77 g fet och 680 kcal per 100 gram.
  • Mary Cherry
    JewelGirl: Ja de i påse kan man värma. Tyvärr har jag bara sett den svarta på en affär, men jag får väl gå dit och hamstra.
Svar på tråden LCHF tråden 3