Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

LCHF tråden 3

Hej tråden och alla duktiga LCHfare!

Jag är ny här och tänkte göra ett andra försök med LCHF.
    Testade för ett par veckor sedan med resultatet att min magkatarr kom tillbaka och lugnade sig inte förräns jag började äta någon smörgås till mellanmål.

Jag har aldrig varit förtjust i fet mat, absolut inte "fettskrämd" men att äta bara ost tex har aldrig tilltalat mig. En brödskiva med tjock lager smör och ost går bra, men inte bara osten eller smöret..

Dessutom har vi dragit ner på rött kött och vill äta mer vegetariskt, men det verkar knepigt med LCHF för man får väl inte äta bönor/linser?

Sen undrar jag också ang mängden fett man ska äta varje dag - hur får man i sig så pass att dagsintaget blir ca 75%fett, 20% protein och 5% kolhydrater?
    ´
    Är inget bröd tillåtet? Inte ens ett man bakar själv på 100%fullkorns dinkel,linfrön och solrosfrön?

Vad äter ni? Finns det någon bra receptsida?

Tusen tack om någon orkar svara!!

• Mammatilltretroll

Jewelgirl: Tack snälla för svaret!
    Jag har kikat på kolhydraterifokus men hittar inga recpet?

Om jag en dag skulle äta typ:

Frukost 1 grovt brödskiva med solrosfrön och linfrln, ost, smör, skinka, tomat. Turkisk yogurt med hallon.

Lunch Kötfärsbiffar med sallad och 0,5 dl sås gjord på Cremefraich.

Middag Sallad med tomater, ruccola, röda linser, svarta bönor, champinjoner, olivolja och balsamvinäger.

Då har jag ju fått i mig för lite fett och för mycket kolhydrater...Eller?

Jag förstår ju att man inte behöver äte strikt LCHF, men som jag förstår det så är det nästan värre att äta LCHF light, dvs mycket fett och fuska med kolhydraterna än att äta lite mer fettsnålt och samma mängd kolhydrater?

• Mammatilltretroll

drömhus: GI har jag försökt med, men får inte bukt med min svullna mage med det...

Tror verkligen att jag skulle må bättre med LCHF, men jag har så svårt att ta till mig allt kött eftersom jag inte är nån köttmänniska.. och fett är helt ok i grädde och cremefraich, men typ ostrullar med smör till frukost får det att vända sig i min mage tyvärr..

Kanske får det bli en LCHF-kost fast med ett GI-vänligt bröd just till frukosten och kanske ett mellanmål..?

• Mammatilltretroll

Ja jag får väl försöka en ren LCHF och se hur mycket bättre jag mår av den kosten och mår jag bra så fortsätter jag ju såklart :)
    Min svullna mage och sockerberoende är de sakerna jag verkligen vill bli av med. Utan kolhydrater har jag en platt mage (även om den inte är fast utan fortfarande lite små mjuk och fläskig så är den platt) men så fort jag äter pasta, ris, potatis eller bröd så ser jag ut som om jag är gravid i femte månaden.. inte kul!

Vad tror ni om det här brödet? Kanske är det ok att äta en skiva till frukosten?
    www.carbzone.se/low_carb_brod.html

Näringsinnehåll (per skiva):
    Kalorier 238kj/57kcal
    Protein 5 g
    Fett 3 g
    Kolhydrater 2.7 g
    Socker 0 g
    Kostfiber 3.3 g

Näringsinnehåll (per 100 gram):
    Kalorier 227.7kcal
    Protein 19.8 g
    Fett 11.6 g