När "glömmer" barnet sitt modersmål?
Jag har ingen erfarenhet av adoption, men har forskat en del om tvåspråkighet. Det är en jätteintressant fråga hur länge barnet minns sitt första språk.
Vad jag vet finns det inte mycket forskning om detta (men jag skall leta lite och se om jag hittar något), men om jag får lov att gissa så skulle jag inte tro att det är sant att ett barn kan "glömma" ett språk så snabbt. Jag skriver "glömma" eftersom det beror lite på vad man menar med det ordet.
Om man menar inte kunna använda språket aktivt kan jag nog hålla med om att den förmågan kan försvinna ganska snabbt (men möjligtvis inte för alltid. Min misstanke är att barnet skulle ha det lättare än någon som aldrig kunnat språket att lära sig det igen som vuxen).
Om man med "glömma" menar inte längre förstå det eller ens känna igen det medvetet eller omedvetet tror jag att det tar betydligt längre tid.
Om man däremot menar totalt raderat från hjärnan, så tror jag faktiskt inte att man någonsin "glömmer" sitt första språk. När man lär sig ett språk som modersmål skapas synapser i hjärnan som är olika beroende på vilket språk det rör sig om (som exempel är det i svenskan viktigt att skilja mellan ljuden l och r medan en kines som inte hör främmande språk tappar förmågan att höra skillnad mellan de ljuden som bebis eftersom skillnaden inte är relevant. Hjärnan formas alltså rent fysiskt beroende på vilket språk barnet hör). De synapserna försvinner inte. Däremot kan andra skapas vilket tillåter barnet att lära sig fler språk (och dessa språk kan också bli modersmål beroende på hur tidigt de lärs in men exakt var gränsen går är omdebatterat).
Vad jag tror händer är att hjärnan inte längre bryr sig om kunskaperna i det första språket när detta inte längre är relevant. Däremot tror jag att det språket ligger latent i hjärnan resten av livet (omedvetet) och att det skulle kunna aktualiseras igen om personen börjar studera språket eller tillbringar mycket tid med talare av det språket och/eller i ursprungslandet. Allt detta beror naturligtvis på många olika faktorer, t ex barnets ålder när det adopteras, hur mycket och ofta hen hör ursprungsspråket och troligtvis även eventuella känslor och minnen inför själva adoptionen och tiden innan.
Jätteintressanta frågeställningar allt det här! Jag återkommer om jag hittar studier som kan ge lite mer kött på benen än mina kvalificerade gissningar!