• Biene

När "glömmer" barnet sitt modersmål?

Jag tror att det beror lite på barnets ålder när flytten till ett nytt språk sker, dvs hur utvecklat barnets ursprungsspråk är.

Vår tjej är nu 3 år och pratar engelska i meningar om 5-6 ord och längre, så hon har ett ganska utvecklat språk. Vi har också sedan vi fick henne pratat engelska med henne så att hon har åtminstone språket kvar när allt annat i hennes liv förändrats. Jag tror att detta har hjälpt väldigt mycket med anknytningen också, men nu är ju engelskan ett språk som de flesta behärskar och då är det ju enklare att behålla....

Vi har också introducerat svenskan lite och ibland är hon sugen att prata svenska, men ibland tillrättavisar hon oss att "häst" inte heter "häst" utan "horsie", som hon säger ( ). Sen kan hon sitta i soffan för sig själv med hennes leksaksmobil och prata svenska ord med "någon" i luren....

Jag tror dock att om vi börjat med svenskan direkt så hade hon kanske inte glömt engelskan rakt av, men kanske snarare hur man använder språket och talar det. Då skulle hon kunna reagera när hon känner igen språket, men kanske inte kunna svara på språket. Kanske det blir så efter 3-4 månader i ett annat språk? Jag vet inte exakt.

Jag själv flyttade till Sverige som 6-åring från Tyskland. Min bror var då 4 och han kopplade bort tyskan helt ganska snabbt. Jag själv gick på hemspråksundervisning under hela skoltiden och behöll språket, medans min bror inte ville och då tappade det mesta. Viss fördröjning blev det ju eftersom våra föräldrar fortsatte att prata tyska med oss hemma. Jag har språket kvar medans min bror bara förstår språket något sånär men inte använder det. Hade mina föräldrar slutat prata tyska med oss och vi inte haft möjlighet till hemspråksundervisning på skolan, ja då är jag säker på att språket hade varit borta på några få månader.

Svar på tråden När "glömmer" barnet sitt modersmål?