• Dorro85

planerad kejsarsnitt?

hej.
    undrar lite om planerad kejsarsnitt... förstår ju att det är lättare än förlossning just för stunden men att tiden efteråt inte va så skön...

hur funkar det egentligen? hur länge får man stanna på sjukhuset? hur länge har man ont efteråt? får alla göra det?
    vet inte ens vad jag ska ställa för frågor...

men är det någon som haft planerad kejsarsnitt, får gärna berätta :)

• Svar på tråden planerad kejsarsnitt?
  • siamusen

Har min snitt-story i bloggen.

Jag stannade en vecka pga sma komplikationer som gulsot.

Hade inte speciellt ont efterat. var uppe och gick nagra timmar efter snittet, men sant är individuellt.

Vill du ha snitt far du ta upp det med din BM som kommer skicka vidare dig till lâkare och eller aurora-bm.

• Dorro85
    siamusen skrev 2008-07-11 23:38:35 följande:
    Har min snitt-story i bloggen.Jag stannade en vecka pga sma komplikationer som gulsot.Hade inte speciellt ont efterat. var uppe och gick nagra timmar efter snittet, men sant är individuellt.Vill du ha snitt far du ta upp det med din BM som kommer skicka vidare dig till lâkare och eller aurora-bm.
    wow! läste. va ju riktigt bra för din del :) när ska man ta upp detta med BM då??? jag är i vecka 16 nu.
  • siamusen
    Dorro85 skrev 2008-07-11 23:41:32 följande:
    wow! läste. va ju riktigt bra för din del :) när ska man ta upp detta med BM då??? jag är i vecka 16 nu.
    Ta upp det pa en gang tycker jag

Ja, jag har gjort 2 snitt, ett akut och ett planerat och har bara bra saker att sâga om dem. Ska snittas nu i Augusti/september igen
  • LindasViggo06

jag hade verkligen inget ont efteråt!!! åkte hem inom 24 timmar, ärret syns knappt och själva upplevelsen var underbar!

• Dorro85
    siamusen skrev 2008-07-11 23:43:34 följande:
    Ta upp det pa en gang tycker jagJa, jag har gjort 2 snitt, ett akut och ett planerat och har bara bra saker att sâga om dem. Ska snittas nu i Augusti/september igen
    ah. ska prata med BM nästa gång :) för jag har en otrolig förlossningsskräck...
  • Sandra och Frippe

jag blev akutsnittad,hade velat ha en vaginal förlossning. Varför vill du bli snittad?
    Jag fick en sorts bedövning som förlamar från bröstet och ända ner,kateter, skakningar som fan när det släpper och fy i helvetes ont. För varje dag halveras det onda så det går ganska fort men har inte full känsel i magen och är inte säkert att den kommer tillbaka,har övervikt vilket gör att jag fått en liten hängbuk över ärret,(nått att tänka på även om du inte är överviktig just idag) inga kläder sitter bra pga av bullen på magen. Ärret kliar när jag blir varm, och jag kan få små inflamerade hårsäckar ibland.De gör oxå att ärret blir fulare för varje "finne" som sitter där.

Det finns såklart både positiva och negativa aspekter på allt..ville bara att du ska veta att det kan bli negativt med så är du inte sjukt rädd för att föra vaginalt så kanske du är mer hel efter iaf.

• Dorro85

Sandra och Frippe skrev 2008-07-11 23:50:13 följande:

jag blev akutsnittad,hade velat ha en vaginal förlossning. Varför vill du bli snittad?Jag fick en sorts bedövning som förlamar från bröstet och ända ner,kateter, skakningar som fan när det släpper och fy i helvetes ont. För varje dag halveras det onda så det går ganska fort men har inte full känsel i magen och är inte säkert att den kommer tillbaka,har övervikt vilket gör att jag fått en liten hängbuk över ärret,(nått att tänka på även om du inte är överviktig just idag) inga kläder sitter bra pga av bullen på magen. Ärret kliar när jag blir varm, och jag kan få små inflamerade hårsäckar ibland.De gör oxå att ärret blir fulare för varje "finne" som sitter där.Det finns såklart både positiva och negativa aspekter på allt..ville bara att du ska veta att det kan bli negativt med så är du inte sjukt rädd för att föra vaginalt så kanske du är mer hel efter iaf.
    ah det är just därför jag helst vill ha planerad... för att jag är livrädd för vaginalt :( jo, har också övervikt.
  • siamusen
    Dorro85 skrev 2008-07-11 23:44:46 följande:
    ah. ska prata med BM nästa gång :) för jag har en otrolig förlossningsskräck...
    Ok. Da kommer hon nog skicka dig pa aurora-samtal först och sedan brukar man fa träffa lâkaren.
  • Dorro85
    siamusen skrev 2008-07-11 23:53:15 följande:
    Ok. Da kommer hon nog skicka dig pa aurora-samtal först och sedan brukar man fa träffa lâkaren.
    vad gör man hos aurora grejjen?? och vad kollar läkaren? :)
  • siamusen
    Dorro85 skrev 2008-07-12 00:09:11 följande:
    vad gör man hos aurora grejjen?? och vad kollar läkaren? :)
    Man samtalar om sin rädsla och om förlossningar hos aurora och försöker vâl bearbeta râdslan lite antar jag. Läkaren är den som beviljar snittet.
Svar på tråden planerad kejsarsnitt?