Inlägg från: två lingon och ett blåbär |Visa alla inlägg
  • två lingon och ett blåbär

Non verbal learning disorder

Svar på #5
    Tyckte att det du beskrivning var av NLD var intressant att läsa, min dotter som är 7år har precis fått en preliminär diagnos, DAMP, men det kan bli en fortsatt utredning pga att detta blev en snabb akututredning som skulle bli klar före skolan börjar i Augusti.
    Intressant det du skrev om "låsning", vår dotter låser sig totalt om hon ska göra något som hon inte förstår eller om hon upplever tidspress, detta ville psykologen ha till att hon saknar inre motor att driva saker framåt och min åsikt har varit att hon är räddd för att göra fel. Jag talar om total låsning!
    Mycket annat som också stämde men låsning är det stora problemet vi haft vid läxläsning (i förskoleklassen har de haft en läxa/vecka) och det leder till stora utbrott.

Irmgarts åsikter skrev 2008-07-10 20:20:45 följande:

Vi har en tjej på snart 13 med diagnosen NLD. Detta är en relativt ny diagnos så det finns väldigt lite information om den.Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med andra förälrdar med barn med NLD så man kanske kan stötta varandra och utbyta tips och råd.
    Min dotter är ju bara hälften så gammal som din och har ju inte kommit i tonnåren ännu, men för mig skulle det vara intressant om du ville berätta lite om hur din dotter var när hon var yngre.
    När började ni ana at er dotter var anorlunda och hur gammal var hon när hon gjorde sin första utredning osv.
    Men bara om du själv vill dela med dig förståss.

Distanslös har min dotter aldrig varit, snarare tvärt om väldigt tillbakadragen även mot de hon känner väl.
    Däremot var hon tidig med språket och hade redan från början ett stort ordföråd. Sen med både grov och finmotorik och motoriken kommer troligtvis att utredas vidare till hösten. Svårt med visuell perception.
    Vid konflikter här hemma blir vår dotter väldigt våldsam, men vid konflikter med kompisar stänger hon sig och blir totalt frånvarande.

Vet inte alls om vår dotter "faller under" NLD men när psykologen talade med oss på återgivningen om hur skolan borde arbeta med vår dotter så kom mycket av det upp som står i skolinformationen (om NLD) på Riksförbundet attentions hemsida.
    Tror i och för sig att detta arbetsätt gynnar många av de barn som har bokstavsdiagnoser.

två lingon och ett blåbär skrev 2008-07-23 22:54:50 följande:

Tror i och för sig att detta arbetsätt gynnar många av de barn som har bokstavsdiagnoser.
    Många bitar av det som står i checklistan inte allt. Ville bara förtydliga det :0)
Svar på tråden Non verbal learning disorder