1. VAD ÄR NONVERBAL LEARNING DISABILITY (NLD)?
Symtomen för NLD varierar från person till person men innebär generellt:
- Primära brister i visuell perception, taktil perception och förmåga att bearbeta nytt
material och komplexa psykomotoriska aktiviteter.
- Sekundära brister i svårigheter med visuell uppmärksamhet och explorativt
beteende,
- Tertiära brister i visuellt minne, begreppsformation och problemlösning.
NLD är inte upptagen i DSM IV men kommer troligen integreras med denna efter
forskningsinsatser i främst USA liksom av en stark föräldraförening (Nonverbal Learning
Disorder Association).
En person med NLD, icke-verbala inlärningssvårigheter, kan ha många starka sidor, de
talar tidigt i livet med gott ordförråd, har goda ?rote memory? färdigheter, har sinne för
detaljer, tidigt utvecklad läsförmåga och bra stavning, god verbal förmåga och är bra på
att återkalla det de hört.
Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter har problem med att behandla ickespråklig
information. De uppfattar t.ex. inte lyssnarens reaktioner. För att fungera är de
beroende av verbal input, verbala instruktioner och verbal förmedling av
information. De har lätt för att uttrycka sig verbalt och kan tala överdrivet mycket. De
kan ställa många, ofta repetitiva frågor och kan verka inte förstå sammanhanget, utan biter
sig fast i detaljer. Detta hänger ihop med deras oförmåga att lära in genom att iaktta sin
omgivning, att fråga är då den enda metoden att ta till sig ny information.
Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter tenderar att fokusera på detaljer snarare
än på det stora sammanhanget. De kan därför ha stora svårigheter att prioritera sina
uppgifter, att separera det stora sammanhanget från detaljerna, fånga upp huvuddragen i
ett resonemang, göra anteckningar eller skriva stödord när någon berättar eller att
strukturera text efter det språkliga innehållet. På grund av problemen med att uppfatta
rumsliga förhållanden, kan det uppstå svårigheter att kopiera figurer/mönster/former (från
tavlan eller ur böcker) eller att rita upp dem ur minnet.
Det är lätt för en utomstående att övervärdera intelligensnivån för en tonåring med NLD,
varför det är lätt att ställa för höga krav och förväntningar på eleven. När en elev med
NLD ställs inför tryck att uppfylla dessa krav och förväntningar resulterar det i att de låser
sig (?over load?). Detta gäller uppgifter som av eleven uppfattas som för komplexa, där
många instruktioner ges i flera steg eller där tiden är för snålt tilltagen.
Ca 65 % av de signaler som sänds mellan människor är icke-verbala, dessa personer
missar således en stor del av det totala budskapet. Också vår självbild präglas till stor del
av hur andra uppfattar oss. Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter tenderar
därför att ha en otydlig självbild. Den begränsade förmågan att knyta an till andra rent
socialt begränsar starkt elevens/personens möjligheter att definiera sig själv/bygga sin
självbild på basis av icke-verbal information.