• Fleur de Tease

    Non verbal learning disorder

    Vi har en tjej på snart 13 med diagnosen NLD. Detta är en relativt ny diagnos så det finns väldigt lite information om den.
    Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med andra förälrdar med barn med NLD så man kanske kan stötta varandra och utbyta tips och råd.

  • Svar på tråden Non verbal learning disorder
  • modestyonly

    Jag har en dotter som fick den "diagnosen" eller som dom ville kalla den, en "oförmåga" strax innan hon fyllde 18! Nu gör hon en ny utredning som "vuxen", hon har fyllt 20!!


    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Fleur de Tease

    Modestonly: Hur var hennes tonår?Hur funkade skolan? Vår tjej har ju just kommit dit, och det är konflikter varje dag, med oss, med skolan , med sina vänner.

  • modestyonly

    Hon klarade grundskolan med nöd och näppe! Hon har fortfarande ett jäkla humör! Får hon hjälp med inlärningsproblemen?? Funkar inte det kan man bli frustrerad och arg!!
    Min dotter kan gå genom eld för något hon absolut vill, men har hon ingen motivation, då går det inte!!


    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • hymafr

    Kan någon förklara vad NLD innebär, eller finns det någon länk?

  • Fleur de Tease

    1. VAD ÄR NONVERBAL LEARNING DISABILITY (NLD)?
    Symtomen för NLD varierar från person till person men innebär generellt:
    - Primära brister i visuell perception, taktil perception och förmåga att bearbeta nytt
    material och komplexa psykomotoriska aktiviteter.
    - Sekundära brister i svårigheter med visuell uppmärksamhet och explorativt
    beteende,
    - Tertiära brister i visuellt minne, begreppsformation och problemlösning.
    NLD är inte upptagen i DSM IV men kommer troligen integreras med denna efter
    forskningsinsatser i främst USA liksom av en stark föräldraförening (Nonverbal Learning
    Disorder Association).
    En person med NLD, icke-verbala inlärningssvårigheter, kan ha många starka sidor, de
    talar tidigt i livet med gott ordförråd, har goda ?rote memory? färdigheter, har sinne för
    detaljer, tidigt utvecklad läsförmåga och bra stavning, god verbal förmåga och är bra på
    att återkalla det de hört.
    Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter har problem med att behandla ickespråklig
    information. De uppfattar t.ex. inte lyssnarens reaktioner. För att fungera är de
    beroende av verbal input, verbala instruktioner och verbal förmedling av
    information. De har lätt för att uttrycka sig verbalt och kan tala överdrivet mycket. De
    kan ställa många, ofta repetitiva frågor och kan verka inte förstå sammanhanget, utan biter
    sig fast i detaljer. Detta hänger ihop med deras oförmåga att lära in genom att iaktta sin
    omgivning, att fråga är då den enda metoden att ta till sig ny information.
    Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter tenderar att fokusera på detaljer snarare
    än på det stora sammanhanget. De kan därför ha stora svårigheter att prioritera sina
    uppgifter, att separera det stora sammanhanget från detaljerna, fånga upp huvuddragen i
    ett resonemang, göra anteckningar eller skriva stödord när någon berättar eller att
    strukturera text efter det språkliga innehållet. På grund av problemen med att uppfatta
    rumsliga förhållanden, kan det uppstå svårigheter att kopiera figurer/mönster/former (från
    tavlan eller ur böcker) eller att rita upp dem ur minnet.
    Det är lätt för en utomstående att övervärdera intelligensnivån för en tonåring med NLD,
    varför det är lätt att ställa för höga krav och förväntningar på eleven. När en elev med
    NLD ställs inför tryck att uppfylla dessa krav och förväntningar resulterar det i att de låser
    sig (?over load?). Detta gäller uppgifter som av eleven uppfattas som för komplexa, där
    många instruktioner ges i flera steg eller där tiden är för snålt tilltagen.
    Ca 65 % av de signaler som sänds mellan människor är icke-verbala, dessa personer
    missar således en stor del av det totala budskapet. Också vår självbild präglas till stor del
    av hur andra uppfattar oss. Personer med icke-verbala inlärningssvårigheter tenderar
    därför att ha en otydlig självbild. Den begränsade förmågan att knyta an till andra rent
    socialt begränsar starkt elevens/personens möjligheter att definiera sig själv/bygga sin
    självbild på basis av icke-verbal information.

  • Fleur de Tease
    modestyonly skrev 2008-07-10 23:45:17 följande:
    Hon klarade grundskolan med nöd och näppe! Hon har fortfarande ett jäkla humör! Får hon hjälp med inlärningsproblemen?? Funkar inte det kan man bli frustrerad och arg!!Min dotter kan gå genom eld för något hon absolut vill, men har hon ingen motivation, då går det inte!!
    På flickans skola gjorde de precis tvärtemot vad som är bra för personer med NLD och klumpade ihop alla "speciella" elever. I stället för att sätt henne i en klass med vanliga elever där hon får lära sig det sociala samspelet efter goda förebilder. I hennes nuvarande klass är allt kaos och inget fungerar så vi har allvarliga funderationer att byta skola...

    Varför gör de en ny utredning på er flicka nu med tanke på att diagnosen är så ny?
  • modestyonly

    Pga att hon var så pass gammal när den gjordes och man utreder på olika sätt för barn och för vuxna! Dessutom fanns det en skolläkare som också var barnpsykolog, som tyckte den utredningen skulle göras om, hon trodde mer på ADHD!!


    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Fleur de Tease

    okej,men det är ju ändå ganska stor skillnad på ADHD och NLD. Vår tjej hade DAMP som första diagnos..

    Er tjej verkar ju vara ganska utåtagerande, hur tar det uttryck?

  • modestyonly

    Blir lätt osams med kompisar, går direkt igång på "alla cylindrar" utan startsträcka, men också mycket passivitet, eftersom hon måste ha en stark motivation till att göra saker!! Men hon fungerar ändå bra i dom flesta sammanhang, hon har ett jobb hon trivs med och där hon är väldigt uppskattad! På jobbet är ju motivationen, lönen, men också uppskattningen och att hon gör något hon tycker är roligt!!


    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • två lingon och ett blåbär
    Svar på #5
    Tyckte att det du beskrivning var av NLD var intressant att läsa, min dotter som är 7år har precis fått en preliminär diagnos, DAMP, men det kan bli en fortsatt utredning pga att detta blev en snabb akututredning som skulle bli klar före skolan börjar i Augusti.
    Intressant det du skrev om "låsning", vår dotter låser sig totalt om hon ska göra något som hon inte förstår eller om hon upplever tidspress, detta ville psykologen ha till att hon saknar inre motor att driva saker framåt och min åsikt har varit att hon är räddd för att göra fel. Jag talar om total låsning!
    Mycket annat som också stämde men låsning är det stora problemet vi haft vid läxläsning (i förskoleklassen har de haft en läxa/vecka) och det leder till stora utbrott.
  • Fleur de Tease

    två lingon och ett blåbär skrev 2008-07-20 22:35:48 följande:


    Svar på #5Tyckte att det du beskrivning var av NLD var intressant att läsa, min dotter som är 7år har precis fått en preliminär diagnos, DAMP, men det kan bli en fortsatt utredning pga att detta blev en snabb akututredning som skulle bli klar före skolan börjar i Augusti. Intressant det du skrev om "låsning", vår dotter låser sig totalt om hon ska göra något som hon inte förstår eller om hon upplever tidspress, detta ville psykologen ha till att hon saknar inre motor att driva saker framåt och min åsikt har varit att hon är räddd för att göra fel. Jag talar om total låsning!Mycket annat som också stämde men låsning är det stora problemet vi haft vid läxläsning (i förskoleklassen har de haft en läxa/vecka) och det leder till stora utbrott.
    Låsning som du skriver om har varit ett stort problem för vår tjej, så fort en situation har blivit jobbig eller stressig så har hon "låst"sig. Det går absolut aldrig att skynda henne och det krävs ständig förvarning och guidning då hon ska avsluta saker.
  • två lingon och ett blåbär

    Irmgarts åsikter skrev 2008-07-10 20:20:45 följande:


    Vi har en tjej på snart 13 med diagnosen NLD. Detta är en relativt ny diagnos så det finns väldigt lite information om den.Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med andra förälrdar med barn med NLD så man kanske kan stötta varandra och utbyta tips och råd.
    Min dotter är ju bara hälften så gammal som din och har ju inte kommit i tonnåren ännu, men för mig skulle det vara intressant om du ville berätta lite om hur din dotter var när hon var yngre.
    När började ni ana at er dotter var anorlunda och hur gammal var hon när hon gjorde sin första utredning osv.
    Men bara om du själv vill dela med dig förståss.
  • Fleur de Tease

    två lingon och ett blåbär skrev 2008-07-21 23:00:39 följande:


    Irmgarts åsikter skrev 2008-07-10 20:20:45 följande:
    Min dotter är ju bara hälften så gammal som din och har ju inte kommit i tonnåren ännu, men för mig skulle det vara intressant om du ville berätta lite om hur din dotter var när hon var yngre.När började ni ana at er dotter var anorlunda och hur gammal var hon när hon gjorde sin första utredning osv.Men bara om du själv vill dela med dig förståss.
    Hon har alltid varit väldigt distanslös, har alltid varit upp i ansiktet på folk då hon var liten tyckte väl folk det var charmigt att hon var så oblyg, inte lika charmigt nu längre..
    Verkade väldigt lillgammal eftersom hon har alltid kunnat uttrycka sig verbalt. Men motoriskt var hon efter, öga-hand koordinationen funkade väldigt dåligt vid ex bollspel.

    När det blev konflikter så låste hon sig, i stället för att skrika och bråka som andra barn så stod hon bara och stirrade på ensom hon hatade en( vilket var det jobbigaste). Det var nästan så hon stängde av helt vissa gånger och blev nästan apatisk..
  • två lingon och ett blåbär

    Distanslös har min dotter aldrig varit, snarare tvärt om väldigt tillbakadragen även mot de hon känner väl.
    Däremot var hon tidig med språket och hade redan från början ett stort ordföråd. Sen med både grov och finmotorik och motoriken kommer troligtvis att utredas vidare till hösten. Svårt med visuell perception.
    Vid konflikter här hemma blir vår dotter väldigt våldsam, men vid konflikter med kompisar stänger hon sig och blir totalt frånvarande.

    Vet inte alls om vår dotter "faller under" NLD men när psykologen talade med oss på återgivningen om hur skolan borde arbeta med vår dotter så kom mycket av det upp som står i skolinformationen (om NLD) på Riksförbundet attentions hemsida.
    Tror i och för sig att detta arbetsätt gynnar många av de barn som har bokstavsdiagnoser.

  • två lingon och ett blåbär

    två lingon och ett blåbär skrev 2008-07-23 22:54:50 följande:


    Tror i och för sig att detta arbetsätt gynnar många av de barn som har bokstavsdiagnoser.
    Många bitar av det som står i checklistan inte allt. Ville bara förtydliga det :0)
  • Fleur de Tease

    två lingon och ett blåbär skrev 2008-07-23 22:54:50 följande:


    Vet inte alls om vår dotter "faller under" NLD men när psykologen talade med oss på återgivningen om hur skolan borde arbeta med vår dotter så kom mycket av det upp som står i skolinformationen (om NLD) på Riksförbundet attentions hemsida.Tror i och för sig att detta arbetsätt gynnar många av de barn som har bokstavsdiagnoser.
    Håller med dig om att det verkar vara ett bra förhållningssätt.Förutsatt att skolan jobbar efter det. Tyvärr följs det inte alls på dotterns skola.Vilket har reulterat i totalt kaos och hon har gått tillbaks i sitt handikapp där hon tidigare gjort stora framsteg
  • Jessica 338

    hej! hur har det gått mer era barn som har diagnosen? Min dotter har nyss fått diagnosen och hon är 10 år...

Svar på tråden Non verbal learning disorder