• tinaw

"Har ni kommit hem än?"

Funderade och bloggade lite idag om det här att folk börjar fråga rätt snart om barnet kommit hem "än". Jag blev jätteförvånad att någon kunde tro att det abra skulle vara att åka hem med en kuvösbebis... Fick ni också den frågan mycket?

• Svar på tråden "Har ni kommit hem än?"
  • Riskiflickan

MsBeauty: Verkligen tråkigt att höra, det är ju så viktigt att vårdpersonalen uppträder professionellt och även läser på innan de säger något vad som sagts och inte... Ja, Lund är ju ändå ett stort välkänt sjukhus och ett av de sjukhus med neonatal för mkt små barn...

• pritt

MSBEAUTY
    Så ni låg i Lund, det gjorde vi oxå. Vi fick direkt två st kontaktpersoner som vi kunde vända oss till. Men ingen "egen" doktor. Där finns ju rätt många doktorer som kopplas in för olika fel.
    Vi upplevde Neoiva som ett toppenställe, vi ville inte åka tillbaka till Helsingborg. Men även HBG var toppen, där hade vi två kontaktpersoner o egen DR.

• MsBeauty

Vi fick också 2 kontaktpersoner och "egen" läkare i HBG. Men i Lund hade vi ingen att vända oss till. Vem vi an frågade så var det aldrig nån som visste och läkarna fick vi prata med om "det var något". Vi krävde en del möten, men det var ju aldrig dem som föreslog det. Och när de misstänker hjärnblödning, borde det vara en bra anledning till möte eller i alla fall att ge oss information om det, tycker jag...

• pritt
    MsBeauty skrev 2008-07-18 11:17:02 följande:
    Vi fick också 2 kontaktpersoner och "egen" läkare i HBG. Men i Lund hade vi ingen att vända oss till. Vem vi an frågade så var det aldrig nån som visste och läkarna fick vi prata med om "det var något". Vi krävde en del möten, men det var ju aldrig dem som föreslog det. Och när de misstänker hjärnblödning, borde det vara en bra anledning till möte eller i alla fall att ge oss information om det, tycker jag...
    Usch vad jobbigt för er. Vi hade rätt många läkarsamtal under de 3 mån vi låg inne, vissa som dom ville ha, och nått vi önskade.
    Men visst, nårra läkare i Lund gillade vi inte, där var en dam, tror hon hette Elisabeth eller nått, hon var hemsk!!
  • Riskiflickan

MsBeauty: Det var ju bra att det blev bättre när ni fick flyttat på er, kanske är de så fokuserade på fel saker i Lund. Jag tyckte GBG var bra på att samordna med läkare å så fastän det var hektiskt med många små barn... Borås var också bra sen när vi kom dit...

• JeanneDArc

Jag känner ingen som varit med om detta så jag har ingen som helst aning om detta. Men det var väl tur att man läste denna tråden, ifall någon man känner råkar ut för det. Så slipper man bli dumförklarad bakom ryggen menar jag.

• tinaw

Känner du dig dumförklarad för att du inte visste att prematurer inte kan åka hem från sjukhuset ungefär förrän de skulla varit födda?

• Full av förhoppning

men det säger väl sig självt att ett halvfärdigt barn inte kan åka hem?
    Jag hade aldrig fått ett prematurt barn tidigare men för mig var det en självklarhet....

JeanneDArc skrev 2008-07-18 16:56:37 följande:
    Jag känner ingen som varit med om detta så jag har ingen som helst aning om detta. Men det var väl tur att man läste denna tråden, ifall någon man känner råkar ut för det. Så slipper man bli dumförklarad bakom ryggen menar jag.
    Elias är här
  • Tualisa

Det var jätte många i vår närhet som trodde att det bara var att "ta hem" vår dotter, även fasst jag sagt tusen gånger att hon låg  kuvös... det sved så mycket när människor inte ens försöker förstå känns det som.. utan dom tar förgivet att eftersom det gick bra  så ska vi komma hem direkt. Nu är vi hemma och nu är det storaproblemet för alla grannar och bekanta att vi faktiskt inte kan ta emot besök hur som helst. Vi har inte kämpat i två månader på sjukhus för att kasta henne i famnen på en massa infektionsrisk grupper...

Lilla Alva är här
  • Full av förhoppning

Jag känner att jag direkt när jag träffar folk berättar att Elias är prematur, lungsjuk och väldigt infektionskänslig för att folk ska fatta att de inte får röra honom... men de totalignorerar det och vips har de klappat honom på kinden eller gett honom nappen eller annat....

På ett bröllop kom en främmande kvinna fram när jag ammade och jag drog hela midevitten för henne och tillade "så därför får folk inte röra honom och så"
    Ååh han ser ut att må så bra så, säger tantan och klappar honom på huvud och kind EH HALLÅÅÅÅ Hörs jag ?????????

Elias är här
  • tinaw

Ja usch, speciellt i ansiktet vill folk va o klappa hela tiden *uäk!* Jag brukade pula in henne i bärsjalen, av nån orsak fattade folka att det inte var riktigt tillåtet att vara där och pilla när mina bröst var alldeles intill...

• MsBeauty

Här hjälper det inte när han är i bärsjalen: Speciellt gamla tanter ska komma och pilla ändå.
    När vi var på sjukhuset låg sonen och sov i pappas famn under en filt, då kom en tant och drog bort filten och började klappa på honom. Hon fick en fet utskällning!

• Riskiflickan

*suck* vilka skräckhistorier om folk som kommer fram å ska pilla i tid och otid, här är det min egen svärmor som inte förstår det där med infektionskänsligheten å vill dra in alla möjliga människor för att titta på vår son... å säger till alla att "ja, det är ju baaara RS-viruset man behöver vara orolig för och något sånt finns det inte nu..." jaha, jag hörs nog inte jag heller...

• Isa83

Japp här började de fråga efter en vecka om Liam hade fått komma hem så de kunde få komma o hälsa på... Liam är född i v30+4 så neeej!! Han fick flera aggressiva infektioner att vi var nära att förlora honom men även fast folk visste det så tjatades dom att de var ju tvugna att få se honom nu innan han blev för stor!

Jaa vad säger man? O att alla skulle ta på honom det var nog det jobbigaste att folk inte förstod.

Svar på tråden "Har ni kommit hem än?"