Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

blev du stoppad?

Jag är också ung, vad nu det har med saken att göra? Jag blev stoppad med bricanyl i v.23+4 första gången (dottern föddes i v.24+1) hon vägde 615 gram (gick ner till 498) och var 29,5 cm lång. Vi blev kvar på neo i 16 veckor.
    Andra graviditeten blev jag stoppad i v.22+2 (samt några fler gånger senare) blev sedan liggande i sjukhussängen i 13 veckor, tills sonen föddes i v.35+1. 2475 gram och 46 cm lång, var på neo i endast fem dagar.

Med dottern var det såklart psykiskt jobbigt att inte veta hur det skulle gå, skulle hon ens övcrleva?
    När jag låg inlagd med sonen var det jobbigaste att vara ifrån dottern. Fysiskt att jag inte fick röra mig mer än att gå till toaletten samt hämta mat.

• Proletariatet
    LadyB skrev 2008-07-09 15:02:30 följande:
    jag menade inte att det har o göra med att man e ung,det kan ju hända alla :D hoppas att du inte tog illa upp
    Nej jag tog inte alls illa upp, så det är ingen fara. Undrade mest vad det där med åldern hade för betydelse.
  • Proletariatet
    MsBeauty skrev 2008-07-09 17:27:50 följande:
    Jag tyckte det var ganska jobbigt att 'alla' på NEO skulle kommentera att jag är ung. Personalen frågade mig (några timmar efter sonen föddes) om han var planerad, som om det hade nåt med saken att göra. Sen hade den stenkoll på oss, vi fick inte ens röra honom (under alla 3 månaderna) utan att fråga om lov. Gjorde vi det kom de o frågade vad vi höll på med.Sen några skulle hela tiden visa upp mig för andra föräldrar o "titta så duktig hon är med sin lilla prematur, hon som är så ung".Jag är 20 och det är inte såå lite tycker jag, men är man, som många i personalen, 30-40 vid första barnet, så tycker de väl att jag är ung.
    Oj, så olika det kan vara. Så var ingen gentemot mig, var 17 när jag fick Tyra. Däremot när vi blev inlagda i v.22 nu med lillebror då var det en uska som sa "ja, jag förstår inte vad man ska skaffa barn tätt för när man är så ung, om du vore 40 vore det en annan sak". Som att det vore lika bra att han dog så jag slapp ha barn tätt bara för att jag är ung, kan inte vara så att man VILL ha barn tätt heller.
    Henne gillade jag INTE.
  • Proletariatet
    LadyB skrev 2008-07-10 16:14:35 följande:
    är det nån här inne som har fått veta varför ni fick så tidigt??
    Jag fick veta nu efter andra gången, jag har en försvagning av livmodertappen (Fast det är läkarna inte överens om, mina sammandragningar säger emot det) så jag kommer hursomhelst garanterat få problem om jag väljer att skaffa fler barn.
  • Proletariatet

Linda med 5 skrev 2008-07-24 22:21:46 följande:

2003 blev jag opererad för livmoderhalscancer. Det hade gått så långt. Dom tog halva livmoderhalsen för jag ville ha fler barn. Allt gick bra. Fick 2005 en dotter född i vecka 36+2 och stoppad 3 veckor tidigare. Tillväxtreducerad och vägde 2225 gran men låg 2 dagar på BB sen åkte vi hem. 2007 kom en son i vecka 32+2 även där stoppad 3 veckor tidigare. Vägde 1712 gram och behövde ingen andningshjälp utan bara sond. Åkte hem efter 12 dagar och sen 3 veckors hemsjukvård. Med sonen hade jag GBS så därför kom han för tidigt i kombination med försvagad livmoderhals. Har nu 5 barn men fått förbud av läkare att skaffa fler.
    Men kan de inte sätta ett cerklage? Jag har också (troligtvis) en försvagning av livmoderhalsen, och har blivit lovad cerklage om jag skulle vilja skaffa en trea.
  • Proletariatet

Linda med 5 skrev 2008-07-24 23:50:12 följande:

I mitt fall går det inte för att tappen är bara ca 1½ cm lång och lätt retad. Finns risk att något går fel om dom är där och ska sätta cerklaget.
    Okej, tack för svaret
Svar på tråden blev du stoppad?