Inlägg från: Anonym (Nöjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nöjd)

Fluoxetin

Jag är extremt nöjd. Har ätit i tre år. Borde börjat mycket tidigare, redan som barn tror jag faktiskt.

Depressionen är helt borta, men även social fobi som jag haft sedan tonåren är borta.

Anger management problem är borta.

Jag hade så svårt att tala inför publik. Kunde ju tvinga mig till det i jobbet, men svettades enormt och rösten darrade. Nu är det totalt borta!

Jag blev så stressad av mina små barn, såg till att de har det bra men kunde inte njuta av föräldrarskapet för fullt på grund av den här stressen: tålde inte alls när de var missnöjda, fick sådan stresspåslag och behovet att göra dem nöjda, vilket resulterade i att de triggade till att bli gnälliga hela tiden och jag blev utbränd och arg.

Nu är jag en glad mamma sedan tre år tillbaka! Tittar på barnen med glädje, även när de gnäller över småsaker och tar det med humor och konstruktivitet. Det gör att även barnen blir tryggare och gladare.

Har inte haft raseriutbrott på tre år. Innan kunde jag slå min man och riva sönder mina kläder och banka mitt huvud i väggen.... Det var hemskt, tänkte ta mitt liv var och varannan dag.

Men jag berättade inte om det på vårdcentralen, så de inte skulle kontakta socialtjänsten. Det visade sig att jag bara behövde fluoxetin!

Har faktiskt inte haft någon terapikontakt eller liknande. Räckte med en tablett fluoxetin om dagen!

I början tog det kanske tre veckor innan jag kände någon skillnad. Då tänkte jag att jag vill ha ännu större effekt, och började med två tabletter om dagen.

Då plötsligt satt jag bara där i soffan hela helgen, nöjd och likgiltig. Det var inte ok!

Men en tablett är perfekt lagom för mig. Jag är en glad, positiv person nu!

Trodde att jag föddes till pessimist, men det var bara kemisk obalans i hjärnan...

På tal om ångest. Jag hade lite ångest innan fluoxetin, inte så mycket jämfört med min sociala fobi och framförallt depression och anger issues.

Ångesten gick också bort. Man ska ju inte dricka alkohol när man tar fluoxetin, då alkohol är känd som ångestframkallande. Men några månader efter jag började med fluoxetin vågade jag prova dricka lite. Min reaktion var som vanligt, så efter det dricker jag som vanligt, tre-fyra glas på helgen. Ibland inget alls, Ibland mer och oftare, då kommer faktiskt ångest på natten och på morgonen. Men är borta nästa dag. Och alkoholen påverkar inte alls depressionen och anger issues, så jag jag är ingen helnykterist bara tar det som påminnelse att dags för en vit månad om ångesten kommer.

• Anonym (Nöjd)

20mg, en gång om dagen.

I början skrev läkaren att jag fick öka till 40/dagen vid behov men det blev för mycket.

Hur stor dos fick du utskrivet?

• Anonym (Nöjd)

Nej aldrig.

Bad en antidepp som är bevisat att man inte går upp i vikt av.

Du då?

• Anonym (Nöjd)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-04 19:16:57 följande:

Ja, sertralin... å helv-e vilken ångest jag fick av den!! Fattar inte att jag stod ut i 9 veckor!! Det vara ju bara insättningsbesvär hette det men det gav ju aldrig med sig! Kändes som hela kroppen gick på högvarv och hjärtat arbetade konstant på högsta växeln...fy fan, hemsk känsla att gå med 24/7.

Fick du mkt insättningsbesvär av fluoxetin? Mkt mera ångest i början?

Nej, ingenting. Eller torr i munnen några veckor. Ingenting annars.
Svar på tråden Fluoxetin