• Anonym

Fluoxetin

Imorgon ska jag börja med en ny medicin som heter Fluoxetin mot mina depressiva och ångestrelaterade problem. Finns det någon som har erfarenhet av dem? Positiva eller negativa? Biverkningar? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fluoxetin
  • Anonym (positiv)

Jag äter Fluoxetin för andra gången och jag har bara positiva åsikter. Visst har jag fått biverkningar såsom trött, illamående, skakis mm, men jag bara säga att det är VÄRT det. Den är mild men effektiv. Så även om det känns jobbigt i början, ge inte upp! Kämpa på!

• Anonym

Var det bara i början av behandlingen du fick biverkningar, eller känner du av dem hela tiden? Min läkare på vc sa att den här medicinen skulle ge effekt i princip på en gång.. Den var inte som de andra ssri-preparaten att det brukar ta flera veckor till de ger full effekt. Kände du dig bättre tidigt i behandlingen? Jag trodde den här medicinen var samma som Fontex, men läkaren sa att den inte var det, vet du?

• Anonym (positiv)

Jag fick fontex först för att apoteket inte hade fluoxetin. Kände av biverkningar i ca 6 veckor mer eller mindre. Men däremot kände jag att den hjälpte direkt. Efter 3 dagar ca så mådde jag bra mycket bättre.

Men givetvis gäller det att KÄMPA! Det klarar du!

• Anonym (flux)

Hej TS, jag äter fluoxetin och har inte haft några som helst biverkningar av de.
    Så jag är väldigt possitiv till de, iaf i samband med terapi.

• Anonym (Tummen upp)

Jag har ätit Fluoxetin i ungefär 1,5 år. Dom har fungerat otroligt bra på mej. Har dock inte velat sluta med dom än, vill se till att allt känns bra först. (Allt annat runt omkring alltså..)
    Jag fick alla biverkningar i boken i början, men det var det verkligen värt för mej. Kände att dom gav verkan riktigt snabbt.
    Min läkare sa att Fontex & Fluoxetin var samma, det har bara bytt namn eller läkemedelsföretag eller nåt sånt.
    Det är ju ganska milda tabletter men dom ger ändå bra verkan, i alla fall på mej.
    Vissa perioder har jag slarvat med att ta tabletterna, men har inte känt nåt konstigt då, har bara fortsatt som vanligt sen igen.
    Hoppas att dom funkar lika bra på dej!

• Anonym

Tack för svaren! Då är det ju alltså samma medicin som Fontex.. Har du inga som helst biverkningar idag? Förut åt jag Seroxat/Paroxetin, men p.g.a biverkningarna (trötthet, viktuppgång, sexuella m.m) ska jag nu börja med den här istället.

• Anonym

Oj, har precis upptäckt att det var inte den medicinen, utan Fluanxol som läkaren hade skrivit ut.. Den har jag aldrig hört talas om förut, någon som äter eller vet något om Fluanxol?

• Anonym

Jag gick upp 20kg av Fontex/Fluoxetin och tappade all sexlust. Det är nu nästan 4 år sen jag slutade med den och vikten har jag tappat men lusten är fortfarande inte helt tillbaka.

• Myzteria26

Det finns tabletter mot den biverkningen Prata med din läkare.

Anonym skrev 2008-07-15 13:31:33 följande:
    Jag gick upp 20kg av Fontex/Fluoxetin och tappade all sexlust. Det är nu nästan 4 år sen jag slutade med den och vikten har jag tappat men lusten är fortfarande inte helt tillbaka.
  • Anonym

Mot tappad sexlust? Eller oförmåga till orgasm?

Myzteria26 skrev 2008-07-15 13:33:17 följande:
    Det finns tabletter mot den biverkningen Prata med din läkare.
Svar på tråden Fluoxetin