• annca

Dialektord!

Från en Eskilstunabo (som numer bor i Linköping)

Vi lekte "kull" och var "fria".
    Vi "pulades" med snö.
    Mina föräldrar äter "middag" och "kvällsmat", medan jag anammat lunch och middag.
    Vi "tog dän" saker.

Vi "kartade" i träd, eller "karta' på väggen" när andra klättrade.

Och jag kom på en lek-sak till: När man hoppar långrep och alla ska hoppa precis efter varandra så att repet aldrig "går på tomgång", vad gjorde ni då? Vi hoppade "i kör".

• annca

Japp! Förstod inte alls vad folk hade så roligt åt det för när jag träffade mina högskolekompisar som komer från hela landet!

"Pula" var förresten också ett ord för att sitta och småpyssla, jobba med små, små detaljer hos oss.
    *Eller* att vårdslöst packa en väska, man "pulade ner" grejorna.
    Så det hade många betydelser, utom just det som de flesta tänker på!

• annca

Kom på en sak till som nog är lokal - vi spelade "landbandy" när det verkar som resten av sverige spelade innabandy. Var inte en kotte här nere som förstod vad jag menade när jag föreslog att vi skulle spela landbandy...

Förrrsten - vad kallade ni det när man hoppade med två långrep som gick i varandra? Duble dutch eller nåt sånt tror jag är det internationella namnet. Vi körde "vispen".

• annca

Ibland blir man lite förvirrad, ja. Jag har ju kompisar från runtom hela landet i stort sätt, och snacka om att jag blev förvirrad när en småländsk kompis (som jag dessutom labbade analog elektronik med) på fikapausen berättade att hon hade hittat [en åhm i gaaschet]. Det tog faktiskt några sekunder innan poletten trillade mer och jag hajjade att hon pratade om "en Orm i Graget"

Svar på tråden Dialektord!