• Majblomma12

Hur ofta tvättar du kuddar, täcken och bäddmadrass?

Handen på hjärtat, hur ofta tvättar du?
    Del två i sängklädesundersökningen.

Rösta och låt oss se om snusket lever i de svenska hemmen eller om pedanterna regerar.

Cool
    Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Svar på tråden Hur ofta tvättar du kuddar, täcken och bäddmadrass?
  • Sniglar och Krut

Fanns inget alternativ för mig.
    En gång i kvartalet brukar jag tvätta kuddarna, täcken och överdraget till bäddmadrassen.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • SeTa

Täcken och kuddar tvättar jag 1-2 ggr/år, plus att vi har sommar/vinter-täcken.
    Bäddmadrassen är 1.80 bred och den "matt-tvättar" jag med kirbyn.
    Fast säkert alldeles för sällan.

• Glass

Tvättar täcken och kuddar ca 1 gång per år, så jag kunde inte rösta på något.

Jag har ingen sidfot...
  • Saskia

Nästan aldrig. jag har lakan och örngott på så det behövs inte.

• Vilmas Mamma

Täcken o kuddar 2 ggr./år.
    Bäddmadrassen är i hopsydd, men vid riktigt hett & soligt väder kan jag skura av dom ute på sommarn. så torkar dom fort.

*~Vilma & Edvin~*
  • Lantani

nästan aldrig. har inte tvättat våra sedan jag flyttade hemifrån för lite mer än 1 år sedan iaf. kuddarna kan jag tänka mig tvätta ibland, max 2 gånger per år.

• musli

En gång på våren (första värmeböljan) och en gång på hösten.

Bäddmadrassen är ju 160x200 så den tvättar man ju inte (hopsydd lite överallt) men vi har ju såna där typ "kiss-skydd" (inte av plast utan bättre grejor) i alla sängar så det är ju de som drabbas och de tvättar vi när det behövs typ...

• mrskensington

Vi tvättar täcke och kuddar någon gång per halvår/år eller oftare om dottern drar hem löss från dagis.Då åker även fodralet till bäddmadrassen med, annars får det vara, vi skyddar det med ett bra madrasskydd.

• MiaMariah

Säger som musli, en gång på våren och en gång på hösten.

• Annnah

ehäm, har aldrig hänt.
    Har man duntäcken och dunkuddar så sägs det att det räcker med att vädra vilket jag däremot gör dagligen.
    Men bäddmadrassen har aldrig fått sig en genomgång. Brukar ställa ut den några gånger under vinter för att frysa ihäl alla baskelusker.
    Verkar som jag är ganska snuskig av mig. jämfört med andra.....

• logg81

Varannan månad tvättar jag täcket och kuddarna. Bäddmadrassen är tyvärr för stor att få in i maskinen så när dottern sover i egen säng kommer jag kasta den.

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Trynträ

Min kudde tvättar jag aldrig och kommer aldrig att tvätta. Är rädd att den ska bli förstörd då och det är världens skönaste kudde. Har dubbla kuddfodral på den istället. Täckena tvättar jag kanske varje/varannat år.

• Trynträ

Haha. Isåfall skulle min kudde väga över 15 kg så det påståendet kan ju inte stämma. Jag tänker fortsätta gosa med kvalsteravföringen.

tvåsmå skrev 2008-07-01 15:32:48 följande:
    Alternativet till att tvätta ex kuddar är ju att köpa nytt, de är ju inte så dyra.Tänk på att en otvättad kudde kan efter ca 2 år bestå upp till ca 1 kg av döda kvalster och kvalsteravföring.... Så en kudde som inte tvättas rekommenderas att bytas ut efter max ett år. En som tvättas regelbundet bör bytas efter senast 2-3 år.
  • Shqiptari

En gång i månaden! Rent och fräscht, tack!

• astalacasta

Tvättar aldrig kuddar, köper nya istället.
    Täcken tvättar jag i princip aldrig heller, jag vädrar dem.
    Vår bäddmadrass är fem centimeter tjock och 180 cm bred. Jag tror att det är rätt uteslutet att den skulle få plats i någon tvättmaskin, så även där är svaret aldrig.

• Sapho

en gång i halvåret tvättar jag kuddar och täcken.
    Men madrassen...skulle inte tro det...den är allt för stor! Brukar hänga ut den en stund ibland, sådär en gång var tredje månad kanske.

• Mandi74

Vid behov, brukar inte gå så långt tid emellan är det inte kräksjuka så är det kiss i sängen.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Hur ofta tvättar du kuddar, täcken och bäddmadrass?