Inlägg från: annaknin |Visa alla inlägg
  • annaknin

Omogna lungor

Oj, det var stort! Min son kom i vecka 30+1 och vägde 1500 gram, 40 cm lång.

Stort grattis till sonen!!!

Katetern i naveln är för att de ska slippa sticka honom i t ex armen eller handen. På det här sättet är det mycket lättare att få in alla mediciner direkt.

♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till världens bästa Leon, född 5:e april 2007! ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • annaknin

Åh, det har gått superbra! Han är nästan 15 månader nu och har inte ett spår kvar av prematurtiden... det hade jag aldrig trott när han låg på neo, iallafall inte i början...

Föddes en torsdag, jag fick inte träffa honom förrän på fredagen då jag var "gisslan" på uppvaket (hade havandeskapsförgiftning). På lördagen skulle jag få hålla honom för första gången men då blev han mycket sämre och fick flyttas från DS till KS och läggas i respirator (jag trodde han skulle dö!). Han blev dock bättre väldigt snabbt och mindre än ett dygn senare fick han komma ut ur respiratorn. På måndagen fick nattsköterskorna veta att jag ännu inte hade fått hålla honom pga navelkatetern och då blev de jätteledsna för min skull så sent sent på kvällen fick jag äntligen hålla min son! Vi var jätteförsiktiga för att inte nålen skulle åka ur naveln... Blir tårögd vid minnet, det var så underbart och jag älskar de där sköterskorna för att de hjälpte mig.

Iallafall, Leon behövde ha c-pap i ungefär en vecka och sen lite syrgas i ett par veckor. Sen klarade hans lungor sig själva. Ända sen dess ger Leon oss dagligen bevis på sina starka lungor, hehe, den ungen kan skrika argt alltså!

• annaknin

Åh, fick en varm känsla i magen av din historia för jag minns när jag kom tillbaka efter att ha handlat mat (sambon och jag bodde i familjerum på sjukhuset) och kom in på salen för att se Leon utan CPAP, ååååhhh jag blev så stolt och lycklig!   

TS, du har underbara tider framför dig med massor av mysiga "första-gången-händelser". Se till att personalen vet om att du vill vara med när din son t ex får sitt första bad o s v... Om du nu vill det.

eeisor skrev 2008-06-30 16:57:54 följande:
    Ber om ursäkt i förväg till TS, men jag tjuvar tråden lite. Tänkte bara minnas tillbaka lite.Min Mikael fick ha CPAP i ganska precis 3 veckor (föddes v28+2).Jag valde att inte sova kvar på sjukhuset utan varje morgon klev jag upp, åkte till sjukhuset, var där vid 7.30-8.00 ungefär. Varje kväll åkte jag hem vid 20.00-21.30. Hur som helst, jag kommer aldrig någonsin att glömma morgonen när jag kliver in på salen och en ur personalen säger "Vi har en överraskning åt dig!" och ser jätteglad ut. Jag tvättade och spritade och gick sen runt kuvösen och CPAPen var borta! Där låg min lille och andades på egen hand, utan hjälp. Tårarna bara rann och rann. Jag tog ut honom ur kuvösen och satt med honom i famnen för första gången utan detta eviga susande. Och jag fortsatte gråta. Den dagen kom det många, många lyckotårar.
  • annaknin

Grattis vad skönt!

Vi undvek t ex köpcentrum o s v tills Leon nådde fullgången tid (alltså när han skulle blivit född) ungefär. Eftersom han inte hade det så tufft som många andra för tidigt födda och det var sommar när vi kom hem kände jag att det snarare var bättre att vi började leva ett normalt liv istället. Så vi har gått på öppna förskolan m.m. och Leon har bara blivit förkyld typ tre gånger under sina 15 månader i livet. Det var vanliga förkylningar, inte RS eller nåt sånt.

Svar på tråden Omogna lungor