Inlägg från: Ragnelutta |Visa alla inlägg
  • Ragnelutta

Omogna lungor

Igår morse ville lille John inte längre stanna kvar i min mage och nog lyckades han smita ut. Han föddes i vecka 29+5 och hans storstilade (och extremt snabba) entré gjorde att jag bara hann få en kortisonspruta (som inte hann verka riktigt) för att motverka omogna lungor.

Han ligger nu i kuvös och verkar må finfint i övrigt, men vi undrar förstås när han kan tänkas få lämna kuvösen.

Någon med liknande erfarenhet av just omogna lungor?

• Svar på tråden Omogna lungor
  • Ragnelutta
    Svar på #1
    Jag har för mig att temperaturen låg på ca 30,4 grader *funderar*.

Ja han har andningshjälp som dom trodde sig kunna ta bort inom 2-3 dagar (först sade dom att dom skulle ta bort den idag men ändrade sig).
  • Ragnelutta
    Svar på #3
    Tack för dina svar!

Han var tydligen ganska stor för att vara såpass tidig. Han vägde 1755 gram och var 44 cm lång.

Jepp, han har en kateter i naveln, vad innebär det egentligen (varför sätter man det)?
  • Ragnelutta
    Svar på #5
    Hej och tack! Haha ja dom sade att det var stort

Hade din son också omogna lungor? Hur har det gått?
  • Ragnelutta
    Svar på #6
    Aaaah! Ja dom sade att jag skulle kunna sitta med honom idag men det ändrades väl när dom beslutade sig för att ha kvar andingshjälpen.

Hehe ja jag hoppas på att hans kilon ska hjälpa honom nu

Nu måste jag motvilligt lägga mig då jag är trött som en gnu!
  • Ragnelutta

Tack så hemskt mycket för era svar! Idag har jag frågat lite mer och fått mer klarhet i hur saker och ting ligger till.

Idag kopplade dom ur respiratorn och in med cpap istället. Hans lungor var bara lindrigt omogna men dom tror ändå att han kommer att få ha cpap:en i några veckor (om jag förstod det hela rätt).

Det känns lugnande att det har gått så bra för er. Vilken tur att dagens teknik och kunnande kommit så långt.

• Ragnelutta

Tack för att ni delade med er!

Full av förhoppning: Oj du och Elias hade sannerligen ingen lätt start. Hur länge är prematurer såpass infektionskänsliga? Känns trist att inte kunna åka och handla som en familj.

Nu ska jag bege mig iväg till sjukhuset igen. Tack återigen för att ni skrivit.

• Ragnelutta

Gissa hur stor glädjen var när vi imorse kikade in på knattens sal och han hade blivit flyttad! Han har numera lämnat kuvösen och CPAP:en!!

Vi fick hålla honom och det var oerhört mysigt *lycka*.

Svar på tråden Omogna lungor