Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
mw: Men 0,34 är väl inte så tokigt? Det är ju iaf inte pco utan omvänt. Och FSH stiger väl med åldern?
mw: Men 0,34 är väl inte så tokigt? Det är ju iaf inte pco utan omvänt. Och FSH stiger väl med åldern?
mw: Nej, det är ju inte så konstigt att kroppen strular ibland även under normala omständigheter. Och min kropp funkade ju inte alls innan första mf och sen har den gått som en klocka. Lite för bra för att vara sant! Att träna lagom mycket och äta bra kan ju inte vara negativt på sikt. Även om det kanske kan ställa till det först, så får kroppen helt enkelt vänja sig och börja gilla läget!
mw: Jag hittade referensvärden för LH (follikelfas) som var 2,4-12,6 IU/L. Se länk: www.nll.se/hg10.aspx
Ditt värde är nog säkert normalt eftersom inte läkaren sa något om det. Dessutom kanske cystan stör äl tillfälligt?
Idun: Lycka till idag, hoppas att du kommer fram och får en tid snart!
Ang. mitt äl-strul som jag skrev om igår (MW och lillaD) så köpte jag äl-test igår och döm om min förvåning när jag fick full LH-stegring. På cd 22! Vet inte om det är bra eller dåligt, men det förklarar iaf min känsla av att inte kunna tyda kroppens signaler.
lillaD: Håller med Cia om att du inte får köra slut på dig. Men ledigt en dag i veckan låter inte så dumt. Kanske lite spa eller shopping? Plocka svamp, eller nåt annat du tycker är mysigt?
mw: Lycka till hos Lucina i morgon!
Trist att CvL är så dumma. Falun låter mycket bättre!
Kram till er som är ledsna (och till er andra också förstås!)
PL: Men det var ju jättebra att du hade äl och slipper pergo! Du kanske bara missade stegringen, ibland är den ju bara några timmar.
Låter troligt det din läkare sa ang. bv. Enbart bv kan väl knappast orsaka upprepade mf?
PL: Ja, man kan missa stegringen. Men om ni har sex så ofta kring äl så behövs ju egentligen inte äl-testet. Det är väl mer om man vill ha bekräftat att man verkligen har äl då man tror. Eller om man inte orkar/kan ha sex så ofta...
Jag hade nyligen äl - men vi väntar på provsvaren först. Sen hoppas jag på bim-listan...
Bling: Jag skulle räkna dagen då blödningen tar ordentlig fart som dag 1.
Idun: När jag fick diagnosen pco hade jag omvänd lh/fsh-kvot på 2:1. Men då hade jag heller ingen äl eller regelbunden mens. Nu när cykeln är normal (verkar knappt ha pco-äggstockar längre?) får jag aldrig streck på äl-testet annat än vid äl. Men jag har hört att det är vanligt att det är som för dig.
MW: Bra att du får göra så många prover, men trist med strulet.
DND: Min akuunktör vill också att jag ska vänta 3 månader innan jag blir gravid igen. Anledningen är att kroppen ska hinna bli stark och så att graviditeten har optimala förutsättningar.
DND: Jag började med akupunkturen i slutet av juni och är inne på min andra cykel nu. Så jag antar att det blir minst en hel cykel till. Har inte fått någon uttalad diagnos mer än kall och fuktig livmoder. Men i det ligger nog även obalans i njure eller mjälte, tror jag. Hon vill inte prata så mycket om detaljer. Säger att jag måste ge det tid, men att hon inte tror att det blir några problem.
PL: På onsdag får vi provsvaren. Nervöst!
Ang. syskon så låter ju 3-4 år jättebra. Men det beror ju på när man får första... Om jag är så lyckligt lottad att det kan bli ett barn under 2009 är jag 33. Då vågar jag nog inte vänta tre år innan nästa, med tanke på åldern, alla mf osv. Hur gamla är ni andra?
Idun: Jag känner inte igen så många av pco-symtomen. Visst, jag har fått mer finnar sen jag slutade med p-piller och tycker att jag har lite för mycket (snabbväxande!) hår på benen. Men det är knappast några uttalade pco-symtom. Dessutom hade jag alltid mens, om än i långa cykler, innan jag började med p-piller. (Många med pco verkar ha mens några gånger om året bara.) Men efter p-pillrena började mensen strula, men då var det istället kortare cykler pga utebliven äl. Då såg man även många omogna äggblåsor på vul, sk pco-äggstockar. Men efter första graviditeten kom kroppen igång av sig självt, och äggstockarna verkar i princip se normala ut nu. Så jag är nog ingen typisk pco:are.
Cia och Idun: Lyllos er som bara är 30! Jag fyllde ju 30 nyss känns det som, men ändå är jag snart 33!