Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
mama: Ja, 9 barn borde delas upp på 3 mammor - minst!
mama: Ja, 9 barn borde delas upp på 3 mammor - minst!
Lilleskuttan och Mamarazzi: Progesteron kan ju vara en förklaring, men det verkar inte helt enkelt.
a) Dels kan det vara så att gulkroppen är dålig, alltså producerar för lite progesteron. Det talar ju för prog-tillskott.
b) Men sen kan det också vara så att livmoderslemhinnan inte är mottaglig för progesteron.
c) Dessutom kan ju dålig gulkropp vara ett resultat av "dålig" äl...
Vid b och c är det svårare och då kanske tillskott av prog inte hjälper. Är det bara c som är problemet kan pergo hjälpa. Men jag har provat både pergo och prog och det verkade inte ha nån effekt alls, så antingen var det för låg dos prog eller så hör jag till kategori b och/eller c.
Sen får vi inte glömma att det KAN vara andra olyckliga omständigheter bakom mf. Vilken kan förklara att vissa lyckas till sist - med eller utan medicin.
Bling: Man kan må rätt dåligt, tom sämre, den första tiden med tabletterna (iaf vissa sorter) innan det vänder. Men sen vänder det!
Idun: Är det akupunktören eller zonterapeuten du ska till? Min akupunktör sa en ganska intressant sak. Att kroppens förmåga att bli gravid och få barn inte är antingen eller. Det är mer som en kurva. Och beroende på var man befinner sig i kurvan kan chanserna att lyckas vara bättre eller sämre. Hittade lite text på nätet där en annan aku skriver om samma sak: www.acupuncturebydrlee.com/Acupuncture-for-Miscarriage.html
Idun: Jag funderade också på dr Ma innan jag valde Susana. Hon är säkert bra!
a80: Ah, va härligt med hjärtat! Hoppas att ni kan njuta lite nu!
lillaD: Vi pratar inte så jättemycket. Hon förklarade en del första gången, då jag fick en 2 timmar lång introduktion inkl. behandling. Men jag kan fråga lite och svara vid behandlingarna, även om hon ibland är lite hemlighetsfull...
Ang. vikten så börjar jag närma mig min normalvikt på ca 55 kg igen, efter att ha legat 4-5 kg över sedan mf:en. Är 163 "lång" så BMI är väl 21-22. Så jag ska inte klaga, även om jag fått anstränga mig efter mf 2 och 3. Har hållit en ganska strikt diet och tränat en del nu de senaste månaderna för att komma tillbaka. När jag var yngre var jag naturligt slank och kunde äta vad jag ville...
BP: BMI 19 är helt normalt! Under 17-18 kan ge fertilitetsproblem men då är det nog mest att mensen försvinner tror jag.
lillaD: Vilket roligt inlägg! Men inte ska du väl plåga dig själv?!
Vinkar till er andra!
MW: Hej kompis! Skönt att kromosomproverna var bra! Våra provresultat får vi 27/8, drygt en vecka kvar alltså...
Jag har inte stenkoll, men om LH inte blir tillräckligt högt så släpper inte ägget? Fast det är ju bara vid äl som LH ska vara högt. Konstant förhöjt LH (som är vanligt vid pco) är inte heller bra, hur det nu går ihop. Men det viktiga är väl LH/FSH-kvoten, som bör var ungefär lika? (FSH ska ju för övrigt inte heller vara för lågt eller för högt...)
Vad hade du förresten för symtom med cystan? Börjar fundera på om jag har fått en äl-cysta för min äl har betett sig så konstigt. Skulle ha haft äl förra veckan (må-ti, dag 14-15) och fick mycket riktigt äl-värk i äggstockarna. Men inget (nästan) äl-sekret vilket var konstigt eftersom jag brukar ha MYCKET äl sekret i flera dagar innan. Dessutom steg tempen inte alls så mycket som den brukar. Tillräckligt för att indikera äl, men inte lika mycket som annars. Sen kom äl-värken tillbaka igen och har kommit och gått under veckan. Och bröstvårtorna har varit ömma. I morse hade tempen sjunkit lite igen - MEN jag fick jättemycket äl-sekret. What?! Jag fattar ingenting - något stämmer inte men vad? Kan det vara en cysta? Eller har äl inte kommit än?
MW och lillaD: Tack för era svar. Jag har aldrig äl-liknande sekret annars, förutom innan äl. Lite svagt illamående har jag också haft till och från, vilket också brukar vara innan äl. Jag misstänker att kroppen "försökte göra äl" redan förra veckan men inte lyckades. Kanske försöker den igen nu. Kan det bero på att jag har tränat ganska mycket de senaste veckorna? Inte galet mycket, men mer än de senaste månaderna. (Kroppen fick en chock?! ) Hoppas att det inte är akupunkturen som har fått motsatt effekt iaf. Suck, suck, suck... Men konstigt ändå att tempen gick upp...?
Vi ska dit den 27 men bara för samtal. Kanske kan det bli även en undersökning om det känns befogat då. Borde ju ha fått antingen mens eller spotting då om allt är ok.
MW: Har glömt om det är LH/FSH eller tvärtom... Men jag tror att man delar LH med FSH. Det ska helst ligga ungefär lika. Över 2,0 indikerar pco iaf. Fick du FSH också?