• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Ang. progesteron: jag fick (tjatade mig till) det sist. Skulle ta Crinone (1 kapsel gel vaginalt per dag) från några dagar efter äl till ca v 12. Slutade när jag fick mf i v 6. I mitt fall verkade det inte skjuta upp mf eller ha någon effekt alls. Fick äl 2 veckor senare.

• Krusbär

BP: Ja, pergo ska framkalla eller boosta äl. "Bättre" äl borde ge bättre gulkropp och därmed mer progesteron. Men det har inte gjort nån skillnad för mina spottings iaf.

• Krusbär

lillaD: Läget med mig är helt ok. Känns alltid lite deppigt i äl-tider att man inte "får"... Men jag försöker att inte räkna dagarna tills vi får provsvaren. Hur är det med dig? Är du frisk nu?

Poppy: Som lillaD skriver så kan ju pergo vara ett sätt att få igång kroppen så att du slipper långa cykler. Men det är ju ingen partydrog direkt...

• Krusbär

BP: Men skönt att du blöder ändå så att det blir klart sen?! Då kan du ju komma igång snart igen. Konstigt ändå att de på sjukan inte trodde att du skulle blöda alls.

Prog. verkar vara lurigt men säkert individuellt. Jag blödde ju trots proggen, men kanske är jag inte mottaglig för det? Det kanske är mitt problem?

Hur är det med Cia och Pyret?

• Krusbär

lillaD: Gumman, missade att du fått mens. Förstår att det känns tomt och ledsamt. Men bara att hoppas på nästa månad då... Kram!

• Krusbär

Snart bara måste det vara din tur. Jag får inte ihop det på nåt annat sätt!

• Krusbär

lillaD: Det kan ju (ibland) vara skönt att ha ett mål eller en uppgift att ta sig an. Tiden går fortare och man kan få känna sig lite duktig. Men först frisk - sen träna!

hella: Grattis! Innan du vet ordet av är det v 12!

DND: Jobbigt att du inte känner förtroende för RMC. Finns det ingen annan gyn eller klinik du kan vända dig till? Var bor du? Är det i Skåne? Isåfall kanske den berömde läkaren i Köpenhamn kan vara ett alternativ, om ni inte redan har funderat på det?

BP: Jag vet att alla läkare säger olika, men personligen skulle jag nog ändå vänta en mens för att vara säker på att det inte finns rester som stör eller liknande. Men med T vet jag inte... Det kan väl inte vara orsaken till det senaste mf:et? Eller hur tänker du?

• Krusbär

Såg just ett program om en kvinna som hade 12 (eller ännu fler?) barn. Hon hade även haft 10 missfall och alltså varit gravid 22 gånger. Den första graviditeten tog 4 år att få till. Vet inte om 10 mf kan ge oss hopp, men kanske 12 barn?!

• Krusbär

Poppy: Stackare, jobbigt att din pappa är dålig. Men han har varit dålig tidigare och då gick det bra? Ingen tröst kanske när man är orolig... Du kan iaf prata med oss!

mamarazzi: Jag vågar inte leka läkare men har haft liknande scenario som du. Det har fäst men slutat utvecklas tidigt, i vecka 5, typ nästan direkt alltså. Inget hjärta. En av gångerna fortsatte graviditeten, dock utan foster. Säcken växte (fast i långsammare takt än normalt) och mf kom inte spontant förrän v 13. Att kroppen inte stöter ut direkt tror jag beror på att det tar ett tag innan gravidhormonerna sjunker tillräckligt mycket för att kroppen ska fatta. Alltså ett "skydd" mot att stöta ut ett levande embryo. Min teori är att ägget fäster som det ska, men sen händer något. Kanske får ägget inte tillräckligt med näring? Men beror det på dåligt blodflöde, dålig slemhinna eller dåigt "fäste"? Jag hoppas iaf på min teori, för det borde vara lättare åtgärdat än t ex defekta ägg.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7