Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Maddisen80 skrev 2008-08-18 09:11:39 följande:
    Be din läkare att ta sköldkörtelprover på dig. Det går ju rätt snabbt och då får du ju svar på om du har förhöjd ämnesomsättning eller inte. Har du det så kan du ju behöva medicin eller liknande.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:20:33 följande:
    Hej allihop! :)Jag är ny här hos er.Har haft mag/tarm problem i väldigt många år (snart 15 år) och när jag väl tog tag i problemet och gick till läkare då jag trodde det kunde vara gluten så fick jag diagnosen IBS istället.Jag blir dålig av allt jag stoppar i mig och det tär på mig. Fortsätter att äta som vanligt i a f för det är ju det enda jag kan göra.Fast nu har jag pratat med läkaren igen och sa att vad jag än stoppar i mig ger mig magont (läs kramper) och en mage som får totalt spel. Ibland får jag så ont i magen att jag inte kan andas! :(Nu ska jag prova att ta bort gluten och se om det kan hjälpa mig.Är det någon annan som provat det? Håller på att prova det? Eller har något annat tips till mig?Hoppas på att det hjälper nu bara! Vill inte ha ont mer nu!!
    Hej och välkommen hit.

Köp ett självtest från apoteket och se om du är glutenintolerant.
  • Vroooooom

Glömde tillägga att man inte ska äta glutenfri kost utan att ha fått en diagnos. Exakt varför det är så vet jag inte riktigt men det är den informationen jag fått utav mina läkare.

• Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:37:19 följande:
    det var läkaren som sa att jag skulle ta bort gluten ur kosten..vet en annan tjej som gör samma sak efter att läkare sagt det till henne..
    Ah, nu vet jag varför man inte ska ta bort gluten. Det är för att testresultaten kan bli missvisande, speciellt vid en biopsi av tunntarmen.
  • Vroooooom
    060810 skrev 2008-08-18 10:49:06 följande:
    ja men det ska inte göras någon biopsi och blodprover är tagna.har inte börjat med glutenfritt än, skulle börja idag men har inte ätit än.. :p
    Okej, men blodproverna har inte påvisat någon glutenintolerans? Du får köpa det där testet på apoteket och visar det något så vänd dig till din läkare och be om en biopsi.

När jag först blev sjuk tänkte jag testa glutenfri kost men jag orkade aldrig hålla ut i ett halvår Plus att mina prover aldrig visade att det kunde vara glutenintolerans.

Lycka till
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 09:40:31 följande:
    Vad jag inte fattar med IBS är detta: Läkarna säger att det är en störning på signalerna från hjärnan till tarmarna, vad spelar det då för roll vad man äter?
    Alltså, läkarna har egentligen ingen aning om vad IBS beror på. Det finns många teorier men inget är bevisat.
  • Vroooooom
    TrasigMage skrev 2008-08-19 10:46:36 följande:
    kom å tänka på det här med gluten, mina blodprover påvisar att jag är glutenintolerant, dock visar ej biopsierna från tunntarmen detta. Men jag har ej blivit bättre då jag varit utan gluten
    Om du inte åt glutenfri kost när biopsin gjordes så är du med största sannolikhet inte glutenintolerant.
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-19 10:13:42 följande:
    Jo jag vet, men det är vad läkaren har sagt till mig som förklaring. Självklart skulle jag ju ifrågasatt det då, men har inte tänkt på det förräns efteråt.
    Det är ju mycket möjligt att den teorin stämmer. Och jag skulle kunna tänka mig att födan spelar roll eftersom att tarmen arbetar olika mycket beroende på vad man äter.
  • Vroooooom

Tänkte på en sak.

Om någon här testar något nytt så kan man väl skriva en liten rapport om huruvida det hjälper.
    Man kan ju t ex skriva vilka symptom som blivit bättre eller sämre osv..
    Vad tror ni om det?

• Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-19 21:20:57 följande:
    hej!måste fråga lite här om ibs.Jag har problem med magen och ska till läkare nästa vecka men har lite funderingar.Ni som har ibs när har ni som mest problem med magen. är det hela dagarna eller bara viss tid under dagen?Jag har nämligen bara ont på morgonen och får springa på toa ofta men är varken lös eller hård.
    Det varierar rätt mycket mellan olika IBS-drabbade.
    Vissa har som du bara ont på morgonen, andra får ont efter varje måltid osv osv.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7