Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Newbride2008 skrev 2008-08-06 12:38:16 följande:
    Skönt att veta :) Vill ju bli gravid nu!
    Många med IBS mår dessutom jättebra när dom är gravida. Dom är nästan helt friska i magen under 9 månader
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Ylva Li skrev 2008-08-07 21:57:46 följande:
    Eh, ny i gemet här...Har inte diagnos IBS men jag tar för givet att det är vad jag har. Mådde som en prins(essa) under graviditeten men fick tillbaka mina "kramper" efteråt. Till min fråga: Efter förlossning gick jag på extremt skonsam diet då sonen hade kolik=inga kryddor, ingen mjölk/mjölkprotein, inget syrabildande, inget fiberrikt. Ja, det var typ vitt bröd, potatis, fisk och kött med salt och peppar, men inte sjutton blev magen bättre! Har inte kosten betydelse?!? Verkar ju inte så på mig...
    Välkommen hit

Det där med kost är riktigt lurigt. Det gäller att hitta det som passar för en själv.
    Jag äter i stort sett bara det du skriver och det gör jag för att annars blir jag sjuk oftare. När jag är sjuk är det dock ingen mat som är snäll för magen. Det enda jag brukar äta då är lite ris eller yoghurt.
  • Vroooooom
    Anonym (trött) skrev 2008-08-07 22:19:58 följande:
    Jag har inte haft några problem att bli gravid trots att jag är äldre. Magen har varit bättre när jag varit gravid. Denna gång är det dock en del strul då jag äter järntabletter och de mår inte magen bra av.Imorse räckte det med att jag drack vatten så fick jag världens magkramper...fick gå hem igen o gå på toaletten. Någon som fått ngt som hjälper mot själva kramperna....står ut med smärtan men det är ju så jobbigt.
    Egazil eller Papaverin kan hjälpa mot kramperna. Dock verkar dom inte akut utan mer i förebyggande syfte.
  • Vroooooom

Det är riktigt jobbigt att vara gravid nu och det är ju ca 9 veckor kvar. Det är så trångt i magen och det gör så satans ont i tarmarna.
    Det verkar som att jag kommer bli tvungen att besöka spec-MVC för tarmarnas skull

Så, jag behövde gnälla av mig lite..
    Nu ska jag återgå till att titta på OS

• Vroooooom
    happy pearly skrev 2008-08-11 23:08:49 följande:
    En fråga till er alla! Klarar ni av att sköta ett heltidsjobb med era magproblem?
    Nej, jag klarar i dagsläget inte av något jobb överhuvudtaget. Så jag är hemma utan inkomst alls eftersom att man inte sjukskriver för enbart IBS.
  • Vroooooom

Idag har jag varit hos special mödravården på grund av smärtorna i tarmarna. Dom kom inte fram till så mycket annat än att det inte finns något att göra åt saken. Jag får helt enkelt stå ut med smärtan i 9 veckor till
    Läkaren tyckte det var väldigt bra att en koloskopi var planerad eftersom att smärtorna jag får inte tillhör det normala under en graviditet.

• Vroooooom
    Ylva Li skrev 2008-08-12 21:54:18 följande:
    Hej igen...som sagt, jag är ju väldigt ny här... har två frågor (detaljerat, sorry)1) Kan någon bara förklara sambandet mellan IBS och gallblåsbesvär? Jag tog bort min när jag var 20 (8 år sedan) och har inte alls kopplat den till mina nuvarande magbesvär, som jag mest härlett till sviterna av operationer i magen efter trafikolycka.2) Symptomen då... är det IBS jag lider av? kanske är det inte det då jag inte blir klok på kriterierna? Mina problem är enligt följande: normal mage tidvis men alltid svullen som en ballong. Sen helt plötsligt, ibland ofta, ibland sällan, får jag sådana kramper i magen att jag blir kallsvettig. Det gör verkligen sjuuukt ont och jag måste få tag på toalett på stuberten! Snackar inte dålig-i-magen-smärtor nu alltså utan det gör VERKLIGEN ont.Långt jag vet...
    Fråga nummer 1 kan jag inte svara på.

Dina symptom låter som IBS. Det finns ju som sagt jättemånga olika varianter på IBS-symptomen.
    Mina symptom är t ex svåra kramper i magen och precis som du blir jag kallsvettig av smärtan. Det är en smärta värre än något annat jag någonsin känt, jag bryter hellre fingrarna av mig.
  • Vroooooom
    Hon o Han skrev 2008-08-13 13:06:10 följande:
      Hur länge har ni gått med era sjukdommar? hur tar era anhörga det? Ålder på er? Mest för jag är nyfiken o kan kolla lite..Jag är själv 23. Haft sjukdommarna i 3 år. Min sambo är super och stöttar och hjälper till mycket. Mina föräldrar också. Det tog ett tag innan pappa förstod men det är bättre.
    Jag har haft min IBS i 9 år nu och fyller 28 nu i september.
    Min make är oerhört förstående, han finns alltid där för mig och ställer alltid upp. Mina föräldrar är också ett stort stöd och har hjälpt mig en del.
  • Vroooooom
    Anonym skrev 2008-08-14 00:31:22 följande:
    Ni som blivit misstänkta att bära på anorexia då ni inte haft det. VARFÖR har det varit jobbigt för er?Jag förstår att man inte vill bli misstänkt för nåt som inte stämmer men annars, är man sämre som människa med anorexia eller hur tänker ni? Var gärna så ärliga som ni kan och vågar
    Nu tycker jag vi blir OT...

Jag tvivlar starkt på att någon här tycker att man är sämre som människa för att man lider av anorexia. Det handlar nog mer om att det är jobbigt när andra människor pratar och förutsätter saker om en.
  • Vroooooom
    Maddisen80 skrev 2008-08-15 10:15:39 följande:
    Svar på #530Någon som vet om man kan ha dålig ämneomsättning när man har frossa ?
    Frusenhet kan vara ett symptom på Hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln).
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7