Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Var det ingen som testat LCHF för IBSen?

Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 15:12:44 följande:
    Jag har funderingar på att testa eller iaf skära ner på kolhydraterna men är orolig för fettet.
    Du får gärna tala om hur magen mår, om du bestämmer dig för att testa.
    Många med IBS har ju som sagt blivit mycket bättre av sådan kost.
    Min mage verkar dock inte gilla det men jag ska göra ett försök till efter att denna period med dålig mage är över, dvs om några veckor.
    Jag är som sagt lite nyfiken på om det är vanligt att man blir sämre i början av dieten..
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 23:34:56 följande:
    Jag har också en del gravkilon kvar, mest på magen dock, fast det är mycket skinn kvar också. Man bar ju på 7,1 kg bebisar så det är kanske inte så konstigt iofs men skulle vilja gå ner en 5-6 kg iaf.Funderar starkt på att testa LCHF: en men äter ej mjölkprodukter för tillfället så det känns som om det kan bli lite torftigt när man inte får äta pasta, potatis, bröd e dyl heller och så är jag rädd för att äta för mycket fett har ju blivit inlagd en gång för gallbesvär och det var efter en beapizza...urk.
    Du behöver ju inte öka på fettet om du inte vill. Det går ju att dra ner endast på kolhydraterna.
    Har du problem med uppblåst mage och gaser så är det ju mycket möjligt att din mage mår bättre om du minskar på kolhydrater.

Jag ska, när bebisen är ute, testa lite mer saker. Bland annat ska jag testa fler probiotika-tabletter. Ska finnas någon variant som visat sig hjälpa i vissa fall mot IBS. Sen ska jag testa 5-HtP-tabletter som ska höja serotoninet i kroppen.
    En IBS-teori går ju ut på att det är serotoninet som ställer till det i magen.
  • Vroooooom
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 12:27:48 följande:
    Jag väntar på provsvar om jag har pollenallergi, har en del andra symptom som tyder på det.Har ni föresten läst böckerna som går att beställa på www.helpforibs.com , de var till mycket hjälp för mig när jag mådde som värst. Speciellt boken "The First Year: IBS" kom med mycket goda råd. Författaren skriver mycket om lösliga vs. olösliga fibrer något som jag har haft nytta av. Finns mycket info samt ett forum på hemsidan också.
    Sidan är jag ofta inne och snurrar runt på.
    Böckerna har jag dock inte läst ännu men jag har flera IBS-böcker på min önskelista på Adlibris. Får ta och beställa dom någon dag istället för att beställa massa andra böcker
  • Vroooooom
    remy skrev 2008-08-03 12:54:28 följande:
    Hej på er! Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!
    Jag har också svårt att ta upp B12 så jag äter Behepan. Jag vet dock inte om det hör ihop med IBSen eller min sköldkörtelsjukdom då B12-brist är rätt vanligt.
  • Vroooooom
    3barnsmor35 skrev 2008-08-03 23:03:36 följande:
    Jag fick IBS i samband med min struma, har hypo. Du?
    Jag har också Hypothyreos.

Har du läst det här:

Hur påverkas magtarmkanalen av hypothyreos?

Vid hypothyreos däremot fungerar magtarmkanalen långsamt, och förstoppning blir därmed vanlig, dessutom har patienterna ofta gasbesvär. I extrema fall kan man få en så kallad paralytisk ileus (tarmen slutar dra) med uppkastningar som följd. Patienterna har ofta brist på saltsyra i magsäcken, achlorhydri, vilket kan påverka matsmältningen. En provbit från magsäckens slemhinna visar gastrit, magkatarr. Också salivproduktionen är nedsatt, och patienten kan ha bekymmer med slemhinnorna i munnen. Leverenzymerna kan stiga. Gallblåsan tömmer sig långsamt, vilket kan öka risken för gallsten.

Vilka samband finns mellan sköldkörtelsjukdomar och sjukdomar i magtarmkanalen?

Det finns tre typer av samband:

Sjukdomarna kan ha en gemensam orsak, etiologi. Sköldkörtelsjukdomarna är delvis så kallade autoimmuna, och många magsjukdomar är likaså autoimmuna. Som ej följd av detta har en patient med celiaki en större risk än andra att också får en sköldkörtelsjukdom. Patienter med sköldkörtelsjukdomar har oftare en autoimmun hepatit än andra.

Det andra sambandet är, att sköldkörtelhormonet har en direkt effekt på magtarmkanalens funktion, vilken berörts ovan.

Det tredje sambandet är, att de mediciner man använder vid behandlingen av sköldkörtelsjukdomar kan ge biverkningar från magtarmkanalen.

En ung människa med sköldkörtelsjukdom och besvär från magtarmkanalen - vad göra?

Det är osannolikt - om än ej helt omöjligt - att en ung människa samtidigt skulle drabbas av två sjukdomar. Om man alltså hittar en klar sköldkörtelsjukdom, och patienten samtidigt har magbesvär, är sannolikheten för ett samband stor, och då kanske det är skäl att först behandla sköldkörtelsjukdomen. Magbesvären kanske sedan försvinner av sig själv?

• Vroooooom

Är det inte lite lustigt att vi är så många med sköldkörtelproblem och B12- och järnbrist?
    Det får en att fundera lite över IBS-diagnosen. Jag har ju en lite hemmasnickrad teori om att IBS egentligen är flera sjukdomar.

Jag ska ju, i slutet på året eller början på nästa år, äntligen få göra en koloskopi utav tarmen. Ska bli intressant att se vad de hittar. Jag misstänker dock att de kanske inte hittar så mycket.
    Om någon vecka ska jag också göra en ultraljudsundersökning utav halsens mjukdelar eftersom att jag fått (värre) besvär av min sköldkörtel under graviditeten. Det ska bli spännande.

• Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
    Jag har inga problem alls med uppblåsthet eller gaser men ett tips är ju att utesluta fibrer från kosten. Många gånger är det som är nyttigt för "friska" magar inte bra för IBS-magar.
    Dimetikon från Apoteket finns också, om du inte redan testat det.
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 16:00:17 följande:
    Jag är ofta förstoppad så jag intalar mig själv att fibrer kanske är bra för mig, men kanske har jag fel. Dimetikon är bland de miljoner olika preparat jag provat, ja.
    Det är skillnad på fibrer och fibrer också. För IBS-magar är sällan fullkorn och dylikt något bra.
    Här har du en lista på lösliga fibrer som ska vara bra för IBS-magar
    www.helpforibs.com/diet/fiber1.asp
    Här har du en lista på olösliga fibrer som ska vara sämre för IBS-magar
    www.helpforibs.com/diet/fiber2.asp

Det står på engelska
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7