Tråden för oss med IBS, del 7
Var det ingen som testat LCHF för IBSen?
Var det ingen som testat LCHF för IBSen?
Hur påverkas magtarmkanalen av hypothyreos?
Vid hypothyreos däremot fungerar magtarmkanalen långsamt, och förstoppning blir därmed vanlig, dessutom har patienterna ofta gasbesvär. I extrema fall kan man få en så kallad paralytisk ileus (tarmen slutar dra) med uppkastningar som följd. Patienterna har ofta brist på saltsyra i magsäcken, achlorhydri, vilket kan påverka matsmältningen. En provbit från magsäckens slemhinna visar gastrit, magkatarr. Också salivproduktionen är nedsatt, och patienten kan ha bekymmer med slemhinnorna i munnen. Leverenzymerna kan stiga. Gallblåsan tömmer sig långsamt, vilket kan öka risken för gallsten.
Vilka samband finns mellan sköldkörtelsjukdomar och sjukdomar i magtarmkanalen?
Det finns tre typer av samband:
Sjukdomarna kan ha en gemensam orsak, etiologi. Sköldkörtelsjukdomarna är delvis så kallade autoimmuna, och många magsjukdomar är likaså autoimmuna. Som ej följd av detta har en patient med celiaki en större risk än andra att också får en sköldkörtelsjukdom. Patienter med sköldkörtelsjukdomar har oftare en autoimmun hepatit än andra.
Det andra sambandet är, att sköldkörtelhormonet har en direkt effekt på magtarmkanalens funktion, vilken berörts ovan.
Det tredje sambandet är, att de mediciner man använder vid behandlingen av sköldkörtelsjukdomar kan ge biverkningar från magtarmkanalen.
En ung människa med sköldkörtelsjukdom och besvär från magtarmkanalen - vad göra?
Det är osannolikt - om än ej helt omöjligt - att en ung människa samtidigt skulle drabbas av två sjukdomar. Om man alltså hittar en klar sköldkörtelsjukdom, och patienten samtidigt har magbesvär, är sannolikheten för ett samband stor, och då kanske det är skäl att först behandla sköldkörtelsjukdomen. Magbesvären kanske sedan försvinner av sig själv?
Är det inte lite lustigt att vi är så många med sköldkörtelproblem och B12- och järnbrist?
Det får en att fundera lite över IBS-diagnosen. Jag har ju en lite hemmasnickrad teori om att IBS egentligen är flera sjukdomar.
Jag ska ju, i slutet på året eller början på nästa år, äntligen få göra en koloskopi utav tarmen. Ska bli intressant att se vad de hittar. Jag misstänker dock att de kanske inte hittar så mycket.
Om någon vecka ska jag också göra en ultraljudsundersökning utav halsens mjukdelar eftersom att jag fått (värre) besvär av min sköldkörtel under graviditeten. Det ska bli spännande.