Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Tråden för oss med IBS, del 7

Ett till tillägg

Olösliga fibrer sägs många gånger vara bra mot förstoppning men samtidigt finns det folk med förstoppning som blir sämre utav det och istället bättre av lösliga fibrer.
    Det bästa är om du prövar dig fram och ser vad som ger bäst resultat.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-20 11:09:13 följande:
    Ja, det här med att pröva mig fram, det har jag lärt mig! Alltså, jag är inte förstoppad jämt, men jag upplever att jag är oftare förstoppad än har diarré. Jag upplever också emellanåt att jag gör nr2 flera gånger på en och samma dag, fast får inte ut så mycket varje gång.
    Det kan ju vara förstoppningsdiarré du har.

Om du inte redan äter en väldigt fiberrik kost så vore det ju en bra idé att testa Guaribs och på så sätt öka fiberintaget. Om du äter en fiberrik kost (t ex mkt fullkorn) så kan du testa att dra ner på det.

Det här med IBS är ju oerhört förvirrande och det finns nog lika många teorier om det som det finns symptom. Jag "roar" mig ofta att läsa om forskningen som görs men det verkar inte direkt som att man kommer någonvart.
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-21 08:52:44 följande:
    Jag funderar på om jag gör något gravt fel i det jag äter varje dag... Jag kollar med er vad ni tror. Jag börjar alltid med en frukost vid halv åtta på morgonen och då äter jag endast 2 kokta ägg och ett glas proviva. Sen på jobbet så äter jag en andra frukost som innehåller två knäckebröd med räkost och en kopp te. På kvällen avslutar jag ofta med en kopp välling, nestle utan fullkorn. Gör jag något fel här?
    Innan jag blev laktosintolerant fick jag rådet av en läkare att dricka ett glas välling och äta en banan och det var en väldigt bra start för magen.

Knäckebröd vet jag att vissa med IBS reagerar på, det kan reta tarmarna lite.
    Ägg kan ju ge gaser, om jag inte minns fel, och kanske därför inte är det bästa för en IBS-tarm.
  • Vroooooom
    68an skrev 2008-08-22 00:21:46 följande:
    Det finns annan välling som du kan dricka, det lärde mig dietisten för 20 år sedan då jag också är laktosintolerant. Havremust!Den blandar du med vatten och laktosfri mjölk och jag tycker att den är jättegod. Finns i matbutikerna.www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7442.ht...
    Tack så jättemycket för tipset. Det där ska prövas så fort som möjligt
  • Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-22 08:33:29 följande:
    när ni äter nåt som magen reagerar på kommer det på en gång då eller?jag har ju så gott som aldrig ont under dagen eller kvällen utan bara morgon.Så det är ju inte lätt att veta om man reagerar på nåt oc vad i så fall.
    Nej, för mig kommer det inte på en gång. För mig kommer det då det ska ut.
  • Vroooooom
    Pilla70 skrev 2008-08-22 09:51:10 följande:
    ok.det är ju så svårt att veta om det är nåt jag reagerar på eller vad det är som ställer till det så för magen
    Jag gjorde så i början att jag skrev en dagbok. Jag skrev upp allt jag hade ätit och hur jag var i magen när det skulle ut. På så sätt kunde jag se om något födoämne ensamt eller om det var en kombination av födoämnen som orsakade några av magproblemen.
  • Vroooooom
    S0YA skrev 2008-08-22 12:00:45 följande:
    Är det någon som upplevt att problemen blivit värre under graviditet?
    Ja, jag.
    Det är inte helt ovanligt att man blir sämre under graviditeten men många blir samtidigt mycket bättre.
  • Vroooooom
    Trasig Udda Strumpa skrev 2008-08-23 08:24:01 följande:
    Hoppar in i tråden.............min läkare tror att jag har IBS men jag har inte fått någon diagnos då jag vägrar att genomgå en Coloskopi då jag tycker inte att mina besvärt är så stora så att en sådan undersökning behövs plus att jag är livrädd för den jag har alla symptom på IBS och inget tyder på något allvarligare jag har mest problem med diarré funderade lite på ni i tråden som har svårt att gå ut m.m för att ni måste ha en toalett i närheten är det diarré ni har problem med eller? det finns en bra medicin mot diarré som heter Imodium jag har ätit den medicinen nu i flera år och det är min räddning mot diarrén
    Välkommen till tråden

Vad skönt att du hittat något som hjälper för dig.
    Jag går i stort sett aldrig ut men det är inte diarré jag har problem med. Det är svåra magkramper.
  • Vroooooom
    3barnsmor35 skrev 2008-08-24 19:50:36 följande:
    Inolaxol *rysa* jag får väl börja m det snart igen även om det inte hjälpte så mkt. Om vi vill bli gravida får jag inte käka stoppande, det finns risk för fosterskador då. Behöver tips på all snäll stoppande mat, fullkorn och hela frön etc klarar jag inte - det känns som det river upp sår i magen.
    Har du testat naturläkemedel mot diarré? T ex Vi-Siblin, Husk Psyllum osv..
  • Vroooooom

Aftonbladet har en plus-artikel idag om en kvinna med IBS.
    Detta är dom råd man får i artikeln:

7 råd för ett IBS-fritt liv:

Se till att ha regelbundna mat- och sovvanor.

Ät många små mål i stället för få och stora.

Sitt ner och ät i lugn och ro. Tugga maten väl. Drick efteråt.

Aktivitet och motion styrker tarmfunktionerna.

Minska stressituationerna i tillvaron.

Gå din egen väg och lev som du vill. Jämför dig inte med andra.

Kräv inte för mycket av dig själv. IBS är ett tecken på att du gör det.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7