När jag satte in Jadelle så mådde jag skitdåligt.
Min barnmorska förvarnade om att mensen kunde försvinna helt eller bli oregelbunden, men det gjorde mig inget tyckte jag - men vad hon inte förvarnade mig om var att man kunde gå och småblöda hela tiden!
Jag var "mensfri" sammanlagt en månad under hela det året jag envisades med att ha staven i. Gick inte upp i vikt, utan rasade i vikt, för jag mådde illa konstant och eftersom jag småblödde hela tiden (med avbrott för större blödningar ungefär varannan vecka i två, tre dagar åt gången) så fick jag även järnbrist och blev otroligt trött och yr.
De få gånger då jag inte blödde och faktiskt ville ha sex med sambon så fick jag som kramp i underlivet, kändes som att livmodern drog ihop sig till en hasselnöts storlek, låg i fosterställning och kved för att det gjorde så ont, så sexlivet blev helt förstört, dels för att jag blödde så mycket och när jag inte gjorde det så fick jag ont i stället. Det hände även ifall jag onanerade - alltså inte genom att föra in något utan bara pillade utanpå, så jag ville inte ens röra vid mig själv av rädsla för att få den där krampen, kändes som att jag fick syrebrist i underlivet eller hur man ska förklara det, värsta krampen!
Till slut tiggde och bad jag om att få ta ut den och bara ett par månader efter att den var ute så mådde jag fint igen... Visst, jag gick upp tio kilo, men det var det värt, jag är inte så intresserad av att kunna se var mina revben finns hela vägen upp till nyckelbenen!
Jag avskydde Jadelle i vart fall.
Av de biverkningar som finns listade på fass, så fick jag följande:
Mycket vanliga: Huvudvärk, nervositet, yrsel, illamående, ändrade menstruationsblödningar (frekventa, oregelbundna eller utdragna blödningar, stänkblödningar), flytningar, bäckensmärta och smärta i brösten.
Vanliga: Humörsvängningar, nedstämdhet, magbesvär, akne, hudutslag, håravfall och viktminskning. Allmän värk, trötthet och ryggont.