• fetis82

era biverkningar av p-stav

tänkte kolla med er som har elr haft p-stav
    man läser ju omsånna skräck biverningar med att gå upp 40 kg o få massa problem med finnar, mini piller fungerar ej så bra förmej med att komma ihåg på kl slaget,,, men är rädd för att gå upp i vikt igen elr att få tillbka finnar hur va det för er??

• Svar på tråden era biverkningar av p-stav
  • fetis82

någon?? kanske lakt mej under fel rubrik men hittade inte "skydd"

• Michisen

När jag satte in Jadelle så mådde jag skitdåligt.
    Min barnmorska förvarnade om att mensen kunde försvinna helt eller bli oregelbunden, men det gjorde mig inget tyckte jag - men vad hon inte förvarnade mig om var att man kunde gå och småblöda hela tiden!

Jag var "mensfri" sammanlagt en månad under hela det året jag envisades med att ha staven i. Gick inte upp i vikt, utan rasade i vikt, för jag mådde illa konstant och eftersom jag småblödde hela tiden (med avbrott för större blödningar ungefär varannan vecka i två, tre dagar åt gången) så fick jag även järnbrist och blev otroligt trött och yr.

De få gånger då jag inte blödde och faktiskt ville ha sex med sambon så fick jag som kramp i underlivet, kändes som att livmodern drog ihop sig till en hasselnöts storlek, låg i fosterställning och kved för att det gjorde så ont, så sexlivet blev helt förstört, dels för att jag blödde så mycket och när jag inte gjorde det så fick jag ont i stället. Det hände även ifall jag onanerade - alltså inte genom att föra in något utan bara pillade utanpå, så jag ville inte ens röra vid mig själv av rädsla för att få den där krampen, kändes som att jag fick syrebrist i underlivet eller hur man ska förklara det, värsta krampen!

Till slut tiggde och bad jag om att få ta ut den och bara ett par månader efter att den var ute så mådde jag fint igen... Visst, jag gick upp tio kilo, men det var det värt, jag är inte så intresserad av att kunna se var mina revben finns hela vägen upp till nyckelbenen!

Jag avskydde Jadelle i vart fall.

Av de biverkningar som finns listade på fass, så fick jag följande:

Mycket vanliga: Huvudvärk, nervositet, yrsel, illamående, ändrade menstruationsblödningar (frekventa, oregelbundna eller utdragna blödningar, stänkblödningar), flytningar, bäckensmärta och smärta i brösten.

Vanliga: Humörsvängningar, nedstämdhet, magbesvär, akne, hudutslag, håravfall och viktminskning. Allmän värk, trötthet och ryggont.

• xenaa

alla får olika.
    jag gick upp en massa i vikt. sen mycket finnar. nästan ingen mens. fick nån blödning var 3:E mån om inte ens det. och då kom det typ väldigt lite.

♥LEO♥
  • Fluffguf

Jag satte in implanon för 3 månader sedan och har inte märkt någon skillnad förutom att jag inte har mens alls. Det enda som har varit jobbigt var att jag fick klåda av plåstret barnmorskan satte på vid insättningen

• Michisen
    Fluffguf skrev 2008-06-22 14:58:16 följande:
    Jag satte in implanon för 3 månader sedan och har inte märkt någon skillnad förutom att jag inte har mens alls. Det enda som har varit jobbigt var att jag fick klåda av plåstret barnmorskan satte på vid insättningen
    Ja, så hette P-staven jag hade innan Jadelle.
    Om Implanon har jag inget ont att säga, den funkade svinbra och jag hade inte några biverkningar alls av den!

Det är ENDAST Jadelle jag avskyr! Bara för att klargöra!
  • Fluffguf
    Michisen skrev 2008-06-22 15:07:33 följande:
    Ja, så hette P-staven jag hade innan Jadelle. Om Implanon har jag inget ont att säga, den funkade svinbra och jag hade inte några biverkningar alls av den!Det är ENDAST Jadelle jag avskyr! Bara för att klargöra!
    Okej, jag har inte testat Jadelle, så den kan jag inte uttala mig om! Men det verkar ju vara väldigt olika hur man upplever det, vissa har jättemycket problem medan andra är hur nöjda som helst!
  • Michisen
    Fluffguf skrev 2008-06-22 15:10:15 följande:
    Okej, jag har inte testat Jadelle, så den kan jag inte uttala mig om! Men det verkar ju vara väldigt olika hur man upplever det, vissa har jättemycket problem medan andra är hur nöjda som helst!
    Ja, visst är det så! Implanon hade jag som sagt inte ett enda problem med, var jätteglad och nöjd under tiden den var inne, så när barnmorskan rekommenderade Jadelle som räckte längre så tyckte jag att "varför inte?"

Men det fick jag ju lära mig... Trodde att det inte var någon större skillnad, men som sagt, min kropp och Jadelle kom inte överens.

Implanon däremot, den lutar det åt att det blir som preventivmedel sen när det finns behov av sånt igen! :)
  • Millis86

hade implanon i tre år..hade inte mens ofta alls..va 2:a..3:e månad kanske..enda som ja tyckte va jobbigt va att ja va jättekänslig kunde börja gråta för ingenting typ..

• Vimmsig

Hej
    Jag hade p stav i 1,5 år, jag mår så illa när jag äter vanliga p-piller så jag testade p -staven för mina kompisar tyckte att det fungerade så bra, men jag fick långa utdragna blödningar som kunde komma när som hellst, dock inga rikliga blödningar men det var ändå irreterande, mina kompisar slapp mensen helt och hållet men inte jag! Typiskt =) Sedan så fick jag mer finnar än tidigare och när de försvann så fick jag ärr efter dom, det har jag aldrig fått innan, och efter att jag har tagit ut p-staven så har ärren sakta men säkert börjat förvinna, men det tog ett tag innan jag förstod att det var p-staven som gjorde att jag fick" ärr efter finnarna" Jag har nu inte använt preventivmedel på ungefär 3år. Men annars så mådde jag jätte bra med p-staven om man ska ta upp det här med humörsvängningar och jag slapp illamåendet som jag fick från p-pillerna =) Så det var positivt. Mina kompisar har bara haft positivt att säga om deras p-stav, men det fingerade inte så bra på mig.
    Kram

• Vimmsig

Kanske ska skriva in att jag hade implanon =)

• Ramiss

Jag hade oxå implanon i totalt 4 år... i början hade jag mensblödningar  innan kroppen vande sig m staven.. men efter ca 2 mån så va mensen som bortblåst... den uteblev helt å hållet.. så d va ju jätte skönt!!
    Nu har ja tagit ut p-staven..för vi ska försöka få tillökning!! =) Fick mensen drygt en månad efter uttag så jag antar att kroppen har blivit normal igen.. väntar bara på att få stegring nu på ÄL testerna.. =)

Implanon är annars det bästa p-skydd jag haft nånsin!!

• Lovva

Första tre åren med implanon var jättebra, bara mens i några dagar åt gången, och kanske bara var tredje månad. Men när jag satte in den för andra gången kunde jag istället ha mens i 3(!) veckor åt gånger. Men i det stora hela är jag ändå nöjd. Mycket bättre än p-piller för mig!

• alexandraw

De enda som hänt med mig är att jag i början blödde en massa. Och nu efter ca tre år växer brösten helt konstigt..Ena veckan är de "normal" storlek,andra är de lite väl stora(till sambons glädje)
    Men efter jag gick igenom de första månaderna var den toppen

• Josseloppan

Jag har haft det dåligt den senaste tiden då jag har haft P-Staven, jag har haft mens exakt varje dag förra månaden och förr förra månade, förut har de gått ganska bra och blödde lite ibland men nu så har det blivit värre inte bara med att jag blöder 24/7 utan jag är inte längre lika sugen på att ha sex, känner mig jämnt torr där nere även fast jag och killen har förspel och börjar bli lite kåt, Sen så är jag sååå extremt känslig, mina humörsvängingar har gått upp och ner hela tiden och jag kan bli sur för inget och börja gråta för en liten sak. Jag ska dock ta bort den snart då jag känner att jag måste ta bort den.

• Moazz

Jag satte in min pstav för ca 1.5 år sedan, kom inte ihåg vad den hette. Fick två små blödningar under ca 3 månader sen blödde jag inget mer från feb-sep då jag tog ut den. Hade inte upplevt några problem med den alls förns sommarn. I mitten på juni började det komma finnar helt från ingenstans och det slutade aldrig komma, hade ju ingen mens så de hade ju inget med saken. Det slutade aldrig gro nya finnar så bokade till i slutet på september för att ta ut den och det gjorde jag också, tänkte att finnarna skulle lägga sig efter ett tag när hormonbalansen var normal igen då jag inte gick på något preventivmedel under ca 2 månader men hade fortfarande MYCKET problem emot finnar så jag började med p-piller som skulle vara bra emot acne, finnar och skulle innehålla mera östrogen. Haft dom nu i ca 1 månad och har inte märkt en liten skillnad ens. Vet inte hur den där pstaven påverkade min kropp eftersom nu, inget verkar funka för att för att få mina finnar sluta gro gång på gång och det kommer bara nya. Jag har aldrig haft problem med finnar tidigare när jag inte gick på preventivmedel och nu ser det ut som ett bombnedslag. Vill tillägga att jag har bra hygien med handduk och hela den biten.

• evnor2

Hade jadell. Fick cystor på äggstockarna å godartad knuta i bröstet av dom. Blödde när som, kunde börja störtblöda när som med. Aldrig p-stav igen.

• TrueLove12

Hej ja hade p stav sen jag vart 14 år tills nov förra året (är idag 26)

Jag har haft oregelmens även inte haft mensen i början av första året och ja har aldrig gått upp i vikt av just p staven alls faktiskt så tror inte du behöver vara orolig alls. Jag har testat cerzette de funkade även galand men som du sa man ska ju komma ihåg och ta dom men då rekommenderar jag p stav framför andra alternativ. Jag testade kopparspiral en gång men de blev rena marddrömmen kunde inte gå inte sitta inte sova hade så hinlans ont men sen är det till olika personer med

Svar på tråden era biverkningar av p-stav