• Smuliz

Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...

Min första föddes i v.32 pga svår HF. Ja va skiträdd, men allt gick bra. Inga komplikationer alls, men självklart var hon för liten och omogen så hon kunde inte äta själv utan fick sondmatas. Låg i kuvös för att hålla värmen i ca 5v.

Hon va stor, vägde 2665g, men det var pga min grav-diabetes.

Det finns inget som tyder på att hon är nästan 8v för tidigt född.

Men ställ in dej på att bli kvar på neonatal-avd ca till BF-dagen.

Lycka Till!! Fråga gärna mera om det är nåt du undrar över.

• Smuliz
    Svar på #8
    challis77 skrev 2008-06-21 16:41:39 följande:
    Vad skönt att höra att det verkar gå bra för era bebisar trots tidig födsel! Smuliz, att din stannade så länge, var det för att du hade gravdiabetes? Jag har själv diabetes och min kille i magen är redan +31%, han vägde 2900g nu senast. Tack för era berättelser, det är jätteskönt och lugnande att läsa när det gått så bra! Är i v. 33+4 i dag, hoppas han kan stanna länge till i magen, har inga mer känningar av HF. Ska in på onsdag och ta nya tester.
    Du menar att hon fick ligga kvar så länge på neo? Kan mycke väl ha berott på min grav-diabetes. De blir visst slöa och trötta av det. Sen tog hon sån tid på sej med att orka äta själv. Och fick sola i 1v.

Barn som föds efter 32 fulla v, är lika friska som fullgågna, bara att de inte är riktigt "klara" än Men lungor och alla andra organ är klara då. Det som ev händer de bebisarna är sånt som även kan hända fullgågna. Det sa barnläkaren till oss iallafall.
Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...